پاسخ معاون شهردار تهران به تمام شبهات طرح ترافیک ۹۷/ اجرای طرح از ۱۵ اردیبهشت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص چرایی نبود وحدت رویه در موضوع طرح ترافیک سال ۹۷ اظهار کرد: افرادی که در رأس امور نیستند در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷ اظهار نظر کرده واین اظهار نظرها به هیچ وجه کارشناسی نیست.
پورسید آقایی ادامه داد: درحال حاضر شاهد اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد مسئول در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷ هستیم و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی در خصوص اعتراضات مطرح شده از سوی رانندگان آژانسها در رابطه با گرانی نرخ طرح ترافیک سال ۹۷ تصریح کرد: معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تنها مجری مصوبات شورای شهر بوده و اینطور نیست که ما نرخ خاصی را برای طرح ترافیک اعلام کرده باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اخذ ۵۰ درصد از مبلغ طرح ترافیک و ارائه طرح به رانندگان آژانسها با تخفیف ۵۰ درصدی به منظور تقویت اقتصاد رانندگان تاکسی بوده است.
پورسید آقایی با تأکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که شهروندان برای عبور در محدوده طرح ترافیک از تاکسیها استفاده کنند خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که شهروندان تهرانی برای تردد درمحدوده طرح ترافیک از تاکسی استفاده کنند در این صورت با افزایش کرایه مواجه نخواهند شد.
وی بیان کرد: تاکسیهای گردشی مجاز به حضور درمحدوده طرح ترافیک هستند و برای تردد آنها در محدوده طرح وجهی از تاکسیها دریافت نمیشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با تردد مسافربرهای شخصی در محدوده طرح ترافیک اذعان کرد: مسافربرهای شخصی همانند سایر شهروندان خواهند بود واین افراد درصورتی که بخواهند در محدوده طرح تردد داشته باشند باید بهای کامل طرح ترافیک را بپردازند.
پورسید آقایی با اشاره به اختصاص سهمیه برای خبرنگاران خاطر نشان کرد: خبرنگاران با درخواست شورای شهر مشمول تخفیف ۹۰ درصدی شده و ما در اجرای طرح تنها مجری به حساب میآییم.
وی در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده پیرامون اختصاص کارتهای شناور به برخی از نهادهای خاص گفت: در سال ۹۷، کارت شناور به معنای تردد سه خودرو در طول یک روز نیست وبرخی سهمیههای ویژه به نهادهای خاص داده شد است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بعضی از نهادهای دولتی و امنیتی درخواست داشته اند که از امکان طرح شناور استفاده کنند واین بهره مندی به آن معنا است که این ارگانها میتوانند تنها پلاک خود را تغییر داده، اما با یک طرح شناور در طول یک روز تنها یک خودرو مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک خواهد بود.
پورسید آقایی با بیان اینکه امیدوار هستیم در سال ۹۸، به طور کلی سهمیههای مرتبط با طرح ترافیک برچیده شود، اذعان کرد: امیدوار هستیم سال آینده به طور کلی شاهد حذف سهمیههای مرتبط با طرح ترافیک باشیم واگر روند به خوبی پیش رود این اتفاق ممکن خواهد بود.
وی در پاسخ به برخی نگرانیها مبنی بر تردد تعداد قابل توجه خودرو با اجرای تغییرات در سیاستهای مرتبط با طرح ترافیک خاطر نشان کرد: سقف در نظر گرفته برای تردد روزانه خودروها در محدوده طرح ترافیک ۴۰ هزار خودرو است و بر اساس آمار کارشناسی در طول یک روز این سقف پر نمیشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص شارژ یک میلیون تومانی حساب کاربری برای افرادی که خواهان دریافت طرح ترافیک سالانه هستند، تصریح کرد: اعلام شده که ارگانها و نهادهای خاص که خواهان دریافت طرح ترافیک سالانه هستند باید از ابتدا حساب کاربری خود را یک میلیون تومان شارژ کنند. این اتفاق برای آن است که یک مبلغ اولیه را از این نهادها برای تردد در محدوده طرح دریافت کنیم.
پورسید آقایی ا. فزود: زمانی که سهیمه دائم به خودروها داده میشود ممکن است در پایان سال توان دریافت مبلغ مرتبط با طرح ترافیک را نداشته باشیم به همین خاطر اعلام شده که خودروها برای سهمیه سالیانه باید ابتدا حساب کاربری خود را یک میلیون تومان شارژ کنند.
وی با بیان اینکه شارژ یک میلیون تومانی حساب کاربری مشمول گروههای خاص از جمله خبرنگاران نمیشود تاکید کرد: گروههای خاص شامل جانبازان، معلولان، خبرنگاران و ... مشمول پرداخت اولیه یک میلیون تومان نمیشوند وا ین شارژ حساب مرتبط با ارگانها و نهادهای دولتی است.
وی در رابطه با شبهات مطرح شده پیرامون نحوه تردد خودروها با پلاک زوج درروز پنجشنبه اظهار کرد: طرح ترافیک در سال ۹۷ در روزهای پنجشنبه و جمعه برای تمام خودروها مجاز بوده و رانندگان قادر به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند، اما اکنون به دلیل برخی ناهماهنگیها طرح زوج و فرد در روز پنجشنبه اجرایی میشود و این به آن معنا است که در روز پنجشنبه تنها خودروهای با پلاک فرد میتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: رفع این مشکل بر عهده شورای عالی ترافیک است و ما قادر به حل این معضل نیستیم.
پورسید آقایی با بیان اینکه دو مجوز ورود و خروج رایگان برای صاحبان خودروهایی که خانه آنها در محدوده طرح ترافیک واقع شده است در نظر گرفته شده گفت: افرادی که خانه شان در محدوده طرح ترافیک واقع شده میتوانند ورود و خروج رایگان به محدوده طرح ترافیک داشته باشند، اما این ورود و خروج رایگان مشمول محدوده زوج و فرد نمیشود و حل این مشکل نیز بر عهده شورای عالی ترافیک است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص شارژ حساب کاربری شهروندان عادی گفت: افرادی که میخواهند به طور روزانه طرح ترافیک خریداری کنند برای هر روز حساب کاربری آنها ۳۶ هزار تومان شارژ داشته باشد اگر بر اساس زمان ورود و خروج قرار باشد رقمی کمتر از این مبلغ از راننده خودرو اخذ شود مبلغ باقی مانده در حساب کاربری شهروندان باقی خواهد ماند.
پورسید آقایی با اشاره به تدوین آیین نامه ویژه طرح ترافیک خبرنگاران اظهار کرد: کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران آیین نامه مرتبط با طرح ترافیک خبرنگاران را تصویب وبه معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران ارائه کرد ما اکنون بر اساس این آیین نامه به خبرنگاران طرح ترافیک ارائه میکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد خبرنگار برای دریافت سهمیه طرح ترافیک اقدام کرده اند خاطر نشان کرد: طی روزهای گذشته ۳ هزار و ۲۳۵ نفر تحت خبرنگار ثبت نام اولیه دریافت طرح ترافیک را انجام داده و لازم است این افراد مدارک خود را نیز بارگذاری کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اسامی تمام افرادی که تحت عنوان خبرنگار که طرح ترافیک دریافت میکنند به روی سایت شهرداری تهران قرار گرفته و در تلاش هستیم با این کار جلوی بسیاری از رانتها را در این بخش بگیریم.
پورسید آقایی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد این روزها به دنبال دریافت کارت خبرنگاری هستند اظهار کرد: بسیاری از افراد از جمله کسانی که با مشاغل درارتباط با خبرنگاران ارتباط نزدیکی دارند خواهان دریافت کارت خبرنگاری بوده، اما باید تاکید شود که سهمیه طرح ترافیک تنها به خبرنگاران و عکاسان خبری تعلق میگیرد.
وی از کاهش سهیمه طرح ترافیک برخی نهادها از جمله شهرداری تهران خبر داد و گفت: سهمیه مرتبط با طرح ترافیک کارمندان شهرداری تهران کاهش ۵۰ درصدی داشته ضمن اینکه سهمیه سایر نهادهای دولتی را نیز تا ۴۰ درصد کاهش داده ایم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر حمایت بسیاری از نهادها از اعمال تغییر در طرح ترافیک سال ۹۷، تصریح کرد: نهادهای کارشناسی از جمله نمایندگان وزارت کشور، استانداری ومجلس موافق تغییر در طرح ترافیک سال ۹۷ هستند و منتقدان طرح کسانی به شمار میآیند که اطلاعات دقیقی از تغییرات طرح در سال ۹۷ ندارند.
پورسید آقایی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت عدم موفقیت شهرداری تهران در طرح ترافیک سال ۹۷ چه نهادی خواهد بود گفت: در صورتی که طرح ترافیک سال ۹۷ موفق نباشد مسئولیت آن با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است، اما به هیچ وجه شاهد این اتفاق نخواهیم بود.
وی در خصوص پیش بینی درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک در سال ۹۷ اظهار کرد: پیش بینی میشود شهرداری تهران در سال ۹۷ از محل فروش طرح ترافیک درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی داشته باشد و رقم دریافتی در سال ۹۷ با سال ۹۶ برابری میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهروندان تهرانی برای دریافت معاینه فنی برتر خاطر نشان کرد: اکنون شاهد هستیم که شهروندان تهرانی برای آنکه مشمول تخفیف در دریافت طرح ترافیک شوند به دنبال گرفتن معاینه فنی برتر هستند و این اتفاق میتواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
پورسید آقایی با ارائه آماری از تعداد کل ثبت نام کنندگان برای دریافت طرح ترافیک سال ۹۷ اذعان کرد: تاکنون که ۱۱ روز از اعلام ثبت نام طرح ترافیک سال ۹۷ میگذرد بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت طرح ترافیک ثبت نام کرده اند.
وی در خصوص ورود خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک تصریح کرد: خودروهای پلاک شهرستان نیز مانند خودروهای پلاک تهران تلقی میشوند واگر رانندگان این خودروها بخواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند باید علاوه بر داشتن معاینه فنی طرح ترافیک را خریداری کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص حاشیههای مطرح شده پیرامون ارائه سهیمه مجدد به سازمان نظام پزشکی گفت: اگر قرار به ارائه سهیمه جدید باشد این مسئولیت با شورای شهر تهران است و ما تنها اجرا کننده دستورات شورای شهر هستیم.
پورسید آقایی در خصوص نحوه جریمه خودروهایی که بدون خرید طرح وارد محدوده طرح ترافیک میشوند اظهار کرد: در سال ۹۶ خودروهایی که بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده طرح میشدند باید جریمه ۲۰ هزار تومانی پرداخت میکردند، اما در سال ۹۷ علاوه بر اخذ این جریمه از خودروها مبلغی به عنوان عوارض خودرو ثبت و صاحبان خودرو مجبور به پرداخت این عوارض خواهند بود.
انتهای پیام/