احیای دوباره قدیمی ترین خودروی مسابقه ای تویوتا/مقایسه هاوال با چانگان/خودرو هیبریدی میتسوبیشی جایگزین لنسر می شود/ قشقایی سریع ترین شاسی بلند
به گزارش گروه فضای مجازی ، در بسته اخبار خودرو امشب مطالب متنوعی از جمله احیای دوباره قدیمی ترین خودروی مسابقه ای تویوتا، مقایسه هاوال با چانگان، خودرو هیبریدی میتسوبیشی جایگزین لنسر می شود می خوانیم.
مقایسه چینیهای زیر 100 میلیون/ هاوال H2 و چانگان CS35
خودروکار نوشت: شاسی بلندهای چینی بازار خودروهای زیر 100 میلیون را به خوبی در اختیار دارند و شرکت بهمن موتور هم به تازگی یک رقیب قدر برای سایر شرکتها را از شرکت هاوال وارد بازار ایران خواهد کرد.
کراس اوورهای چینی به خوبی توانستند که بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان را در دست بگیرند. مشتریان برای خرید خودروهای این سگمنت قدرت انتخاب زیادی دارند و بسته به بودجه خود میتوانند چندین گزینه را روی میز داشته باشند.
شرکت بهمن موتور و همچنین هاوال هم برای ورود به این بازار پر طرفدار، خودرو "H2" را روانه بازار خواهند کرد که با توجه به مشخصات فنی و ویژگیهای آن، میتواند یک رقیب سرسخت برای خودروهای این سگمنت باشد.
رقبای آن، خودروهایی مانند چانگان CS35، جک S5 و ام وی ام X33 است که اینجا قصد داریم هاوال H2 را با چاگان CS35 مقایسه کنیم.
چانگان CS35
این خودرو ابتدا در غالب یک خودرو مفهومی در نمایشگاه فرانکفورت سال 2011 به نمایش گذاشته شد و در سال 2012 به صورت رسمی وارد بازار شد.
از نظر طراحی این خودرو یکی از خوبهای بازار ایران در سگمنت خودش است. خطوط بدنه این خودرو آن را کمی خشن و عضلانی نشان میدهد و از طرف دیگر طراحی چراغها هم به خوبی انجام شده است. زبان طراحی این خودرو کاملا جدید است و باعث شده تا این خودرو میان رقبا به چشم بیاید.
اتاق این خودرو بر خلاف خودروهای چینی موجود در بازار که گاهی مشتریان را دل زده میکند، دارای طراحی قابل قبولی است. هیچ عضو اضافه و زائدی در اتاق وجود ندارد و سعی شده تا در عین سادگی، کمی اسپرت نیر به نظر برسد. همچنین مواد به کار رفته در CS35 هم مورد قبول است. در کل اتاق این خودرو به شما حس هیجان و سرعت منتقل میکند.
این خودرو دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر است که دارای قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتون.متر است. این خودرو دارای یک جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک است. البته گفتنی است که پیشرانه این خودرو به نسبت وزن آن نسبتا ضعیف است و در هنگام شتاب گیری خودرو کمی کند عمل میکند.
امکانات این خودرو شامل این موارد است: سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش جهته، آینههای جانبی برقی، سنسور پارک دندهعقب، صندلی چرمی، چراغهای جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغهای مهشکن جلو و عقب و گرمکن شیشهی عقب.
هاوال H2
این خودرو در سال 2014 متولد شد و از بدو ورود به بازار چین و کشور استرالیا فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است.
در خودروهای چینی اکثرا المانهایی از طراحی خودروهای اروپایی یا آمریکایی دیده میشود اما هاوال یکی از خودروسازانی است که همواره سعی بر حفظ اصالت برند خود داشته و بر خودش متکی است.
طراحی هاوال H2 یکی از بهترینها در میان چینیها است به طوری که با نگاه اول کاملا نگاه را به خود جذب میکند. در این خودرو از طراحی و خطوط تیز و آوانگارد پرهیز شده است و در عین سادگی بسیار جذاب و شکیل است. طراحی چراغها به خوبی انجام شده است و همچنین جلوپنجره این خودرو باعث میشود که جذابیت آن دو چندان شود.
هنگامی که وارد اتاق این خودرو میشوید شاید کمی طراحی آن برای شما عجیب باشد اما سریعا به آن عادت خواهید کرد. یکی از نقاط قوت این خودرو، طراحی داخلی آن است. استفاده از چرم دو رنگ در صندلی ها و درها، صفحه کیلومتر زیبا، صفحه نمایش بزرگ و طراحی ارگونومیک موجب میشوند تا از نشستن در اتاق این خودرو لذت ببرید. همچنین دکمه های موجود در کنسول به هیچ عنوان شما را گیج نمی کنند.
این خودرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو است که حداکثر نیرویی معادل 142 اسب بخار و حداکثر نیروی گشتاوری معادل 202 نیوتون.متر است که یک سر و گردن از چانگان بالاتر است. این خودرو با وجود کراس اوور بودن دارای ویژگیهای یک خودرو شاسی بلند آفرود است و دارای سواری بسیار نرم است.
امکانات این خودرو شامل این موارد است: پشت آمپر3D، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک Dual Zone، سیستم کیلِس و استارت انجنین، دوربین عقب و سیستم مالتی مدیا، فرمان کمک برقی، سانروف، ترمز دستی برقی، صندلی برقی راننده، شش کیسه هوا و سامانه نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS).
نتیجه گیری
هاوال H2 و چانگان CS35 از نظر قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت این دو خودرو به ترتیب 95 میلیون و 69 میلیون تومان است. اما به همان نسبت هاوال یک سر و گردن از رقیب خودش بالاتر است. اگر میخواهید یک چینی شاسی بلند زیر 100 میلیون بخرید، یکی از خودروهایی که باید در لیست خود قرار دهید هاوال است چون این خودرو امکانات و سواری بسیار راحتی به شما ارائه میدهد. از طرف دیگر چانگان هم یک گزینه نسبتا اقتصادی و با قیمت معقول برای این سگمنت است که دارای آپشن های زیادی نیست اما نیاز شما را برطرف میکند.
کراس اور هیبریدی، جانشین میتسوبیشی لنسر می شود
زومیت نوشت: میتسوبیشی قصد دارد که با الهام از مدل مفهومی ای-اولوشن، خودروی لنسر را به جای سدان در کلاس کراساور برقی به بازار عرضه کند.
طی سالهای اخیر کراساور رشد چشمگیری در بازار جهانی خودرو داشته است و خودروسازان بزرگ در این بخش فعالیت خوبی دارند. این تلاشها باعث رقابت شدیدی در بخش خودروهای متوسط شده است و شاهد انتقال برخی خودروهای معروف از کلاس سدان و هاچبک به سمت کراساور هستیم. خودروسازان ژاپنی نیز در بازار جهانی همگام با رقبای آمریکایی و اروپایی، تمایل زیادی به تولید مدلهایی در کلاس کراساور دارند و طی سالهای گذشته مدلهایی مانند تویوتا CH-R و هوندا HR-V و CR-V توانستهاند رقابتپذیر باشند.
میتسوبیشی نیز برای عقب نماندن از رقبای هموطن خود، قصد دارد تغییر استراتژیکی به سمت بخش خودروهای سایز متوسط و شاسیبلند انجام دهد. به نظر میرسد که میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer) نیز در حال انجام یک تحول جسورانه از کلاس سدان به کراساور است. پیش از این خودروی اکلیپس (Eclipse) سبک بدنه کوپه را رها کرد و تبدیل به اکلیپس کراس شد و اکنون نوبت لنسر است که به کلاس محبوب و مورد علاقه بازار خودرو راه پیدا کند.
میتسوبیشی که سال گذشته طرحهای آینده خود را با نمایش خودروی مفهومی ای-اولوشن (e-evolution) معرفی کرد، میخواهد دوباره یک کراساور جدید با استفاده از نام مدلهای پیشین ارائه کند. طبق صحبتهای مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی میتسوبیشی با اتواکسپرس، لنسر جدید شکلی شبیه خودروی مفهومی ای-اولوشن خواهد داشت.
ترِوور مان مدیر اجرایی میتسوبیشی گفت: برای میتسوبیشی خودروی لنسر هنوز هم در دهه آینده باقی میماند، اما این شرکت لزوما نمیخواهد که با فورد فوکوس و فولکسواگن گلف در کلاس هاچبک رقابت کند. ما مهتقدیم که راهحلی برای این مسئله وجود دارد و این است که لنسر جدید در بخش کراساور قرار بگیرد. این بخش در چین گسترش بسیاری دارد و به عنوان یکی از محبوبترین خودروها شناخته میشود. به نظر من با توجه به توجه جهانی به کراساور، خودروی لنسر نیز میتواند با ظاهر خودروی مفهومی ای-اولوشن رقابتی عمل کند.
سونههیرو کونیموتو رئیس بخش طراحی میتسوبیشی نیز گفت: فقط به این دلیل که قصد داریم یک خودرو در کلاس متوسط (C-segment) ارائه دهیم، به معنی تولید یک هاچبک معمولی نیست. شاید ما بتوانیم نوع جدیدی از خودروی هاچبک ایجاد کنیم. همچنین احتمال دارد که جایگزین آینده لنسر مجهز به فناوری هیبریدی و پلتفرم اتحاد رنو-نیسان باشد. آپشن تمام چرخ محرک به عنوان میراث لنسر Evo در این خودرو باقی خواهد ماند، اما در برخی از قسمتها از ویژگیهای برند تجاری اولوشن هم استفاده میشود.
ترِوور مان میگوید که زمانبندی ارائه محصولات جدید برای حدود سال 2025 تنظیم شده است و کراساورهای موجود در خط تولید مانند میتسوبیشی اوتلندر و اوتلندر اسپرت (که با نام ASX شناخته میشود) در آینده جایگزین خواهند شد. این شرکت ژاپنی توجه خود را به لنسر و مونترو (Montero) معطوف کرده است، که هر دوی آنها طی ده سال گذشته بروزرسانیهایی دریافت کردهاند. لنسر پس از یک دوره طولانی، پاییز امسال در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه شد، اما مورد استقبال قرار نگرفت.
نیسان قشقائی، سریع ترین شاسی بلند دنیا می شود
خودروکار نوشت: به نظر می رسد که زمان پایین آمدن تویوتا لندکروز از تخت پادشاهی سریع ترین خودروهای شاسی بلند فرا رسیده است و باید جای خود را به یک نیسان خاص بدهد.
اگر تا امروز نمی دانستید باید بگوییم که در انگلستان یک گروه تخصصی تیونینگ خودروهای نیسان GT-R وجود دارد و معمولا خودروهای جالبی از پس تیونینگ آن ها بیرون می آید. آن ها در گذشته تصمیم گرفتند تا پیشرانه قدرتمند GT-R در دل یک خودروی نسل اول از نیسان قشقایی قرار دهند که 1100 اسب بخار قدرت تولید می کرد.
نتیجه این امر باعث به وجود آمدن قشقایی – آر شد که البته در سال 2014 تولید شد و در همان زمان گفته می شد که یک شاسی بلند خاص شده است. از آن زمان تا کنون این خودرو چند به روزرسانی تازه داشته که حالا قدرتش به مراتب بیشتر شده و به میزان 2000 اسب بخار رسیده است. این گروه خودروسازی قصد دارد با خودروی خود رکورد سریع ترین شاسی بلند را بدست آورد.
آن ها در تست های اولیه توانسته اند رکورد قبلی تویوتا لندکروز را که 370 کیلومتر بر ساعت بود بشکنند اما این رکورد هنوز به صورت رسمی ثبت نشده است. قشقائی در اولین آزمایش های انجام شده توانسته است به سرعت باورنکردنی 382.7 کیلومتر بر ساعت برسد.
البته این نیسان قشقائی تنها خودرویی نیست که به روز شده و مدل جوک – آر نیز در راه است. جالب است بدانید که نیسان قصد دارد این دو خودرو بهبود یافته را در خط تولید قرار داده و به تعداد محدودی آن ها را به تولید برساند که به احتمال زیاد قیمتی سرسام آور خواهد داشت.
لیموزین برقی هونگکی با همکاری بایتون و فاو تولید میشود
زومیت نوشت: هونگکی یک برند قدیمی چینی است که خودروهای لوکس برای مصارف دولتی تولید میکرد و حالا قرار است با همکاری فاو و بایتون دوباره احیا شود.
گروه خودروسازی فاو (FAW) که در ایران نیز محصولات خود را عرضه میکند، یک برند نیمه دولتی در کشور چین است. فاو قصد دارد با کمک شرکت بایتون (Byton)، یکی از خودروسازان سابق چین با نام هونگکی (Hongqi) را دوباره احیا کند.
نام دیگر هونگکی، رد فلَگ (Red Flag) است و یکی از زیر مجموعههای گروه فاو به شمار میرود. این برند سابقهی تولید خودروی CA770 را دارد که ۶۰ سال پیش بهعنوان اتومبیل مائو (رهبر چین کمونیست) مورد استفاده قرار میگرفت. زی لیوپینگ، مدیر گروه شرکتهای فاو، در مصاحبه ای با بلومبرگ گفته است که این خودروساز قصد دارد فروش برند رد فلَگ را تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برساند. در این برنامه فاو قرار است با شرکت بایتون نیز همکاری کند تا جایگزینی برای خودروی CA770 عرضه کنند. اگر نام برند بایتون تاکنون به گوشتان نخورده است، باید اشاره کنیم که این برند چینی هم با سرمایه گذازی فاو تأسیس شده است.
بایتون در نمایشگاه Consumer Electronics Show سال ۲۰۱۷ از اولین خودروی شاسی بلند مفهومی خود رونمایی کرد که امکانات ارتباطی بسیار زیادی دارد و قیمت نمونهی تولیدی آن، ۴۵ هزار دلار عنوان شده است. این خودروی تمام الکتریکی از دو موتور برقی بهرهمند است که روی محور جلو و عقب سوار شدهاند. موتور نصبشده روی محور جلو، ۲۰۱ اسب بخار قدرت و موتور نصبشده در عقب خودرو، ۲۶۸ اسب بخار قدرت را تولید میکنند.
برای تأمین نیاز موتورهای برقی این خودرو، در مدل پایه از یک باتری لیتیوم-یون ۷۱ کیلووات ساعتی استفاده شده است. البته بهصورت آپشن میتوان برای این خودرو یک باتری ۹۵ کیلووات ساعتی نیز سفارش داد. باتری کوچکتر میتواند شعاع حرکتی ۳۲۱ کیلومتر برای بایتون فراهم کند؛ درحالیکه در صورت سفارش باتری بزرگ ۹۵ کیلووات ساعتی، شعاع حرکتی این خودرو به ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.
دنیل کرچرت، یک از مؤسسان بایتون، اعلام کرده است که این خودروساز توانایی بالایی در زمینهی خودروهای برقی دارد و با همکاری و سرمایهگذاری فاو، میتوان به موفقت برند رد فلگ امید داشت. کرچرت همچنین به بلومبرگ گفته است که این دو شرکت در زمینهی توسعه، تأمین قطعات و فروش خودرو نیز با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
برنامههای فاو و بایتون در فاز نهایی و در شرف اجرایی شدن هستند و بایتون امیدوار است که بتواند در سال ۲۰۱۹ فروش خودروی شاسیبلند برقی خود را در بازار چین آغاز کند. همچنین در صورتی که تمامی برنامهها بهخوبی پیش برود، بایتون قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ محصولات خود را در بازار اروپا و آمریکا نیز عرضه کند.
احیای دوباره قدیمی ترین خودروی مسابقه ای تویوتا
خودروکار نوشت: زمانی که این خودرو در حال رقابت با خودروهایی با دوبرابر قدرتش بود توجه بسیاری به آن جلب شد. تویوتا با مدل 800 توانست نگاه های زیادی را به سمت خود کشانده و راه جدیدی برای پیشرفت های خود در حوزه مسابقه ای ایجاد کند.
تویوتا به تازگی تصاویری را از یک مدل احیا شده 800 منتشر کرده است. این خودرو که در سال 1965 تولید شده آخرین نسخه باقی مانده از سری 800 است که به صورت اختصاصی برای مسابقه ساخته شده بود. این خودرو در سال 1966 در مسابقات سوزوکی 500 کیلومتر به مقام دوم رسید.
اولین نسخه از مدل 800 به عنوان اولین خودروی اسپرت و تجاری تویوتا شناخته می شود به همین سبب از اهمیت بالایی برای این شرکت برخوردار است. این خودرو یک پیشرانه 790 سی سی با قدرت 45 اسب بخار داشت اما در میان خودروهایی با پیشرانه 2 لیتری مسابقه می داد. طراحی آیرودینامیک و وزن پایین خودرو باعث می شد تا هر مسابقه ای را به بهترین شکل ممکن به پایان برساند.
مدل 800 که بعدا پایه گذار مدل کرولا هم بود پیشرفت های زیادی در زمینه استفاده از تونل باد را به همراه داشت. همچنین اولین محصول ژاپنی بود که با ترکیب فولاد و آلومینیوم ساخته شد که تنها وزن آن 580 کیلوگرم بود.
نکته جالب توجه در مورد این خودرو اینجاست که در مسابقات سوزوکا و طی 84 دوری که این خودرو مسیر را طی کرد نیازی به سوخت گیری مجدد نداشت. متخصصان و مسئولین مسابقه به این موضوع شک کردند اما بعد از چک کردن باک خودرو متوجه شدند که هنوز 30 درصد آن مصرف نشده است.
تنها نسخه باقی مانده از این خودرو در یک گاراژ قدیمی پیدا شد که اکنون توسط تیم مسابقه تویوتا بار دیگر به شکل روز اول درآمده و قرار است در موزه نگهداری شود.