صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نرخ گذاری کرایه تاکسی‌ها براساس مدل‌های ریاضی!

۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱:۰۱
کد خبر: ۴۰۸۶۲۰
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ افزایش کرایه های تاکسی خبر داد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، علیرضا قنادان درپاسخ به این پرسش که به طور میانگین نرخ کرایه‌های تاکسی در سال ۹۷ چه میزان افزایش داشته است گفت: در سال‌های گذشته افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی بر اساس شیوه‌های سنتی بوده و هر سال بر اساس نرخ تورم به طور متوسط کرایه‌های تاکسی افزایش پیدا می‌کرد. اما امسال پیشنهاد ما به شورا در خصوص افزایش نرخ‌ها بر اساس روش‌های دقیق، علمی، مدل ریاضی و اقتصادی است و اینکه براساس شرایط خطوط نرخ گذاری‌ها فرق می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس فرم‌های مختلف و کاربری‌ها نرخ‌های متفاوتی استخراج کردیم که با واقعیت‌های بازار هماهنگی بیشتری داشته باشد.

تغییر روش‌های سنتی تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی

قنادان در توضیح بیشتر روش جدید نرخ گذاری گفت: در خطوطی که مسیر طولانی هستند نرخ گذاری‌ها افزایش بیشتری داشته البته هم پوشانی این مسیر‌ها با حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است. روش سنتی گذشته نه مطلوبیتی برای راننده تاکسی داشت و نه مسافران. به طور مثال خط تجریش به آزادی به گفته رانندگان تاکسی زمان طی مسافت حدود ۲ ساعت برای رفت یا برگشت بود و نرخ‌های تعیین شده مقرون به صرفه نبود؛ بنابراین در این سیاست که حمل و نقل عمومی یکپارچه دیده شده متوسط افزایش کرایه بالاتر است و مسافران می‌توانند اگر برایشان مقرون به صرفه نیست از مترو یا اتوبوس استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تاکید کرد: تعیین نرخ‌ها بر اساس مدل سازی ریاضی است و امسال پیوست مدل ریاضی نیز به لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی افزوده شده است.

پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ها در روز‌های برفی و بارانی

قنادان از پیشنهاد تغییر نرخ کرایه‌ها در روز‌های برفی و بارانی خبر داد و گفت: در صورت پذیرش شورای شهر تهران، پیشنهاد داده ایم در ایام بارانی و برفی که ریسک رانندگی بالاتر است و سرعت متوسط نیز کاهش پیدا می‌کند ۲۰ درصد به نرخ‌های مصوب افزوده شود.

وی با بیان اینکه نرخ گذاری‌ها بر اساس واقعیت بازار است، ادامه داد: باید به گونه‌ای کرایه‌ها تعیین شود که هم از سمت رانندگان تاکسی مورد پذیرش قرار گیرد و هم از سمت مسافران. وقتی قیمت گذاری‌ها رعایت نمی‌شود یعنی نرخ گذاری‌های گذشته مشکل داشته؛ بنابراین سعی کردیم در لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیریم تا کمتر تخلف انجام شود.

عدم مطلوبیت تاکسیمتر / نیاز جامعه به نرخ‌های شناور

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی اضافه کرد: به طور مثال در برخی از خطوط مانند ایستگاه‌های راه آهن که رانندگان را مجبور به استفاده از استفاده از تاکسی متر کرده ایم متوجه شدیم با وجود کنترل بسیار باز هم مردم علاقه‌مند نیستند از تاکسیمتر استفاده کنند و مسافران با همان شیوه توافق و مذاکره نرخ‌های مطلوب خود را تعیین می‌کنند؛ بنابراین در حال حاضر که خود رانندگان نیز در برخی از مسیر‌ها به دلیل فضای رقابتی تمایل دارند کرایه کمتری بگیرند اجازه داده شده کرایه‌ها کمتر از نرخ‌های مصوب باشد. باید بپذیریم اگر نرخ‌ها بر اساس فضای رقابتی نباشد رقیبان دیگر تقاضا را جذب می‌کنند؛ بنابراین نیاز جامعه، نرخ‌های شناور است که به مرور زمان و در آینده مجبور هستیم به آن سمت برویم هرچند در حال حاضر چنین موضوعی را دنبال نمی‌کنیم.
 
منبع:مهر
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *