فضای تهاجمی غرب علیه ایران تابلوی حقوق بشری دارد/ تروریستها تعزیهگردان حقوق بشر غرب هستند
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: فضای تهاجمی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تابلوی حقوق بشری دارد و تروریستهایی که خود را به اسم حقوق بشر جا زدند یکی از موضوعات این میدان تهاجم است.
وی با طرح مثالی در این خصوص افزود: فضای تخاصمی؛ تابلوی حقوق بشر برای مجموعهای از فعالیتهایی است که برای فشار وارد کردن به یک کشور هدف است. حالا اینکه این کار مشروع است یا مد نظر من نیست، منتهی این کار را عمدتأ غربیها در مورد ایران، چین، روسیه (شوروی سابق) و کوبا، کشورهایی که به نحوی دوست ندارند و یا برای منافعاشان خوب نیست، مورد هدف قرار میدهند و نمونههای مختلفی هم دارد. این فشارها البته عمدتأ درحوزه عملی زیاد نیست و بیشتر در بیانیه و ایجاد فشار وفضای سیاسی به کار رفته است، منتهی فارغ از عمل هم نبوده است. یعنی بعضی از حصرها و تحریمها که بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده درمورد حقوق بشر است.
جواد لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه تحریمها درمورد افراد و برخی نهادها بوده، تصریح کرد: نهاد وسیعی تأسیس شده برای مانیتور کردن عمدتأ دستگاه قضایی ایران و احکامی که در هر یک از گوشه و کنار ایران صادر میشود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از میدانهای تخاصمی علیه همین موضوع است، گفت: سوال این است که ما خودمان باید از این میدان استفاده کنیم یا نه؟ مثلا عربستان جنایتهای بسیاری در منطقه و یمن مرتکب میشود؛ ما باید از این میدان استفاده کنیم. این میدان تخاصمی یکی از میدانهایی است که تابلو حقوق بشر دارد. در حالی که از انقلاب ما ۴۰ سال گذشته، در ۳۹ سال گذشته برای ما قطعنامه صادر کردند.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه، در ادامه تأکید کرد: فضای تهاجمی، چنین تابلویی برای حقوق بشر دارد. تروریستهایی که خود را به اسم حقوق بشر جا زدند، یکی از موضوعات این میدان تهاجم است. فردی که عضو پژاک بوده و مرتکب قتل و انفجارشده پس از دادگاهی شدن به اعدام محکوم شده، پس از اعدام غوغایی به پا کردند که یک معلم ومدافع حقوق بشر با نظام مشکل داشته، او را اعدام کردند. این در حالی است که ستاد حقوق بشرهمه را پاسخ میدهد، ولی آنها پاسخ برایشان ملاک نیست. پاسخ ما باید ناظر به دیگران هم باشد. مردم جهان که فقط اروپاییها و آمریکاییها نیستند.
وی ادامه داد: یک تروریست به مدافع حقوق بشر تبدیل میشود و خانم مرکل، نمایندگان اروپا، فرانسه، انگلیس و اوباما وقبل و بعد از آن مرتب به ما بیانیه و اعلامیه میدادند که این فرد نباید اعدام شود. وقتی هم که اعدام شد، محکوم کردند. منافقین که همه ماهیت آنها را میدانند، اینها تعزیه گردان حقوق بشر میشوند و کسانی که مرجعیت رسمی حقوق بشری دارند با اینها نشست برگزار میکنند؛ مجازات برخی از منافقین در سال ۶۷ که مربوط به عملیات مرصاد و اطرافش است را موضوع حقوق بشری میکنند و میگویند سال ۶۷ تعداد زیادی منافق را اعدام کردید. ما هم پاسخ دادیم؛ منتهی ۲۰ هزار انسان بیگناهی که توسط اینها ترور شده، عکس، محل، روز و ساعت ترور نیز به سازمانهای بین المللی ارائه شده، اینها مهم نیست فقط ایراد میگیرند که چرا منافقین را اعدام کردید. در کنار چنین ایرادهایی توهین به اسلام را هم داریم. مثلا میگویند سّب نبی را از بین جرائم کیفری دربیاورید. یا زنا را مورد پیگرد کیفری قرار ندهید!
دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: این یک بخش موضوع است. بخش دیگراین است که ما باید به اسم حقوق بشر با تحریمهای جدید مواجه شویم. بحثی که الان در اروپا مطرح است این است که ما در امر هستهای برجام را داریم؛ اما تحریمهای دیگر سرجایش است. غرب میتواند به اسم موشک، منطقه و حقوق بشر ایران را تحریم کند! البته این ناشی از برداشت غلط از موضوع رفع تحریم است، چون وقتی ما میگوییم تحریم برداشته شود عنوان تحریم مهم نیست ماهیت تحریم مهم است. مثلا میخواهیم تحریم بنادربرداشته شود؛ تگش که مهم نیست تحریم مهم است؛ اینها تگ را مهم میدانند نه تحریم. با تگ جدید تحریمهای جدید وضع میکنند.
وی در ادامه میدان دیگر را میدان تعامل مثبت با سایر کشورها برشمرد و گفت: این تز وزارت خارجه ما است که حقوق بشر و تنوع فرهنگی را مطرح کرده است. این یک پرچم بسیار قشنگ است و اساس آن بر مبنای دقیقی از یونیورسالزیم (جهانشمولی) است که پایه مباحث حقوق بشری است. این جهانشمولی هم فهمش و هم القای این فهم بسیار کلیدی است. غربیها جهانشمولی را با جهانگشایی اشتباه گرفتند. آنها میخواهند تفکر سکولار لیبرال را به همه دنیا حقنه کنند ومی گویند همه دنیا باید مثل ما زندگی کنند. ما میگوییم معنای جهانشمولی این نیست معنایش این است که همه کشورها باید با تنوعات فرهنگی در امر حقوق بشر مشارکت و همکاری داشته باشند. البته غربیها با این مفهوم به شدت مخالف هستند، ولی در دنیا مشتری خود را دارد.
لاریجانی گفت: این مساله که معنای جهانگشایی، جهانشمولی نیست بسیار کلیدی است. یعنی در بحث حقوق بشر مساله یونیورسالیزم مساله بسیار کلیدی و محل چالش است. مثلا مفهوم خانواده که ملموس هم هست. در یک دورهای خانواده در تفکر سکولار لیبرال همان خانواده معمولی بود مثل کشور ما. به تدریج مفهوم خانواده را با مفهوم همراهی و پارتنرشیپ جایگزین کردند وگفتند پارتنر هم میتواند همجنس باشد و یا غیرهمجنس! حالا این موضوع در خانوادههای غربی اتفاق افتاد. ما در این قسمت دغدغه نداریم. در سال ۱۹۳۵ آلن تورینگ نابغهای که اکتشافات مهم علم کامپیوتر را انجام داد به خاطر همجنس بازی به زندان افتاد؛ ریاضیدانان واسطه شدند که او را از زندان آزاد کنید، قاضی گفت: او باید در بیمارستنان پروژسترون تراپی شود. این مساله در آن زمان با هیچ یک از اسناد حقوق بشری در تضّاد نبود. اکنون تتّور جامعه غربی در این است که همه کشورهای دنیا باید حقوق ال جی بی تی را که خودشان درست کردند، بپذیرند.
وی با طرح این سوال که این موضوع در غرب جا افتاد، اما چرا باید در همه جای دنیا اتفاق بیافتد؟ بیان کرد: این مفهومی است که غرب از یونیورسالیزم دارد و میگویند همه دنیا باید به ریتم ما تکان بخورند! ما نهایت تکامل فرهنگ بشریت هستیم! بخشی از این اندیشه ناشی از اندیشههای هگل است. هگل معتقد بود انقلابی که در فرانسه اتفاق افتاد پیروزی عظیمی در تکامل معنوی پیدا کرد و حالا باید شکل مادی هم پیدا کند یعنی جهانشمولی. این تفکر در (شوروی سابق) خیلی طرفدار داشت، اما بعد معلوم شد که به این آسانیها نیست. این یونیورسالیزمی که غرب اکنون به دنیا حقنه میکند دقیقا همین است. یعنی ما باید به ریتم غربیها زندگی جمعی و فردی خود را شکل دهیم. یونیورسالیزم یعنی جهانگشایی.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: انواع قطعنامهها را مطرح میکنند. گزارشگر نصب میکنند و با زور میخواهند اعمال کنند. درمساله اعدام هم همینطور است. میگویند اعدام یک کار ضد حقوق بشری است. حالا که قرار شد غربیها اعدام را بد بدانند، همه دنیا باید بد بدانند! لذا یک تحرک وسیع برای توقف اعدام به عنوان مجازات وجود دارد، نظر دیگران هم مطرح نیست.
وی همچنین به یک نمونه دیگر از میدانهای تحت تابلوی حقوق بشراشاره کرد و گفت: این میدان حقوق بشر به عنوان بارومتر پیشرفت تمدنی است که مربوط به داخل کشورمان است. جمهوری اسلامی یک تجربه است. تجربه بزرگ انقلابی ما است که ما بر اساس عقلانیت اسلامی یک نظام مدنی جامع را بنا نهادیم. شکلگیری چنین نظام مدنی و سیاسی استدلالهای بسیار مهم در تفکر مکتب اهل بیت (ع) در اسلام دارد. در این قضیه ما باید نٌرمهای رفتاری را از این عقلانیت اسلامی بیرون بکشیم. این نٌرمهای رفتاری مربوط به خودمان، زندگی اطرافمان، محیط زیست و تعامل با سایر ملل است. در این تابلو حقوق بشر، حقوق بشری که ما از دل معارف اسلامی در میآوریم، پایه اش عقلانیت اسلامی است. همانطور که از برخی مفاهیم اسلامی سوء استفاده میشود مثل مفاهیم ولایت و از ارادت به امام زمان (عج) گرفته تا چیزهای دیگر، باید در این راه پابرجا باشیم.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: جوهر مباحث حقوق بشری که مربوط به زندگی و رفتار مدنی ماست باید بارومتر تمدن ما باشد. ما براین اساس تمدن اسلامی داریم. اسلام دینی است که مندرس نمیشود. این تئوری اندارسی که به اسلام نسبت میدهند تئوری تفکر سکولارلیبرال است. اسلام یک دین جامع است و مختص زندگی عمومی نیست، بلکه حوزه خصوصی را به طور وسیع در بردارد. قوانین فقهی و قضائی بسیاری داریم که درباره مسائل عمومی است. اسلام دین قومی هم نیست که بگوییم، چون مال اعراب است، خشن است. این سه پایه که عدم اندراس، سرزندگی، جامعیت و جهانشمولی دین که مربوط به هیچ قومی نیست، پایههای این تجربه بزرگ انقلابی ملت ماست که میخواهد نظام مدنی_ سیاسی را بر اساس اسلام استوار کند؛ بنابراین تجربه ما تجربه من درآوردی و بی پایهای نیست و اساس نظری زیادی دارد.
وی میدان سوم را میدان بسیار جالبی توصیف و تأکید کرد: کار نداریم حقوق بشر غربی چه میگوید. ما کرامت انسانی را هدیه الهی میدانیم. خداوند به ما کرامت داده وصدقه سر نیست. بایدها را باید از دین خود استنتاج کنیم. این یک قرارداد اجتماعی نیست که شل وسفت شود. قرارداد اتفاقی نیست. بسیار پایه محکمی دارد. این مجموعهها باعث میشود که ما برای حقوق بشر معنای وسیعی داشته باشیم. معنایی که باید فضلای حوزه ما، علمای دینی ما و روشنفکران ما این را به میدانی برای رشد زندگی مدنی تبدیل کنند. باید مرتب با شاخصهای دینی خودمان اندازه گیری کنیم که چقدر رفتارمان مسلمانانه شده؟ چقدر نٌرمهای مختلف حقوق بشری مان در مقیاس و مکیال اسلامی پیشرفته است؟ این تجربه را به جهانیان باید نمایش بدهیم. ما زیر هر سه تابلو باید کار کنیم. میدان سوم یکی از اهداف مهم این جلسه است. یعنی ما ضمن اینکه باید سعی کنیم تفکر اسلامی وعقلانیت اسلامی را مانیتور کنیم، باید دستاوردهایمان را جمع آوری کرده وبه طور منظم به دنیا عرضه کنیم. یادمان باشد مدعیان حقوق بشر فضاحتهای زیادی در زندگی مدنی شان وجود دارد. هم فضاحتهای مفهومی، نظری و هم فضاحتهای حقیقی و واقعی.
لاریجانی سه محوری که استراتژی نظام ما است را اینچنین تشریح کرد و گفت: با توجه به اهمیت حقوق بشر در مسائل بین المللی، و جهت سوم و جلوگیری از پراکندگیها و همچنین توطئههای دشمنان، باید در این عرصه هوشیار باشیم. قبل ازسال ۸۴ زمان ریاست آیت الله شاهرودی تصمیم به تأسیس معاونت حقوق بشر گرفته شد. در زمان آیت الله یزدی در قوه قضائیه، ایشان مساله حقوق بشررا به عنوان یک مساله مهم که بخش عمده اش قضایی است، متکفل شدند، شورایی در حوزه حقوق بشر تشکیل شد که شامل بنده، آقای ظریف، دو سه نفراز مجلس و خود آقای یزدی بود. در زمان ریاست ایشان در قوه قضائیه این شورا، مجموعه فعالیتهای مختلف حقوق بشری را به تنسیق شروع کرد، چون قبل از آن نظام به طور واحد در این حوزه فعالیت نداشت.
وی افزود: در زمان آیت الله شاهرودی این شورا به ستاد حقوق بشرتبدیل شد. در ستاد یک معاونت بین الملل هم تأسیس کردند و ستاد حقوق بشر بعنوان بخشی از معاونت بین الملل جناب آقای شاهرودی، ولی با ترکیب تقریبا شبیه همین شاکله فعالیت میکرد. اواخر دوره آقای شاهرودی نظر مقام معظم رهبری این بود که این ستاد باید ارتقا پیدا کند و حوزه فعالیتش هم فراقوهای و وسیعتر شود. لذا، در شورای عالی امنیت ملی پیشنهادی تصویب شد که ستادی تشکیل شود با ریاست رئیس قوه قضائیه با مشارکت پنج وزیر، شامل وزیر خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر ارشاد، وزیر کشور و همچنین فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان زندانها، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل، رئیس دیوان عالی و نمایندهای از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی. این مجموعه بعنوان مرجع رسمی کشوری در مسائل حقوق بشری تعیین شد و این ستاد از آن زمان تاکنون مشغول کار است و همکاری وسیعی با نهادهای مختلف داریم. در آخرین جلسهای که در شورای عالی ستاد تشکیل شد، قرار شد این همکاری به یک تحرک جدید وارد شود که تشکیل این جلسه در این راستا است.
دبیر ستاد حقوق بشر، در ادامه با بیان اینکه ما سه اصل راهنما در عمل خود داریم، تصریح کرد: اولین اصل این است که همه باید دست به دست هم دهیم تا تخاصم و دشمنی علیه خود را دفع کنیم. این دفع گاهی به پاسخگویی است. گاهی با حضور نهادها در اجلاسها است و گاهی در تهیه گزارشهایی است که دستاوردهای خودمان را در زمینههایی که آنها سمپاشی میکنند آنها را به دنیا عرضه کنیم. این کار با اولویت است یعنی وقتی دشمن به ما حمله کرد باید آن را دفع کنیم. البته تا به حال هم نهادهای مختلف هر کدام زحمات زیادی کشیدند. با توجه به اینکه تخاصم حقوق بشری به میدان مدارهای جدیدی از شدت وارد میشود، ما باید تحرک خودمان را داشته باشیم. تهیه پاسخها یک کار بسیار مهم است یعنی هر ایرادی که گرفتند باید ما به صورت مستدل و قوی پاسخ دهیم. این ناشی از حق مداری نظام ما است. ما قصد نداریم بیخودی کسی را به قتل برسانیم، زندان کنیم ویا شکنجه کنیم. شکنجه ممنوع است هر نوع شکنجهای که باشد؛ بنابراین اگر اتفاقی هم بیافتد ما ابایی نداریم که بگوییم این اتفاق افتاد، مسئول آن را میگیریم و محاکمه هم میکنیم. پس یک نظامی که حق مدارانه است نیاز ندارد از گزارشگریها نگران باشد. منتهی ما میدانیم که مدعیان گزارش در دنیا دنبال گزارش نیستند، دنبال بلوا درست کردن هستند در عین حال ما باید از خود دفاع کنیم.
وی افزود: حضور ما در نشستهای بین المللی ضروری است. من از آقای غریب آبادی خواستم که حتما این موضوع را تسهیل کنیم؛ مثلا اگر در مساله سلامت عمومی به جمهوری اسلامی اعتراض میشود یا عدم توجه به سلامت اتباع بیگانه مورد اشکال قرار گرفتیم، بهترین پاسخ را آنهایی میتوانند بدهند که خودشان متولی این سلامت هستند، یا درمورد زنان و ازدواج اجباری، در حالی که سن ازدواج بالای ۲۵ سال است، باید گزارش خودمان را ارائه کنیم. دولت برای اینکه ازدواج اجباری که خلاف قانون است جلویش را بگیرد، کارهای بسیار خوبی انجام داده است. خشونت علیه زنان، که یک پدیده بسیار زشت در دنیای غرب است، شاهد آن هستیم. طبق یک بررسی جامع که در آمریکا از سوی چند دانشگاه مهم صورت گرفته تقریبا از هر ۳ زن ازدواج کرده یکی ونصفی از آنها مورد ضرب وشتم قرار گرفتند. این پدیده را هم قبول دارند. در حالی که در نظام ما این تفکر رایج نیست. پس چه خوب است که نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند گزارش بدهند. حتی درزمینه حق سلامت، حق آب که به ما ایراد میگیرند. ولی در مساله آب رسانی ایران یکی از پیشروترینها در دنیا است. کافی است که وزارت جهاد، وزارت کشورمان از خدمات عظیمی که در دنیا بی نظیر است گزارش دهد؛ پس استراتژی پاسخ به تهاجمات و پاسخگویی مناسب در عرصههای بین المللی که به صورت کتبی، حضوری و شرکت در اجلاسهای زیادی که برگزار میشود، صورت میگیرد با هماهنگی ستاد، وزارت خارجه و نهادهای دیگر، بسیار مهم است.
لاریجانی همچنین گفت: چارچوبی که حضرت امام خمینی (ره) تشریح فرمودند: را برایتان بازگو میکنم. ما باید ازهرگونه امکاناتی در صحنه جهانی برای بیان نظراتمان و دفاع از خودمان استفاده کنیم و هرگز خجالت نکشیم و مقاصدمان را برای منافع ملی داهیانه پیگیری کنیم. اکنون راهنماییهای ایشان مبنای عمل جمهوری اسلامی است. ما هیچ فرصتی را در جامعه جهانی توسط نهادهای مربوطه نباید از دست بدهیم. این فرصت مختص به ستاد حقوق بشر و یا وزارت امور خارجه نیست، نهادها خودشان بهترین مدافع میتوانند باشند.
وی تصریح کرد: محور دوم ما، توسعه نظری و عملی شاخصهای حقوق بشری بر اساس عقلانیت اسلامی است این یک کار فکری، فرهنگی است و ضمنأ ما باید این را به بارومترهای عملی برسانیم. این نیست که ۵۰ سال تفکر کنیم بعد شروع به عمل کنیم. مقام معظم رهبری دو سال پیش در نشستی درباره این قضیه فرمودند: شما از همین الان به مسائل مهم جهانی، داخلی و خارجی حقوق بشری بر مبنای عقلانیت اسلامی نگاه کنید و آن چیزی را که به دست میآورید مبنای موضع اسلامی خود قرار دهید و موضع گیری جهانی کنید، همانطور که غربیها بر اساس تفکر خودشان مبنا قرار میدهند؛ بنابراین یک تجربه نظری و عملی بهم بافته است. البته ستاد حقوق بشر در این زمینه کمک میکند منتهی در برخی موارد نهادهای فرهنگی باید در آن فعال باشند. وزیر محترم ارشاد در آخرین نشست به ما قول دادند که به طور اخص این حوزه را مورد توجه قرار دهند. به نظر من بهترین کار تعامل با وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه است. حوزه علمیه قم و همچنین دانشگاهها نیز در حال تعامل با ما هستند. منتهی این میدان بسیار وسیع و زیبا است و انسان اگر تمام وقتش را صرف آن کند میارزد.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: یکی از برکات جمهوری اسلامی این است که برای کسانی که معتقد به این تجربه هستند یعنی بنای یک نظام مدنی و سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی، میدان عظیم کار وجود دارد این میدان ته ندارد. همه موضوعات آن نو و تازه است. همین مساله ال جی بی تی، یعنی همجنس گرایی را با مقیاس اسلامی به آن نگاه کنید، الان در سیستم قضایی ما مواردی وجود دارد که افراد دو جنسیتی به دادگاه مراجعه میکنند ودادگاه به آنها از لحاظ مالی برای تشخیص هویتشان کمک هم میکند و میتوانند ماهیت زن یا مرد بودن خود را در دادگاه تعویض کنند. نمونه دیگر، حقوق متهم از لحظهای که به شخص اتهام وارد میشود تا لحظهای که محکوم میشود، مجموعه عظیمی از حقوق راداراست. این حقوق هم از قواعد فقهی در میآید و هم از قواعد قوانین ما که مبعث از آنها بوده است. بخشی از آن هم فقه فراتر از قانون دارد. اینها را آشکارکردن خیلی زیباست. مثلا حق استماع یک حق حقوق بشری درجه یک است. این حق استماع ریشههای قانونی وفقهی دارد. میخواهم بگویم که در میدان دوم، توسعه حقوق بشری این نیست که ساعتها و روزها در امور نظری کار کنیم، ما میتوانیم بلافاصله آن را به میدانهای عملی که قابل ارائه هستند، تبدیل کنیم.
وی میدان سوم را تعامل سازنده با دنیا عنوان کرد و گفت:. این تعامل سازنده با دنیا میراث بزرگ حضرت امام (ره) است. حضرت امام اصلا قائل نبودند که ما دور خودمان دیوار بکشیم. مقام معظم رهبری هم همین میدان را تا امروزدنبال کردند. حتی نامه ایشان به گورباچف برای بازکردن این چالش فکری و فرهنگی با دنیا بود. این تعامل سازنده با دنیا اساس استراتژی خارجی ما است که مدالیتههای مختلفی هم در حوزه حقوق بشردارد. ما یک مدالیته گفتگوی دوجانبه با کشورهای مختلف داریم که با همکاری وزارت خارجه تشکیل شده و بحثهای نظری وفنی داریم. مدالیته چندجانبه مثل غیر متعهدها، کشورهای اسلامی، اکو و امثال اینها را نیز داریم. از همه مهمتر مدالیتی در سازمان ملل است که مهمترین فٌرم بین المللی است. سازمان ملل الان لانه کشورهای زورگو است. سازمان ملل مال همه کشورها است یعنی ما طلبکارانه در سازمان ملل هستیم نه اینکه بگوییم آنها میدان و سیطره دارند و با پول میتوانند قطعنامه بالا وپایین کنند. با ارعاب افراد را میتوانند بخرند. اینها همه هست و کاملا آشکار است منتهی ما نباید خانه را به آنها واگذار کنیم، چون این خانه مال تک تک کشورهای دنیا است؛ لذا ما خیلی صریح و روشن در صحنه جهانی مطالبه گریم.
دبیرستاد حقوق بشر افزود: در امر حقوق بشر باید گفتگوی سازنده داشته باشیم. این گفتگوها مدلهای مختلف دارد یعنی زمانی ما باید گزارش کارهایمان را به سازمان ملل ارائه کنیم. ما این گزارشها را جدی میگیریم، چون حرف و استراتژی داریم. جمهوری اسلامی جزء جدیترین کشورها در دنیا است. رکورد بسیار خوبی هم داریم. مثلا مکانیزم یو. پی. آر که مکانیزم بسیار خوبی است. در این مکانیزم همه کشورها باید پاسخگو باشند. ما باید درباره همه کشورها فعال باشیم. در این مکانیزم باید خودمان را عرضه کنیم. باید دستاوردهای خود را به طور سالانه بین دولتها و سازمان ملل پخش کنیم. ضمنأ استفاده از تجربیات سایر کشورها هم هست یعنی در عین اینکه به خودمان اعتماد کامل داریم نباید خودمحور باشیم. اینکه ما اعتماد به نفس داشته باشیم منافاتی با دانستن تجربه دیگر کشورها ندارد.
وی در پایان اظهاراتش گفت: آلمانیها یک شبکه داخلی ایجاد کردند که در آستانه انتخاب خانم مرکل برای سه روز، شبکه جهانی اینترنت تقریبا قطع شده بود، شهروندان آلمانی این را احساس نکردند، چون با خودشان در داخل در تماس بودند. نمونه دیگر اینکه، اوباما قانونی را به مجلس برد که اگر احساس ناامنی و یا ضرورت شد بتواند تمام شبکه اینترنت را در کشور بخواباند در حالی که با مرگ مستقیم برخی از بیماران در بیمارستانها سر و کار داشت، چون سیستم آنها به اینترنت وصل بود. فرانسویها جور دیگر الان پیگیری میکنند. پس مساله تهاجم به امنیت شخصی یک مساله عمومی است و جرائم جدیدی که در این زمینه پیدا شده است. دادستان کل کشور ما در صحنه جهانی برای حقوق عامه که مفهوم خیلی مدرنی است و در سیستم حکومتی ما بنچمارکهای بسیار مختلفی دارد، میتواند به خوبی موضوعات مربوطه را مطرح کند. باید تجربیات را با دیگران در میان بگذاریم. سازمان بازرسی کل کشور ما از لحاظ قدرت یکی از قویترین آمبودزمانهای دنیا ست و تجربیات خوبی هم دارد. خیلی خوب است که ببینیم کشورهای دیگر در این بخش چطور کار کردند؛ چنین اقداماتی از تجربیات خوب حقوق بشری است.
اظهارات معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر درنشست دستگاهها
در ادامه این نشست، دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل و همکاریهای بین المللی قضائی دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: ما برخی اهداف را در حوزه حقوق بشر تعریف کردیم و برای همین، در ستاد حقوق بشر کمیتههای مختلفی هم شکل گرفته که ما از برخی از دستگاهها نمایندگان مختلفی داشتیم، مثلا از یک وزارتخانه یک تا سه نفر در کمیتهها حسب کار تخصصی حضور پیدا میکردند. این موضوع محاسن و معایبی داشت. مهمترین عیبش این بود که ما در آن دستگاه تمرکز در حوزه حقوق بشررا نمیتوانستیم ایجاد کنیم. باید یک نقطه مرجع باشد و بتواند با تمام بخشهای ذیربط مجموعه اجرایی خود در تماس باشد و مباحث را مورد پیگیری قرار دهد و همچنین آن دستگاه را در ستاد حقوق بشرنمایندگی کند که بعنوان یک ستاد سیاستگذار در حوزه حقوق بشر در عرصه داخل و خارج مطرح است و با همکاری و هماهنگی تمام دستگاههای ذیربط اجرایی، امور را پیگیری میکند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *