صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمریکا بزرگ‌ترین وارد‌کننده فرش؛ چین جزو ۲۰ کشور اصلی مشتری فرش دستباف ایران است

۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱:۳۵
کد خبر: ۴۱۵۶۸۸
آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات فرش دستباف در سال گذشته سیر صعودی را طی کرده است در حال حاضر کشور آمریکا بزرگ‌ترین وارد‌کننده فرش دستباف محسوب می‌شود و چین جزو ۲۰ کشور اصلی مشتری فرش دستباف ایران است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، آمار‌ها و اطلاعات منتشر شده نشان از سیر صعودی صادرات فرش دستباف در سال گذشته دارد، اما فعالان این حوزه معتقدند که شیرازه‌های فرش دستباف از هم پاشیده شده و این صنعت ارزآور به حال خود رها شده است. در حالی که ایران رفتاری منفعلانه در بازار‌های جهانی از خود نشان می‌دهد، اما در روی دیگر سکه هندی‌ها، پاکستانی‌ها، نپالی‌ها و... با وجود تخصص پایین‌تر در این رشته، توانسته‌اند بازار‌های از دست رفته ما را به چنگ بیاورند و کم‌کم به رقبای اصلی‌مان بدل شوند. کارشناسان می‌گویند در آینده‌ای نزدیک قطار فرش دستباف متوقف و از ریل خارج خواهد شد، اما آنچه که می‌تواند ما را از این بن بست نجات دهد، تدوین استراتژی منسجم به‌ویژه در حوزه ارز خواهد بود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، در پایان سال ۹۶ پس از چند سال، میزان صادرات فرش دستباف ایران به بالای ۴۰۰‌میلیون دلار رسید و در مجموع ۱۲‌ماهه بیش از ۴۲۴‌میلیون دلار فرش دستباف با وزن نزدیک به پنج‌هزار و ۴۰۰ تن به بازار‌های هدف صادر شد. این میزان صادرات نسبت به سال ۹۵ رشدی حدود ۱۸‌درصدی را نشان می‌دهد. آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس در اروپا، آمریکا در آمریکای شمالی، امارات، کویت، قطر و لبنان در غرب آسیا و ژاپن در شرق آسیا از بازار‌های سنتی فرش دستباف ایران محسوب می‌شود. چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشور‌های آمریکای لاتین نیز از بازار‌های جدید فرش دستباف ایران به شمار می‌رود.

آمار‌ها از فرش دستباف چه می‌گویند؟

آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات فرش دستباف در سال گذشته سیر صعودی را طی کرده است. در حال حاضر کشور آمریکا بزرگ‌ترین وارد‌کننده فرش دستباف محسوب می‌شود و چین جزو ۲۰ کشور اصلی مشتری فرش دستباف ایران است و در ۱۱‌ماهه سال ۱۳۹۶ فعالان فرش دستباف تقریبا چهار‌میلیون دلار فرش دستباف به این کشور صادر کردند.

در همین راستا، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با اشاره به سیر صعودی صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۶، گفت: صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا در ۱۱ ماه سال گذشته به ۱۰۰‌میلیون دلار رسید. حمید کارگر افزود: روند صادرات فرش دستباف ایران سیر صعودی و افزایشی به خود گرفته و طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵، ۳۵۹‌میلیون دلار فرش دستباف از کشور به بازار‌های هدف صادر شد.

او ادامه داد: صادرات فرش در سال ۱۳۹۵ به‌لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۳۹۴ سیر صعودی داشت، به‌طوری که نسبت به سال ۱۳۹۴، ۲۰۳‌درصد رشد ارزشی و حدود ۱۳‌درصد رشد وزنی داشت و همچنین بیش از ۹۰‌میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ فرش دستباف به کشور آمریکا صادر شد. رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران در ادامه به وضعیت صادرات فرش در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در ماه‌های ابتدای سال ۱۳۹۶ هم همان روند افزایشی سال ۱۳۹۵ ادامه پیدا کرد به‌طوری که براساس آمار گمرک در ۱۱‌ماهه سال ۱۳۹۶ بیش از چهار‌هزار و ۷۰۰ تن فرش دستباف با ارزش بیش از ۳۷۷‌میلیون دلار از ایران به حدود ۸۰ کشور دنیا فرش دستباف صادر شد.» براساس اطلاعات موجود، هندوستان، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه از رقبای فرش دستباف ایران در بازار‌های جهانی به شمار می‌روند که در همین رابطه، رئیس مرکز ملی فرش ایران، از هند به‌عنوان مهمترین رقیب فرش دستباف ایران نام برد و گفت: این کشور شانه به شانه ایران در بازار جهانی فرش دستباف حرکت می‌کند.

کارگر ادامه داد: به همان میزان که در سال‌های اخیر خیالمان از رقیبی مانند چین آسوده می‌شود، دغدغه‌هایی نسبت به حضور هند در بازار‌های بین‌المللی وجود دارد. پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار جهانی فرش دستباف را از آن خود کنند. او با بیان اینکه هند در سال‌های اخیر قدرت نفوذ خود را در بازار‌های هدف ما گسترش داده است، گفت: هند چند عامل را به‌عنوان مزیت و برگ برنده به خدمت گرفته که یکی از آنها، دستمزد پایین در هند است.

کارگر افزود: دستمزد پایین، قیمت تمام شده فرش دستباف را در این کشور بسیار کاهش می‌دهد و این امر رقابت‌پذیری فرش دستباف هند را در بازار‌های جهانی دو چندان می‌کند. رئیس مرکز ملی فرش ایران، «امکان سفارش پذیری گسترده» را دومین شاخص تولید فرش در هند بیان کرد و گفت: بافت‌های انبوه در کارگاه‌های متمرکز قالی بافی هند، خیال سفارش‌دهنده را در مورد دریافت به موقع سفارش، راحت می‌کند.

او اضافه کرد: از طرف دیگر، هندی‌ها جدیت ما روی حفظ اصالت‌های فرش را ندارند؛ به بیان دیگر، راحت‌تر تسلیم خواست مشتری می‌شوند و آماده‌اند تا سفارش خریدار را تولید کنند؛ در حالی که ایرانی‌ها در تولید فرش، تا حدودی تعصب دارند.

منبع: روزنامه آرمان

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *