دور نهایی مذاکرات بررسی «سانحه نفتکش ایرانی» اول اردیبهشت در پکن برگزار میشود/ استخراج دلایل حقوقی قوی برای اثبات قصور کشتی چینی/ کاپیتان کشتی سانچی از مجربترین و متعهدترین کاپیتانهای کشور بود
وی افزود: پس از اینکه متاسفانه شرایط به نحوی پیش رفت که کشتی غرق شد، در مراحل پس از پیگیری وقوع حادثه، جعبه سیاه نفتکش ایرانی (سانچی) در اختیار چینیها قرار گرفت و پیرامون آن کمیتههای حقوقی تشکیل شد.
رئیس کمیته بررسی «سانحه نفتکش ایرانی» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک طرف این پرونده جمهوری اسلامی ایران است اظهار داشت: پیرامون این مسئله تیمهای حقوقی و کارشناسی و فنی جمهوری اسلامی ایران هم از سوی شرکت ملی نفتکش و هم از سوی سازمان بنادر دریانوردی ایران با هماهنگی وزارت امورخارجه کار را برای بررسی ابعاد حقوقی موضوع دنبال کردند.
برومندی با بیان اینکه تاکنون چند دور مذاکرات حقوقی درباره سانحه نفتکش ایرانی در پکن انجام شده و بررسیهای کارشناسی صورت گرفته است، تأکید کرد: ایران جعبه سیاه کشتی سانچی را بهطور دقیق مورد ارزیابی قرار داد. ابتدا چینیها اعلام کردند که جعبه سیاه کشتی کریستال به دلیل اینکه بعد از حادثه روشن بوده و ساعاتی از او گذشته، پاک شده است، اما علیرغم این موضوع جعبه سیاه در اختیار ایران قرار گرفت.
وی با بیان اینکه کارشناسان فنی ما موفق شدند تا بخشی از اطلاعات جعبه سیاه کریستال را هم استخراج کنند بیان داشت: ضمن بررسیهای دقیقی که بر روی جعبه سیاه نفتکش ایرانی انجام شد امروز ما دلایل حقوقی بسیار قوی در اختیار داریم که کشتی چینی هم مقصر حادثه است و این موضوع بهصورت کارشناسی در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه طبق پروتکل تعیین شده قرار نیست نتایج نهایی تحقیقات را ما اعلام کنیم گفت: مقرر است همه ابعاد موضوع در کمیسیون مشترکی که متشکل از چند کشور بوده بررسی و نهایتاً نتایج این کمیته اعلام شود.
رئیس کمیته بررسی «سانحه نفتکشی ایرانی» در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: دور آخر مذاکرات حادثه کشتی سانچی اول اردیبهشت برگزار میشود که در حال حاضر کارشناسان فنی ما مشغول اعزام هستند تا اول اردیبهشت در پکن مذاکرات نهایی و بررسیهای حقوقی نهایی را داشته باشیم.
برومندی اضافه کرد: بنده فکر میکنم این مذاکرات، دور آخر مذاکرات خواهد بود تا انشاالله ما بتوانیم در نیمه اردیبهشت نتیجه نهایی درباره این پرونده را اعلام کنیم.
نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید صبر کنیم تا نتایج بررسی بهطور کارشناسی بهدست بیاید گفت: البته طبق بررسی و کارشناسیهای خودمان و براساس استخراج اطلاعاتی که از دو جعبه سیاه داریم باید بگوییم طرف چینی هم در این حادثه مقصر است و باید بررسی کارشناسی دقیقتری بر روی این مسئله صورت گیرد.
رئیس کمیته بررسی «سانحه نفتکش ایرانی» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اظهاراتی مبنی بر مقصر بودن کاپیتان نفتکش ایرانی در این حادثه گفت: ما متأسفانه در این حادثه بهترین و کارآمدترین نیروهای خدوم دریاییمان را از دست دادیم.
برومندی تصریح کرد: معتقدم کاپیتان نفتکش ایرانی (کاپیتان مجید قصابی اروجی) از جمله بهترین، قویترین و متعهدترین کاپیتانهای جمهوری اسلامی ایران بوده، به نحوی که هرجایی از دنیا اگر کشتیای دچار مشکل میشد کاپیتان قصابی بهعنوان خبره کار برای نجات آن کشتی اعزام میشده است. بهعنوان مثال ما مواردی در دریای سیاه و دریای ترکیه داشتیم که کاپیتان قصابی برای نجات و هدایت آن کشتی انتخاب و پس از اعزام به منطقه کشتی را تحویل گرفته است؛ بنابراین کاپیتان کشتی سانچی از قویترین کاپیتانهای جمهوری اسلامی ایران و از جمله متعهدترین آنها بوده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کاپیتان کشتی سانچی تجربه بسیار ارزشمندی طی ۲۳ سال خدمت خود در صنعت دریانوردی داشته است گفت: بنده معتقدم تیمی که این کشتی را هدایت میکرد تیم بسیار قوی بوده است.
برومندی مجددا با ذکر این نکته که همه خدمه کشتی سانچی از افراد خبره و کارشناس بودند بیان داشت: همچنین این افراد تمامی مراحل جذب، استخدام و آموزشهای لازم برای دریا را دیده بودند کما اینکه در جعبه سیاه سانچی عکسالعمل آنها هنگام حادثه بهخوبی گواه بر این مسئله است.
برومندی با اشاره به طرح اظهارات دیگری مبنی بر تعلل در ارائه گزارش حادثه سانچی از سوی مسئولین گفت: بنده معتقدم تعللی در ارائه گزارش صورت نگرفته چرا که ما تنها کشور درگیر این حادثه نیستیم و چند کشور دیگر هم این موضوع را پیگیری میکنند و مشغول بررسی ابعاد حادثه هستند.
بیشتر بخوانید:
اولین گروه غواص برای جستجوی پیکرهای شهدای کشتی سانچی، ۷ اردیبهشت عملیات خود را در دریای چین آغاز میکنند