صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بهترین راهبرد تحول اداری است/ برنامه ریزی برای توسعه صلاحیت‌های عاطفی در راستای تکریم ارباب رجوع

۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹:۴۹
کد خبر: ۴۱۵۹۲۶
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام والمسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس امور اداری استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه با قدر دانی از تلاش‌های صادقانه رئیس سابق این بخش، سرمایه انسانی دستگاه قضا در بخش اداری بسیار حائز اهمیت دانست.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی حجت الاسلام والمسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس امور اداری استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه با قدر دانی از تلاش‌های صادقانه توسلی رئیس سابق این امور و آرزوی توفیق برا ی ناصری رئیس جدید گفت:سرمایه انسانی دستگاه قضا در بخش اداری بسیار حائز اهمیت است. چرخه قضایی به چرخة اداری دستگاه وابسته است و خدمت قضایی در بستر سازمان اداری ارائه می‌شود هرقدر این چرخه خوب عمل کند در نهایت خدمات بهتری ارائه خواهد شد. طبیعی است که باید اقدامات زیادی انجام گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از روزمرگی و داشتن نگاه تحول گرایانه افزود: سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند از بهترین راهبرد‌هایی است که میتوان در تحول اداری به آن فکر کرد. متأسفانه پس از سال‌ها هنوز بسیاری از این‌ها اجرایی نشده است. لازم است با بررسی آسیب‌های نظام اداری و با رسیدن به یک طرح نظام مند، گام‌های جدی در مسیر رفع آسیب‌ها برداشت.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید برضرورت توانمند‌ی نیروی اداری گفت.
دستگاه قضا نیاز به نیروی توانمند دارد. متأسفانه در دستگاه قضایی بدلیل اهمیتی که برای بخش قضایی قائل هستیم بعضا از نقش کارکنان اداری بویژه مدیران آن‌ها غفلت می‌کنیم. از این جهت ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌های آنان باید برای ما مهم باشد.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری درخصوص شایسته سالاری ونظام انتصاب وارتقا در بخش اداری افزود: نظام انتصاب و ارتقا باید برمبنای شایستگی باشد. در دستگاه قضا که اساس آن بر اجرای عدالت است نمی‌توان پذیرفت فردی با شایستگی کمتر بر فردی که توان و صلاحیت بیشتری دارد مقدم شود. این ظلم به دستگاه است و نتیجه‌ای جز از بین رفتن انگیزه افراد برای ارائه کار بهتر ندارد. تحول در نظام انتصاب و ارتقا از ضرورت‌های دستگاه قضایی است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید برضرورت اثر بخشی وکارآیی فرایند‌ها گفت: سرعت و سهولت دو ارزش مهم در ارائه خدمات اداری است. قانون باید درست اجرا شود، اما گاه رویه‌هایی حاکم است که قابل دفاع نبوده و معلوم نیست از کجا آمده است. اگر هزینه‌های مالی وانسانی نسبت به نتیجه‌ای که می‌گیریم، قابل دفاع نباشد، دچار اسراف وهدر رفت سرمایه‌های سازمانی شده ایم.
توسعه نظام اداری الکترونیک - که در سیاست‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری هم آمده - به همین منظور است. در این قسمت دوستان ما تلاش قابل تقدیری کرده اند. تاکید بنده بر این است که این خدمات توسعه پیدا کند و مدیران بخش‌های مختلف هم همکاری کنند. البته توسعه الکترونیک الزاماتی دارد که باید همه بپذیریم.
حجه الاسلام والمسلمین امینی با تاکید برضرورت کاهش تمرکز اداری تصریح کرد؛ تمرکز اداری و سازمانی نباید یک اصل باشد و لذا همکاران هرقدر ممکن است مسئولیت‌ها را در استان‌ها توزیع کنند. ستاد باید بیشتر برنامه ریز و هماهنگ کننده وهدایتگری داشته باشد. ستاد قوه نباید به منزله یک واحد صف عمل کند
خدماتی را که می‌شود در خود استان‌ها ارائه کرد نباید به تهران حواله شود نباید یک همکار برای پیگیری کارش مجبور به طی کردن مسافت طولانی شود. در این راستا خدمت به همکاران ما در مناطق محروم و دورافتاده هم باید در کانون توجه باشد.
وی در بخشی از سخنانش با تأکید بر ضرورت اهتمام به مقوله سلامت اداری افزود: البته سلامت معنای عامی دارد، اما به نظر می‌رسد اصلی‌ترین وجهه سلامت دستگاه همان سلامت اخلاقی و رفتاری است. هیئت‌های تخلفات اداری باید به وظایف و فلسفه وجودیشان بیشتر توجه داشته باشند. لازم است اداره کل نظارت و ارزیابی در بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات ورود جدی تری داشته باشد بگونه‌ای که بتواند بهنگام و مؤثر اقدام کند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت صلاحیت‌های عاطفی در دستگاه قضا گفت: در دستگاهی که دائما با انسان‌ها سر و کار دارد خیلی مسئله صلاحیت‌های عاطفی اهمیت دارد. ما باید به توسعه صلاحیت‌های عاطفی فکر کنیم برنامه ریزی کنیم. سرمایه عاطفی دیگر سرمایه‌ها را به فعلیت می‌رساند. مدیران باید به توسعه صلاحیت‌های عاطفی فکر کنند و روی این نکته متمرکز شوند. نوع رفتار، انگیزه‌ها نحوة برخورد با ارباب رجوع و مقولاتی از این قبیل تنها از طریق توسعه صلاحیت‌های عاطفی است که به نتیجه می‌رسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *