صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه آهن کرمانشاه افتتاح شد

۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۰۷۳۰۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
راه‌آهن ملایر-کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر به عنوان یکی از پروژه‌های ریلی اقتصاد مقاومتی و نماد توان مهندسی کشور با ثبت رکورد ریل‌گذاری ۲۲۰۰ کیلومتر در یک روز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احداث راه‌آهن ملایر-کرمانشاه که در سال ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد در دولت تدبیر و امید در کنار ۴ طرح ریلی دیگر اولویت اجرا قرار گرفت که پس ۱۲ سال با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصد تحویل دولت یازدهم شد، اما امروز پس از گذشت ۴ سال با رکورد شکنی ریل‌گذاری به طول ۲۲۰۰ متر در سه جبهه کاری در یک روز به عنوان نماد توان مهندسی کشور و گامی بلند در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری می‌رسد.

این خط ریلی به عنوان یکی از قطعات کریدور ریلی غرب کشور در مرحله بعدی به مرز خسروی و سپس از طریق شبکه ریلی کشور‌های عراق و سوریه، با عبور از بندر لاذقیه ایران را به دریایی مدیترانه وصل می‌کند.

راه‌آهن ملایر-کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطار‌های باری طراحی شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال اول بهره‌برداری این خط تا ایستگاه کرمانشاه ۸۰۰ هزار مسافرو ۶۰۰ هزار تن کالا و در سال بیستم بهره‌برداری ۵ میلیون مسافرو ۵.۵ میلیون تن کالا در این مسیر جابجا خواهند شد.

در چارچوب برنامه‌های راهبردی دولت تدبیرو امید، تکمیل کریدور‌های ترانزیتی و اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی به عنوان اولویت در زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن در دست ساخت و ۴۹۳۰ کیلومتر در دست مطالعه قرار گرفت. در سال ۹۶ تکمیل دو کریدور ترانزیتی ریلی یزد- اقلید و خاف-هرات و اتصال ۵ استان به شبکه ریلی از مهمترین برنامه‌های زیربنایی حمل‌ونقل محسوب شد که بر اساس آن اتصال غرب کشور به شبکه ریلی از طریق راه‌آهن ملایر-کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر، تهران-همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر، اتصال شمال غرب کشور از طریق راهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۰ کیلومتر و میانه-بستان آباد به طول ۱۳۰ کیلومتر و همچنین تکمیل کریدور‌های ریلی شمال-جنوب از طریق راه‌آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر اجرایی شده است.

ساخت و بهره‌برداری از این ۵ محور ضمن احیا و نقش ایران به عنوان حلقه اتصال ریلی کشور‌های منطقه در یک دوره ۲۰ ساله بیش از ۲۵ میلیون تن به سهم ایران در ترانزیت کالا اضافه خواهد کرد.

از میان محور‌های ریلی مذکور، خطوط تهران-همدان، یزد-مهریز و ملایر-کرمانشاه در سال ۹۶ به بهره‌بردرای رسیده و در مجموع از ریلگذاری باقی مسیر‌ها ۱۵ کیلومتر باقیمانده است که در فروردین ماه سال ۹۷ به اتمام می‌رسد و به زودی شاهد افتتاح این محور‌ها نیز خواهیم بود.

امید است با تداوم تدبیر به بار نشسته در اساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور شاهد شکوفای بیش از پیش ایران اسلامی سر بلند باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *