صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اختصاص تخفیف طرح ترافیک برای خودرو‌هایی که تولید داخل نیستند/ تخفیفی که مشمول ۷۰ درصد رانندگان تهرانی نمی‌شود

۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۱۳۶۸۷
در شرایطی در طرح ترافیک سال ۹۷ برای خودرو‌های با معاینه فنی برتر تخفیف در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد خودرو‌هایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند برای اولین بار قادر به دریافت این نوع از معاینه فنی نیستند.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، اما و اگر‌های طرح ترافیک سال ۹۷ تمامی ندارد. از زمان اجرای طرح گرفته تا نحوه دریافت هزینه ورود به محدوده، هنوز برای شهروندان پایتخت نشین ابهاماتی را به همراه دارد.
 
در رابطه با ارقام دریافتی از شهروندان اعلام شده که اگر خودرویی دارای معاینه فنی برتر باشد به نسبت راننده‌ای که خودرواش معاینه فنی عادی دارد باید رقم کمتری پرداخت کند.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تفاوت ارقام دریافتی از خودرو‌ها با معاینه فنی عادی و برتر اشاراتی داشته است.
 
بر این اساس اگر خودرویی با معاینه فنی برتر در ساعات پیک یعنی ۱۰ تا ۱۶ بخواهد در محدوده طرح تردد کند باید رقم ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان بپردازد. این رقم برای فردی که معاینه فنی عادی دارد ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.
 
رقم دریافتی برای ساعات اوج صبح یعنی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۰ برای دارندگان معاینه فنی برتر ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برای سایر خودرو‌ها رقم ۲۴ هزار تومان تعریف شده است.
 
افرادی که قصد تردد در ساعات اوج صبح و عصر را دارند نیز با خودرو دارای معاینه فنی برتر ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان و با خودرو معاینه فنی عادی ۳۶ هزار تومان باید بپردازند.
 
در شرایطی بحث معاینه فنی برتر و ارائه تخفیف به دارندگان این خودرو‌ها اعلام شده که به گفته سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران ۷۰ درصد خودرو‌های پایتخت قادر به دریافت معاینه فنی برتر نیستند.
 
حسینی منش در این باره به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: در حال حاضر شاهد هستیم که ۷۰ درصد خودرو‌هایی که برای دریافت معاینه فنی مراجعه می‌کنند موفق به اخذ معاینه فنی "برتر" نمی‌شوند.
 
وی می‌افزاید: میزان مردودی بار اول مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی تهران برای دریافت معاینه فنی برتر ۷۰ درصد است.
 
حسینی منش می‌گوید: حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خودرو‌هایی که در مرحله نخست موفق به دریافت معاینه فنی برتر نمی‌شوند به دلیل آلایندگی و ۲۰ تا ۲۵ درصد از آمار ۷۰ درصدی خودرو‌های مردودی به دلیل مباحث ایمنی از دریافت معاینه فنی برتر رد می‌شوند.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با خودرو‌هایی که آمار بیشترین مردودی را برای دریافت معاینه فنی برتر به خود اختصاص داده اند اظهارکرد: خودرو‌هایی از قبیل: وانت نیسان، وانت پیکان، پراید و انواع دیگر وانت‌ها بیشترین آمار مردودی خودرو‌ها در دریافت معاینه فنی برتر را به خود اختصاص داده اند.
 
وی می‌افزاید: در حال حاضر از تمام خودرو‌ها تست معاینه فنی برتر هم اخذ می‌شود و اگر یک خودرو موفق به دریافت این تست نشد و راننده اصرار به دریافت این نوع معاینه فنی داشت مشاوره‌های لازم جهت رفع عیب خودرو برای دریافت این نوع معاینه فنی به فرد داده می‌شود.
 
حسینی منش در خصوص نیاز برخی از خودرو‌ها به بعضی از اصلاحات برای دریافت معاینه فنی برتر می‌گوید: برخی از خودرو‌ها از جمله پژو ۴۰۵ برای دریافت معاینه فنی برتر باید برخی اصلاحات را انجام دهند که این اصلاحات هزینه‌ای بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان برای صاحب خودرو خواهد داشت.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در رابطه با درخواست‌های صورت گرفته از سوی مسئولان شهرداری تهران از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برای اعمال برخی تغییرات جهت صدور مجوز معاینه فنی برتر می‌گوید: درخواستی را از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست داشته ایم تا تغییری را در حدود مجاز ارائه معاینه فنی برتر صادر کنند. حدود تعیین شده برای معاینه فنی برتر فراتر از سطح تکنولوژی خودرو‌هایی است که در داخل کشور وجود دارد و بسیاری از خودرو‌ها نمی‌توانند از مرحله تست‌های اخذ شده عبور کنند.
 
وی می‌افزاید: در شرایطی که سطح تکنولوژی خودرو‌ها در داخل کشور در حد معقول نیست، این خودرو‌ها قادر به عبور از حدود تعیین شده برای دریافت معاینه فنی برتر نیستند.
 
از زمان اعلام تفاوت مبلغ ورود به محدوده طرح خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر و فاقد این نوع معاینه فنی، صف طولانی برای دریافت این نوع معاینه فنی به راه افتاده است، اما رانندگان نمی‌دانند که هر خودرویی قادر به دریافت این نوع معاینه فنی نیست.
 
محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: اکنون شاهد هستیم که شهروندان تهرانی برای آنکه مشمول تخفیف در دریافت طرح ترافیک شوند به دنبال گرفتن معاینه فنی برتر هستند و این اتفاق می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
 
وی می‌افزاید: دریافت این نوع معاینه فنی شرایط ویژه‌ای دارد و این طور نیست که هر خودرویی قادر به دریافت این نوع معاینه فنی باشد.
 
در معاینه فنی نوع ۲ که تاکنون صادر می‌شده در تست‌ها دور موتور آرام در سرعت پایین ملاک تست خودرو‌ها بود، اما در معاینه فنی برتر دور موتور به پایین و بالا بررسی می‌شود و مبنا بر این است که دور موتور RPM ۲۵۰۰ از ۲.۵ CO به ۰.۷ CO کاهش یابد.
 
اکنون بسیاری از خودرو‌های تولید داخل قادر به دریافت مجوز‌های مرتبط با طرح ترافیک برتر نیستند و تخفیف در نظر گرفته شده از سوی شهرداری تهران این بار نیز مشمول افرادی می‌شود که دارای خودرو‌های گرانقیمت بوده و از قشر مرفه جامعه به حساب می‌آیند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *