صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) بسیار دعا کنید/مدافعان حرم مقدمه ظهور حضرت مهدی(عج)

۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵:۰۱
کد خبر: ۴۱۶۳۵۲
اﮔﺮ اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﭘﺮﺩﻩ ﻏﻔﻠﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮپیچی اﺯ اﻃﺎﻋﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ است، ﺗﻮﻟﺪ و ﻫﻢ ﻇﻬﻮﺭ اﻣﺎﻣﺶ ﺭا ﺩﺭک ﻛﻨﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭاﻥ ﻏﻴﺒﺖ ﻇﺎﻫﺮی اﻣﺎﻡ ﺯﻣانش ﺑﺎﺷﺪ، به سعادت و خوشبختی می‌رسد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود(عج) با چند کارشناس علوم قرآنی به گفت و گو نشسته است و زندگی ستودنی این امام بزرگوار را مورد بحث و بررسی قرار داده که در ادامه خواهید خواند:

*** وقتی حضرت مهدی(عج) در سن ۵ سالگی عهده‌دار منصب امامت شیعیان شدند

سلمان محمدی کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی در خصوص القاب متعدد صاحب الزمان(عج) گفت: امام دوازدهم (عج) لقب‌های بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهدی، خاتم، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: امام زمان (عج) در سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری در سامرا متولد شدند و فرزند بزرگوار امام حسن عسکری (ع) که امام یازدهم هستند، به شمار می‌روند.
 
محمدی تصریح کرد: با شهادت امام حسن عسکری (ع)، امام زمان (عج) در سن ۵ سالگی عهده دار منصب امامت شیعیان شدند و براساس آنچه که در روایت‌ها به آن‌ها اشاره شده، تا آن زمان هیچ فردی از وجود مبارک آن حضرت آگاهی نداشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: امام دوازدهم (عج) تولدی مخفیانه داشتند از این جهت ولادت ایشان بی شباهت به ولادت حضرت موسی (ع) و حضرت ابراهیم (ع) نیست.
 
این کارشناس مذهبی توضیح داد: با وجود تدابیر امنیتی شدیدی که جاسوسان و مأموران خلیفه عباسی برای کنترل منزل امام یازدهم (ع) اعمال کرده بودند، آقا امام زمان (عج) در پانزدهمین روز از ماه شعبان قدم به جهان هستی گذاشتند.
 
وی یادآور شد: دوران زندگی امام زمان (عج) به ۴ دوره تقسیم می‌شود که دوره نخست شامل تولد ایشان تا غیبت‌شان است و دوره دوم غیبت صغرا حضرت مهدی (عج) را شامل می‌شود.
 
محمدی خاطرنشان کرد: همچنین دوره‌های سوم و چهارم به ترتیب شامل دوره غیبت کبرا امام زمان (عج) و دوره حکومت این حضرت می‌شود.

*** نیمه شعبان نیازمند درک درونی است

حجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ تجلی ﻣﻴﻼﺩ ﻫﻤﻪ ﺧﻮبی ﻫﺎ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﺭا ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳک ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ بی آﺏ و ﺧﺸک ﻓﺮﺽ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ آﻥ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺯﻳﺎﺩی ﺑﺮای ﺳﺎﻛﻨﺎﻧﺶ وجود دارد، ﻇﻬﻮﺭ اﻧﺒﻴﺎ و اﻭﻟﻴﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭاﻥ ﺭﺣﻤﺖ الهی ﺑﺮ اﻳﻦ ﺩﺷﺖ می‌باشد.
 
وی ادامه داد: ﻣﻴﻼﺩ اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ) به منزله ﺑﺎﺭاﻥ ﺭﺣﻤﺖ اﻟهی است ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ و ﻇﻬﻮﺭ اﻳﺸﺎن ﺭﻭﺡ اﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺩﺷﺖ می‌باشد، آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﻌﺪ اﺯ ﻧﺎﺩانی و ﻋﻂﻮﻓﺖ ﺑﻌﺪ اﺯ بی ﺭﺣمی و آﮔﺎهی پس اﺯ غفلت می‌شود.
 
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: ﺑﺎ چنین تشبیهی ﻛﻪ ﻗﺮآﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ آﻥ اﺷﺎﺭﻩ می‌کند، ﻣﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺮﺩﻩ ﺭا ﺑﺎ آبی اﺯ آﺳﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ می‌کنیم ﻭﻻﺩﺕ و ﻭﺟﻮﺩ اﻣﺎﻡ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﻣﺮﺩﻩ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭا ﺯﻧﺪﻩ می‌کند ﭼﺮا ﻛﻪ ﺣﻀﻮﺭ اﻣﺎﻡ ﭼﻪ ﻏﺎﻳﺐ و ﭼﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﺮﻳﺖ اﺳﺖ.

وی اظهار کرد: ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﺮﻳﺖ ﺩﺭ گرو اﻣﺪاﺩﻫﺎی غیبی ﻭ ﺩﻋﺎﻫﺎی اﻣﺎمان ﻣﻌﺼﻮﻡ (ع) است ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ و ﺧﻠﻴﻔﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ و ﻭاﺳﻂﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮ اﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ هستند.
 
حجت الاسلام و المسلمین قربانپور یادآور شد: ﺩﺭ ﺟﺎیی به این موضوع اﺷﺎﺭﻩ می‌شود که با ﻇﻬﻮﺭ اﻣﺎم ﺯﻣﺎن(عج) ﻋﻘﻞ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﻭﺷﻦ می‌شود و ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ آﮔﺎهی و ﻋﻘﻞ اﻣﺎﻡﺷﺎﻥ ﺭا درک می‌کنند.
 
وی افزود: اﻳﻦ ﺣﺠﺎﺏ، ﻏﻔﻠﺖ و ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻦ اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (عج) بستگی ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ جسمی اﻣﺎﻡ ﻧﺪاﺭﺩ ﺑﻠﻜﻪ اﻓﺮاﺩی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺮ اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎنشان ﺭا ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻭلی اﻭ ﺭا ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻨﺪ و ﺳﺮ اﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺟﺪا ﻛﺮﺩﻧﺪ.
 
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: ﺗﺎ زمانی که ﻇﻬﻮﺭ درونی برای اﻧﺴﺎﻥ رخ ندهد، اﻣﺎﻡ ﻇﻬﻮﺭ ﻇﺎﻫﺮی ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ کرد ﻭلی اﮔﺮ اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﭘﺮﺩﻩ ﻏﻔﻠﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮپیچی اﺯ اﻃﺎﻋﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ است، ﺗﻮﻟﺪ و ﻫﻢ ﻇﻬﻮﺭ اﻣﺎﻣﺶ ﺭا ﺩﺭک ﻛﻨﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭاﻥ ﻏﻴﺒﺖ ﻇﺎﻫﺮی اﻣﺎﻡ ﺯﻣانش ﺑﺎﺷﺪ، به سعادت و خوشبختی می‌رسد.
 
وی خاطرنشان کرد: ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺩﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﺎطنی و ﻇﺎﻫﺮی ﺩاﺭﺩ. اﮔﺮ اﻧﺴﺎنی ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺩﺭﻭنی ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ نمی‌تواند ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ تقویمی ﺭا ﺩﺭک ﻛﻨﺪ و اﻳﻦ مصداق همان آیه "و ﻣﺎ اﺩﺭاک ﻣﺎ ﻟﻴﻠﻪ اﻟﻘﺪﺭ" است. 

***لزوم بهره‌مندی از برکت‌های وجودی امام زمان(عج) در دوران غیب

سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگارگروه فرهنگی گفت: در شرایط کنونی با وجود غیبت امام زمان (عج) در محضر آن حضرت هستیم و از برکت‌های وجودی ایشان استفاده می‌کنیم.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی اظهار کرد: در روایت‌ها آمده است که حضرت مهدی (عج) حتی به ما سلام می‌کنند، جواب سلام ما را می‌دهند، روی فرش ما قدم می‌گذارند و نزد ما رفت و آمد می‌کنند و آن حضرت ما را می‌شناسند، اما ما ایشان را نمی‌شناسیم.

وی توضیح داد: همچنین بر اساس آنچه که در منابع مختلف به آن اشاره شده، برکت‌ها و نعمت‌هایی که از سوی امام دوازدهم (عج) به ما می‌رسد مانند آثار پر برکتی است که از خورشید پشت ابر به انسان‌ها می‌رسد همان گونه که با وجود ابری بودن آسمان، هوا تاریک نمی‌شود و خورشید همواره کار خودش را انجام می‌دهد.

شمس تصریح کرد: غیبت امام زمان (عج) مانند این است که نمی‌توانیم به صورت مستقیم تابش خورشید را حس کنیم، اما با وجود این، خورشید کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و تمام ویژگی‌های خودش را به ما منتقل می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی یادآور شد: همان گونه که در زیارت جامعه کبیره نیز به آن اشاره شده، خداوند رزق و روزی دنیا را به یمن وجود آن حضرت تقسیم می‌کند و اگر می‌بینیم که نعمت‌هایی از سوی خداوند متعال به سوی مردم سرازیر می‌شود، همه به برکت وجود امام زمان (عج) است، بنابراین ما به خوبی از نعمت‌های وجودی آن حضرت بهره‌مند می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: جمعه عید مسلمانان به شمار می‌رود و امسال روز جمعه همزمان با میلاد با برکت حضرت مهدی (عج) شده و از این جهت یک روز بسیار بزرگ و ارزشمند محسوب می‌شود. در روزهای جمعه دعای ندبه می‌خوانیم و امام دوازدهم (عج) را بیش از پیش به یاد می‌آوریم و فرهنگ انتظار را برای خود زنده نگاه می‌داریم.

***برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) بسیار دعا کنید

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد عضو کمیسیون سبک زندگی شورای انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار  گروه فرهنگی گفت: ما یک ارتباط روحی با امامان معصوم (ع) داریم همانگونه که امام صادق (ع) در مورد این موضوع می فرمایند: " شیعیان از باقیمانده گل ما سرشته شده اند".

وی ادامه داد: بر اساس ارتباط روحی شیعیان با امامان بزرگوار است که غروب های روز جمعه و در انتظار امام زمان (عج) غمگین می شویم و اندوه وجودمان را فرا می گیرد.

کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: عشق به امامان معصوم (ع) از ارتباط روحی با این بزرگواران سرچشمه می گیرد همانگونه که وقتی فرزند یک فرد شیعه متولد می شود، به صورت ذاتی در وجودش عشق به اهل بیت (ع) موج می زند.

وی تصریح کرد: البته ممکن است معرفت شناخت ظاهری ما به امامان بزرگوار چندان زیاد نباشد و حتی از زندگی یک امام معصوم (ع) اطلاع نداشته باشیم اما به طور یقین، معرفت شهودی در قلبمان وجود دارد به این معنا که وقتی به مشکلی برخورد می کنیم، می دانیم که با حضور در حرم مطهر امام معصوم (ع) حال روحی خوبی پیدا می کنیم.


وی خاطرنشان کرد: حضرت ولی عصر (عج) خودشان هم از زمان ظهور اطلاع ندارند و بر همین اساس، بر این موضوع تاکید کرده اند که برای ظهور من، بسیار دعا کنید.

***مدافعان حرم مقدمه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم می‌کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره اعمال یک منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: در همه اقوام و ملل آمده است که یک نفر به‌عنوان مصلح و منجی بشریت می‌آید، هر مذهبی معتقد به کسی به‌عنوان منجی است و در این میان مسیحیان حضرت عیسی را منجی خود می‌دانند.

وی افزود: شیعه اعتقاد دارد منجی عالم بشریت که انسانیت را نجات می‌دهد و به کمال می‌رساند حضرت ولیعصر (عج) است. در عالم تشیع که اعتقاد راسخ به ظهور ایشان دارد کسی از زمان درست آن اطلاع ندارد؛ اما در اسلام و مذهب شیعه سفارش شده است که همگان برای چنین روزی باید انتظار بکشند و روایت است که "افضل‌الاعمال انتظار الفرج"، بهترین عمل این است که انسان منتظر چنین روزی یعنی فرج امام عصر (عج) باشد.

این کارشناس علوم قرآنی در خصوص روایاتی که در زمینه ظهور وجود دارد، گفت: در این مورد بسیار بحث و صحبت شده است. برخی اعتقاد دارند که انتظار فرج بعد از پر شدن جهان از ظلم و جور است و در این زمان است که حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کنند و در جهان عدل و داد برقرار می کنند. عده ای دیگر نیز به اشتباه معتقدند اختلافات، ظلم‌ها و خونریزی‌ها به‌ جهت اینکه مقدمه ظهور امام عصر (عج) و نزدیک به مرحله ظهور است نباید جلوی آن گرفته شود. واقعیت این است که چنین چیزی حقیقت ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی تصریح کرد:منتظران واقعی و علاقمندان به ایشان، کسانی هستند که با اعمال خوب خود زمینه را برای ظهور و حاکمیت امام زمان (عج) فراهم می‌کنند.

وی درباره یاران امام زمان (عج) در زمان ظهور بیان کرد: یکی از مواردی که در ظهور حضرت مهدی(عج) مؤثر است آمادگی مردم برای ظهور ایشان است، همانگونه که 313 تن از بهترین افراد عالم  به کمک امام عصر می‌آیند و جهان را از لوث وجود، کفر، شرک، نفاق، ظلم و بی‌عدالتی نجات می‌دهند، اگر کسی بخواهد منتظر واقعی باشد، بهترین راه، عمل به دین اسلام و رضای حضرت ولی عصر (عج) است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره جامعه‌ای که منتظر ظهور امام زمان (عج) است، اظهار کرد: جامعه اسلامی و مردم مسلمان شیعه باید زمینه‌ای را فراهم کنند که ظهور ایشان در جامعه فراهم شود.


وی ادامه داد: طبق روایات این امام زمان(عج) در روز جمعه قیام می‌کنند. دستور رسیده که در روز جمعه فرد منتظر از آمادگی ویژه‌ای برخوردار باشد که نمونه این آمادگی خواندن دعای ندبه و حضور در نماز جمعه است که به نوعی آمادگی لشکر عظیم الهی در جهان شیعه به حساب می آید.

این کارشناس علوم قرآنی درباره جامعه کنونی و فاصله آن با جامعه مهدوی، اظهار کرد: اگر جهان را در نظر بگیریم این فاصله خیلی نزدیک نیست، اما اگر به جامعه خود نگاه کنیم همچنان فداکاری و ایثار در آن وجود دارد. فداکاری ها، ایثار و مقاومتی که در منطقه خاورمیانه در جریان است تن استکبار را لرزانده و به اهداف و آرمان‌های شیعه نزدیک است. 

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: در این میان عده‌ای همه چیز خود را در اختیار دین می گذارند، دست از زن و بچه خود می‌کشند و به‌عنوان مدافع حرم بی هیچ تعلق خاطری به غیر از معنویت، دینداری و مقاومت در برابر کفر، شهید می‌شوند و مقدمه ظهور را فراهم می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *