صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راهکار‌های مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت/ توسعه سیستم کنترل هوشمند ترافیک در تهران

۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۰۶۳۶۳
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با راهکار‌های مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن پورسید آقایی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: آلودگی هوای تهران یکی از معضلات اساسی است که حل آن بدون شک زمان بر بوده و با اقدامات یک دستگاه قابل حل نیست.
 
وی افزود: برای حل این معضل، برنامه مقابله با آلودگی هوا در شهر تهران تدوین شد و در قالب این برنامه برای حذف سرب از بنزین و همچنین افزایش سطح استاندارد‌های مربوط به آلاینده‌ها در ناوگان حمل و نقل شهری اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تجهیز اگزوز‌های وسایل حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: اگزوز‌های وسایل حمل و نقل عمومی به کاتالیست مجهز شد تا از این طریق نسبت به کاهش سطح سرب و منوکسیدکربن اقدام شود.
 
تاثیر اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت در کاهش ترافیک 
 
پورسیدآقایی در خصوص اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران و تاثیر این طرح در کاهش ترافیک صبحگاهی و بهبود آلودگی هوا تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در روز‌هایی که هوای شهر تهران آلوده بوده و طرح زوج و فرد از در منازل شهروندان اجرایی شده است، ترافیک صبحگاهی در پایتخت کاهش ۳۰ درصدی داشته است. این کاهش ترافیک صبحگاهی منجر به بهبود وضعیت هوا شده و نتایج مثبتی را در پی داشته است.
 
وی با بیان اینکه " استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند سبب بهبود وضعیت هوای شهر تهران شود" اظهارکرد: ما همواره شهروندان تهرانی را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دعوت کرده ایم و بدون شک با استفاده بیشتر شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر ضعف‌هایی در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران مشاهده می‌شود و اگر این ضعف‌ها برطرف شود می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهروندان بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
 
تشریح اولویت های مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی 
 
پورسیدآقایی با تشریح اولویت‌های مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی اظهارکرد: اصلی‌ترین اولویت مدیریت شهری، توسعه وسایل حمل و نقل عمومی با محوریت ناوگان حمل و نقل ریلی است.
 
وی افزود: بدون شک افزایش واگن‌های مترو و کاهش سر فاصله حرکت قطارها، سبب استفاده هر چه بیشتر شهروندان تهرانی از مترو می‌شود و همین موضوع تا حدود زیادی کاهش آلودگی هوا را در پی دارد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور بهبود وضعیت تردد در مترو تهران اذعان کرد: رفع عیوب آسانسور‌های مترو و همچنین پله برقی‌ها از اولویت‌های نخست مدیریت شهری است و در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته، هیچ پله برقی خرابی در مترو تهران نداریم.
 
پورسیدآقایی در رابطه با دغدغه‌های زیست محیطی شهروندان تهرانی گفت: اکثر شهروندانی که در تهران زندگی می‌کنند دغدغه زیست محیطی دارند و این دغدغه نیز به حق است.
 
وی با اشاره به برنامه ریزی‌های مدیریت شهری تهران برای فرهنگ سازی در حوزه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از ساعات پیک ترافیک، شاهد تردد خودرو‌های تک سرنشین در شهر تهران هستیم. افراد در شرایطی که می‌توانند به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تردد داشته باشند ترجیح می‌دهند که با خودرو شخصی خود تردد کنند.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: آنطور که باید برنامه‌ای در شهر تهران برای فرهنگ سازی در رابطه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نبوده است و همین موضوع سبب شده سرانه استفاده شهروندان تهرانی از وسایل حمل و نقل عمومی به نسبت ساکنان بسیاری از کلانشهر‌های جهان کمتر باشد.
 
نقش  ۸۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران  
 
پورسیدآقایی در رابطه با نقش خودرو‌ها در آلودگی هوای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، خودرو‌ها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران هستند و اگر برنامه ریزی برای تردد خودرو‌های فرسوده در سطح شهر نشود، وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند.
 
وی در خصوص به راه افتادن پویش " سه شنبه‌های بدون خودرو" در شهر تهران اظهارکرد: یکی از پویش‌های جالبی که چند وقتی است در شهر تهران شاهد به راه افتادن آن در شهر تهران هستیم، پویش " سه شنبه‌های بدون خودرو" است. اگر این پویش در پایتخت همگانی شود می‌تواند اثرات بسیار مثبتی را در پیش داشته باشد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: درخواست ما این است که کارمندان شهرداری در مرحله اول به این پویش پایبند باشند تا شاهد همگانی شدن این پویش در پایتخت باشیم.
 
پورسید آقایی در رابطه با لزوم توسعه سیستم کنترل هوشمند ترافیک در پایتخت بیان کرد: ایجاد اشکال در تجهیزات ترافیک هوشمند از قبیل: دوربین‌های نظارت تصویری، چراغ‌های راهنمایی، دوربین‌های ثبت تخلف و ... می‌تواند بی نظمی‌های زیادی را در شهر تهران به دنبال داشته باشد به همین خاطر تاکید ما رفع عیوب این تجهیزات در کمترین زمان ممکن است.
 
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع دیده شده که به دلیل ایجاد اشکال در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، نظم یک منطقه از شهر به طور کلی بر هم خورده است. باید جلو اتفاقات این چنینی گرفته شده تا شهروندان در تردد‌های خود کمتر دچار مشکل شوند.
 
چرایی تغییر در سیاست های طرح ترافیک تهران 
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تغییر سیاست‌های طرح ترافیک در شهر تهران خاطرنشان کرد: عدالت، محور اصلی بهره گیری از طرح ترافیک جدید در شهر تهران است و بر اساس این طرح، خودرو‌ها به میزان آلایندگی که دارند عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت می‌کنند.
 
پورسید آقایی در خصوص برنامه ریزی‌های صورت گرفته به منظور کاهش ترافیک در شهر تهران با محوریت طرح ترافیک جدید در پایتخت تصریح کرد: اعتقاد ما این است که اگر در سال ۹۷، طرح ترافیک جدید به درستی اجرایی شود بیش از ۲۵ درصد از ترافیک محدوده طرح ترافیک مرکزی کاسته خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه " آلایندگی و میزان پیمایش، دو عامل پرداخت عوارض در محدوده طرح ترافیک است" گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که صاحبان خودرو‌ها بر اساس میزان آلایندگی خودرو خود و میزان پیمایشی که در محدوده طرح ترافیک دارند عوارض ورود به محدوده طرح را پرداخت کنند.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در طرح جدید ترافیک، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده و تمام اقشار از امتیازات مشابهی برخوردار هستند.
 
پورسید آقایی در پاسخ به این پرسش که درآمد مدیریت شهری در سال ۹۶ از محل ارائه مجوز‌های مرتبط با ورود خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک چه میزان بوده است؟، تصریح کرد: مدیریت شهری در سال ۹۶ از محل فروش طرح ترافیک درآمدی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان داشت.
 
وی افزود: پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز این درآمد کسب شود، اما مدیریت شهری به هیچ وجه به دنبال درآمد‌های حاصل از محل فروش طرح ترافیک نیست.
 
نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از محل فروش طرح ترافیک 
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ ناشی از محل فروش طرح ترافیک اظهارکرد: این مبالغ همه صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود و این طور نیست که مبالغ کسب شده از بابت فروش طرح ترافیک در بخش دیگری از شهر هزینه شود.
 
پورسید آقایی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در طرح ترافیک سال ۹۷ برای برخی از گروه‌ها خاص خاطرنشان کرد: برخی از گروه‌ها شامل جانبازان، بیماران خاص، خبرنگاران، رانندگان آژانس‌ها و وانت بار‌های شهر تهران مشمول برخی تخفیفات در دریافت طرح ترافیک شده اند.
 
وی افزود: جانبازان ۷۰ درصد به بالا، طرح ترافیک سال ۹۷ را همانند سال‌های گذشته به طور رایگان دریافت خواهند کرد و قرار نیست از این قشر مبلغی بابت ارائه طرح ترافیک اخذ شود.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تخفیفات در نظر گرفته شده برای رانندگان آژانس‌ها و وانت بار‌ها بیان کرد: رانندگان آژانس‌ها و وانت بارها، طرح ترافیک سال ۹۷ را با تخفیف ۵۰ درصدی دریافت خواهند کرد و به گونه‌ای برنامه ریزی شده که مبالغ اخذ شده از این اقشار سبب افزایش قابل توجه نرخ خدماتی که ارائه می‌دهند نشود.
 
پورسید آقایی در رابطه با مبالغ در نظر گرفته شده برای توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران اذعان کرد: طی سال‌های گذشته مبالغ قابل توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران اختصاص یافته و در سال ۹۷ نیز با تدبیر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، وضعیت به همین صورت است. بودجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به اندازه‌ای است که بتوانیم برنامه‌های این معاونت را به خوبی اجرایی کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *