صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حضرت مهدی(عج) شبیه ترین مردمان به رسول خدا(ص)/صبر و پایداری یکی از ارکان انتظار فرج است

۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰:۴۷
کد خبر: ۴۱۳۲۷۰
مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: نام سیدالشهدا و حضرت مهدی(عج) براي شيعيان يادآور يك حكايت ناتمام است، حكايتي كه آغازگر آن حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و پايان بخش آن حضرت بقيّة الله الاعظم است. در اذهان شيعيان اين دو وجود مقدس نزدیکی و ارتباطي جدايي ‏ناپذير دارند.

ابراهیم شفیعی سروستانی مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره ارتباط مهدویت و مکتب عاشورا گفت: وجود مقدس حضرت بقیـة ‏الله‏ الاعظم، اروحنا له‏ الفداء، در معارف اسلامی به عنوان "خونخواه كشتة كربلا" شناخته شده و شیعیان همراهی با آن امام منصور برای گرفتن انتقام خون امام حسین(ع) و یارانش را یكی از آرزوهای بزرگ خود می‏ دانند.

وی در همین راستا افزود: شیعیان در 2 جا در هر عاشورا به یكدیگر  با عبارت "اعظم ‏الله اجورنا بمصابنا بالحسین-علیه السلام- و جعلنا و ایاكم من ‏الطّالبین بثاره مع ولیه ‏الامام ‏المهدی من آل محمّد-علیه السلام". "خداوند پاداش ما را در عزای مصیبت حسین-علیه السلام- بزرگ گرداند و ما و  شما را از جمله كسانی قرار دهد كه به همراه ولی‏ اش امام مهدی از آل محمّد-علیه السلام- به خونخواهی او برمی‏خیزند" سر سلامتی می دهند.

مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه درباره نام حضرت ولی عصر(ع) و امام حسین(ع) در کنار هم و نسب آنان اظهار کرد: نام سیدالشهدا و حضرت مهدی(عج) برای شیعیان یادآور یك حكایت ناتمام است، حكایتی كه آغازگر آن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و پایان بخش آن حضرت بقیة الله الاعظم است. در اذهان شیعیان این دو وجود مقدس نزدیکی و ارتباطی جدایی ‏ناپذیر دارند. حضرت سیدالشهدا در روایت‌های متعدّدی به این موضوع كه حضرت مهدی(عج) از فرزندان و نوادگان ایشان است اشاره كرده ‏اند که در مهمترین آن آمده است: "دخلت علی جدّی رسول ‏الله-صلی الله علیه و آله- فاجلسنی علی‏فخذه و قال‏لی: ان ‏الله ‏اختار من صلبك یا حسین تسعة ائمة، تاسعهم قائمهم، و كلّهم فی ‏الفضل و المنزلة عند الله سوا". بر جدّم رسول خدا، كه درود و سلام خدا بر او باد، وارد شدم، پس ایشان مرا بر زانوی خود نشانده و فرمود: ای حسین! خداوند از نسل تو نه امام را برگزیده است كه نُهمین نفر از ایشان قیام‏ كنندة آنهاست و همة آنان در پیشگاه خداوند از نظر فضیلت و جایگاه برابر هستند."

شفیعی سروستانی ادامه داد: این موضوع كه قائم آل محمّد از نسل امام حسین(ع) و نُهمین نوادة اوست در روایات بسیاری كه از طریق شیعه و اهل سنّت روایت شده، آمده است و هر گونه شكّ و تردید نسبت ‏به نام و نشان و مشخّصات موعود آخرالزّمان و آخرین ذخیرة الهی را برطرف می‏سازد. در روایت دیگری، از سلمان فارسی چنین نقل شده است: "دخلت ‏علی ‏النّبی-صلی الله علیه و آله- فاذا الحسین علی فخذه و هو یقبل عینیه وفاه و یقول: انت ‏سید ابن سید، انتامام ‏ابن ‏امام، انت ‏حجّة‏ ابن حجّة، ابوحجج تسعة من صلبك تاسعهم قائمهم". "بر پیامبر خدا وارد شدم و دیدم كه آن حضرت در حالی كه حسین را بر زانوی خود نشانده بر چشم‌ها و دهان او بوسه می‏زند و می‏فرماید: تو آقا فرزند آقایی، تو امام فرزند امامی، تو حجّت فرزند حجّتی، تو پدر حجّت‌های نه‏گانه‏ای، از نسل تو نهمین حجّت و قیام‏كنندة آنان بر خواهد خاست."

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث درباره عدالت‏ گستری توضیح داد: برقرار كردن عدالت و تشكیل جامعه ‏ای بر اساس عدل از آرمان‌های همیشگی بشر بوده و در طول هزاران سالی كه از زندگی انسان بر كرة خاك می‏ گذرد و صدها و هزاران نفر در پی تحقّق این آرمان، بشریت‏ خسته از ظلم و ستم را به دنبال خود كشیده‏ اند؛ امّا جز در مقاطع كوتاهی از زندگی بشر و آن هم در سرزمین‌های محدود هرگز این آرمان به درستی تحقّق نیافته و هنوز هم عدالت آرزویی دست نیافتنی برای انسان عصر حاضر است.

وی افزود: با توجّه به همین موضوع در روایت‌هایی كه از پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم شیعه(ع) وارد شده است، گسترش عدالت و از بین بردن ظلم یكی از بزرگ‌ترین رسالت‌های امام مهدی(عج) بر شمرده و تحقّق عدالت واقعی را تنها در سایة حكومت او امكان‏پذیر دانسته‏ شده است. از جملة این روایت‌ها روایتی است كه از حضرت اباعبدالله ‏الحسین(ع)نقل شده و در آن آمده است: "لولم یبق من‏الدّنیا الّا یوم واحد، لطول ‏الله عزّوجلّ ذلك الیوم حتّی یخرج رجل من ‏ولدی، فیملاها عدلاً و قسطاً كما ملئت جوراً و ظلما، كذلك سمعت رسول ‏الله-صلی الله علیه و آله- یقول" "اگر از عمر دنیا تنها یك روز باقی مانده باشد و خداوند آن روز را چنان طولانی می‏ گرداند كه مردی از فرزندان من قیام كند و دنیا را پس از آنكه از ظلم و ستم پر شده بود، پر از عدل و داد کند، من این سخن را از رسول خدا، كه درود و سلام خداوند بر او باد، شنیدم".


مشاور معاونت فرهنگی قوه قضائیه به سخنان پیامبر اسلام (ص) در باب مهدویت پرداخت و بیان کرد: حضرت محمد(ص) نیز قیام عدالت گستر نهمین فرزند امام حسین(ع) را چنین بیان می‏ كنند: "و جعل من صلب ‏الحسین علیه السلام ائمة یقومون بامری ...التاسع منهم قائم اهل بیتی، مهدی ‏امّتی، اشبه‏الناس بی فی، شمائله واقواله و افعاله، یظهر بعد غیبتة طویلة و حیرة مظلة، فیعلن امرالله و یظهر دین ‏الله ...فیملا الأرض قسطاً و عدلاً، كما ملئت جوراً و ظلما". " خداوند از فرزندان امام حسین، امامانی قرار داده است كه امر (راه و روش آیین) مرا بر پا می‏دارند. نهم آنان قائم خاندان من مهدی امّتم می‏باشد. او شبیه‏ ترین مردمان است ‏به من در سیما و گفتار و كردار. پس از غیبتی طولانی و سرگردانی و سردرگمی مردم، ظاهر می‏ شود، آنگاه امر (آیین) خدا را آشكار می‏ سازد ... پس زمین را از عدل و داد لبریز می‏ كند، پس از آنكه از ستم و بیداد لبریز شده باشد."

شفیعی سروستانی خاطرنشان کرد: یكی از اركان انتظار فرج، صبر و پایداری است و انسان منتظر در واقع كسی است كه همة سختی‌ها و ناملایمات را به امید رسیدن به آرمان بلند خویش تحمّل می‏ كند و از فشار و تهدید زورگویان و طعنه و تكذیب نابخردان هراس به دل راه نمی‏ دهد از همین رو در روایات صبر و انتظار همواره قرین یكدیگر بوده و فضیلت ‏بسیاری برای صبرپیشگان در زمان غیبت ‏بر شمرده شده است.


انتهای پیام/

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *