صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رفع ایراد سنسور MAP

۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۰۸۴۶۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
سنسور مپ (MAP) وظیفه سنجش فشار مکش هوا در منیفولد را بر عهده دارد تا بر اساس آن تعیین کند که در هر لحظه پیشرانه چه مقدار تحت فشار است تا بر این اساس میزان سوخت ورودی پیشرانه از سوی ECU تعیین شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سنسور مپ (MAP) یا سنسور سنجش فشار مطلق منیفولد هوا وظیفه سنجش فشار مکش هوا در منیفولد را بر عهده دارد تا بر اساس آن تعیین کند که در هر لحظه پیشرانه چه مقدار تحت فشار است تا بر این اساس میزان سوخت ورودی پیشرانه از سوی ECU تعیین شود.

هرگونه خلل در عملکرد این سنسور موجب خام سوزی، ریپ زدن، افت فشار، افزایش مصرف سوخت و دود کردن (دود سیاه رنگ حاصل از خام سوزی) پیشرانه به خصوص در دور‌های بالا می‌شود.

سنسور مپ مانند هر قطعه دیگری عمر مفیدی دارد و ممکن است به دلیل کارکرد زیاد و یا ورود آب به درون آن دچار اختلال شود، خرابی این سنسور موجب می‌شود گاز خوردن پیشرانه محدود شود و ضمن ریپ زدن و دود کردن، شتابگیری خودرو به شدت کاهش یافته و مصرف سوخت افزایش یابد چراکه ECU نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد که در هر لحظه پیشرانه تحت چه فشاری است و با پاشش حجم اشتباه سوخت موجب خفه کار کردن و خام سوزی شدید پیشرانه می‌شود.

پیش از اقدام به تعویض مپ اپتدا به بخش‌های الکترونیکی و اتصالات آن مشکوک شوید. ممکن است فیشی که به سنسور متصل شده است خراب شده و اتصال درستی نداشته باشد.

سنسور مپ یک سوراخ دارد که یکی از شلنگ‌های مکش دریچه گاز به آن متصل می‌شود و مپ از این طریق میزان خلا پیشرانه را اندازه گیری می‌کند. هرگونه سوراخ شدگی و نشتی در مسیر این شلنگ یا سایر شلنگ‌های مشترک وکیوم و به عبارت کلی هرگونه شکاف اضافه در منیفولد هوا موجب می‌شود ایجاد حالتی مشابه شود که ممکن است مالک را به اشتباه بیاندازد و تصور کند که سنسور مپ خراب است.

ابتدا اتصالات برقی و سپس اتصالات وکیوم مپ سنسور و پیشرانه را به منظور کشف هرگونه نشتی جست و جو کنید، بر روی سنسور مپ سوراخ‌های بسیار ریزی تعبیه شده است که سنسور از طریق آن اختلاف فشار هوا بیرون و میزان فشار مکش پیشرانه را سنجیده و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد، این سوراخ‌های ریز ممکن است در اثر شست و شو و یا گرد و خاک بسته شوند که باید به آرامی با یک سوزن اقدام به رفع آلودگی‌های درون آن کنید.

بررسی کردن صحت عملکرد سنسور مپ پس از اعمال این تعمیرات ساده است، درصورتی که سنسور سالم بوده و ایراد از جای دیگری که بیان شده است باشد، با روشن کردن پیشرانه و حرکت کردن پیشرانه نباید ریپ بزند و یا دود کند، در غیر این صورت بهتر است سنسور را با نمونه نو و استاندارد آن تعویض کنید.


برچسب ها: خودرو سوخت دود

نظرات بینندگان
صالح
|
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
با سلام
دو تا سنسور مپ عوض کردم با ماشین همخوانی ندارد تعمیر کار میگه باید یک کهنه پیدا کنی بزاری روش این صحت داره ماشین هم آردی ۸۳ هست
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *