تلخترین حوادث سال ۹۶؛ از انفجار در معدن یورت تا سقوط آسمان
صفحه حوادث روزنامهها در سالی که گذشت را که مرور کنیم با اخبار بیشماری از حوادث و اتفاقات تلخ و شیرینی روبهرو میشویم.
به گزارش گروه فضای مجازی ، زلزله کرمانشاه، آتش گرفتن سانچی، سقوط هواپیمای آسمان و گرفتاری در معدن یورت، حوادث تلخی بودند که در سال ۹۶ ایران را داغدار کرد و تسلیت و همدردی دیگر کشورها را در پی داشت.
انفجار در معدن یورت
گلستان، معدن یورت آزاد شهر، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ۱۳ اردیبهشت.
انفجار در معدن یورت
گلستان، معدن یورت آزاد شهر، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ۱۳ اردیبهشت.
دفن معدنچیان زیر خروارها خاک، تلاش برای زنده ماندن در کنار گازهای مسموم و خفهکننده، هراس و دلهره برای نجات وشمارش معکوس برای بیرونآوردن مردانی که به اعماق زمین میروند تا با کندن دل زمین، نانی برای خود دست و پا کنند، حوادثی است که سریالی در معادن تکرار میشود. انفجار معدن یورت، یکی از آن حوادث تلخی بود که ایران را داغدار و دهها کارگر معدن زغالسنگ را در زیرزمین گرفتار کرد.
معدنچیان در عمق ۱۳۰۰ متری در فضایی مملو از گاز مونواکسید کربن و متان گرفتار شده بودند. انفجار و بعد از آن ریزش معدن، نیروهای امدادی را به محل حادثه کشاند و روز نخست نیروهای امدادی تنها توانستند به عمق ۸۰۰متری راه پیدا کنند. در همان ساعات اولیه اعلام شد که ۱۹ کارگر زخمی شده و دههاکارگر زیر خروارها خاک حبس شدهاند. با تلاش امدادگران روز اول ۳۵ جسد و روز دوم هشت جسد محبوس از زیر آوارهای معدن یورت بیرون کشیده شد. درنهایت شمار قربانیان این فاجعه ملی به ۴۳ نفر رسید.
رئیس کل دادگستری گلستان، درباره شناسایی مقصران این حادثه تلخ گفت: در بررسیهای صورت گرفته، بازرس این پرونده شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق را بهعنوان کارفرمای کارگاه به علل نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیرهای کمکی برای کمک به تهویه تونل، ارائه ندادن آموزشهای لازم و کافی نبودن نظارت بر کارگران به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن، صددرصد مقصر شناخت.
جـان برکـف
سیستانوبلوچستان، ارومیه و مرز چالدران
مردان بیادعایی که تنها برای حفاظت و دفاع از میهن جانشان را کف دستشان میگذارند و در سرمای زیر صفر و گرمای بالای ۴۰ درجه، در بیابانها و نوک کوهها و... به دفاع از مرزها میپردازند؛ مرزهایی که برای رسیدن به آنها ساعتها باید از شهر و آبادی فاصله گرفت. حوادث تلخ و تروریستها همیشه این مردان را تهدید میکند و امسال نیز این حوادث سراغ مرزبانان ایران آمد.
شهادت ۱۰ مرزبان میرجاوه و دو نفر از مرزبانان ارومیه و هشت مرزبان دیگر در چالدران، از جمله حوادث تلخی بود که برای این مردان رخ داد. حادثه تلخی که برای ده مرزبان میرجاوه رخ داد در زمان تعویض شیفت بین میل مرزی ۹۹ و ۱۰۰ رخ داد، تروریستها در کمین بودند و درحالی که مرزبانان از این کمین بیخبر بودند ۱۱ نفر از آنها را با شلیک گرینف به رگبار بستند.
عاملان این رگبار شبانه بلافاصله از محل متواری شده و به پاکستان پناه بردند. در این حادثه تلخ ده مرزبان به شهادت رسیدند و یکی از آنها راهی بیمارستان شد. ساعتی پس از این اقدام گروهک تروریستی جیش الظلم با صدور بیانیهای مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت. تروریستها یکی از مرزبانان را هم با خود بردند که از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.
دومین حادثه تلخی که برای مرزبانان رخ داد عصر ششم خرداد ۹۶ بود. مرزبانان هنگ مرزی ارومیه هنگام گشت در نقطه صفر مرزی با یک گروهک تروریستی درگیر شدند که این درگیری ۴۵ دقیقه طول کشید و دو نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند و چهار نفر مجروح شدند.
در دوازدهم آبان در نبرد بین مرزبانان آذربایجان غربی و گروهک تروریستی پژاک، هشت نفر از مرزبانان غیور کشورمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. مرزبانان طی درگیری با تروریستهای مزدور در عصر ۱۲ آبان ماه، جان خود را در دفاع از حریم میهن عزیزمان فدا کردند.
آخرین ماموریت
دریای چین شرقی، شنبه ۱۶ دی
انفجار کشتی، پیدا نشدن جسد ۲۹ خدمه و سرنشین این کشتی باری، سفر ناتمام کارکنان کشتی و اشک و آههایی که با اعلام این حادثه ریخته شد و در نهایت اعلام مرگ ۳۲ نفر هم نمیتواند حادثه سانچی را توصیف کند.
حادثه تلخی که بار دیگر ایران را عزادار کرد. هفت روز هراس و درنهایت غرق شدن کشتی با ۲۹ سرنشین و بیرون آوردن سه جسد.
ماجرا از این قرار بود که کشتی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود برای تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شد، اما ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در دریای چین شرقی با یک کشتی فلهبر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.
کشتی نفتکش سانچی به خاطر محمولهای که حمل میکرد خیلی زود دچار حریق شد. این حادثه تلخ باعث ناپدید شدن ۳۲ خدمه و سرنشین کشتی شد و جستوجوها برای یافتن آنها در میان تکههای آهن شعلهور کشتی سانچی ادامه یافت.
سه روز جست و جو؛ امدادگران را به سه جسد ایرانی رساند. اما شدت شعلههای آتش به قدری بود که هیچ گروهی حتی گروههایی که از ایران به آنجا اعزام شده بودند، نتوانستند وارد کشتی شوند و درنهایت ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح یکشنبه ۲۴ دی تیم جستوجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتشسوزی بهطور کامل غرق شد. به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه جان خود را از دست داده بودند.
سقوط آسمان
سمیرم، رشته کوههای دنا، ۸:۵۰ دقیقه صبح ۲۹ بهمن
شاید سقوط هواپیمای پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان، مدلای تی آر را بتوان آخرین حادثه ملی ایران در سال ۹۶ نامید، البته خدا کند این روزهای پایانی آرام سپری شود. ۶۶ سرنشین و خدمه ساعت ۸ صبح یکشنبه ۲۹ بهمن سوار هواپیما شدند تا از تهران به یاسوج بروند.
هواپیمای ایتیآر۷۲ درحال پرواز بود که در نزدیکی فرودگاه یاسوج و درست بعد از ۵۰ دقیقه پرواز بهطور ناگهانی از رادار محو شد.
بلافاصله وضعیت اضطراری اعلام و بررسیها برای مشخص شدن سرنوشت نامعلوم هواپیما آغاز شد تا اینکه ساعاتی بعد اعلام شد هواپیما در حوالی سمیرم با کوه دنا در جنوب روستای نقل از توابع پادنا برخورد کرده است.
هواپیماها و پهبادها و هلیکوپترها وارد عمل شدند تا محل دقیق اصابت هواپیما را پیدا کنند و درنهایت با کمک اطلاعات پهپادها محل دقیق حادثه مشخص شد و این اعلام خبر حدود ۴۸ ساعت بعد از سانحه هوایی رخ داد.
با کشف قسمتی از لاشه هواپیما، اعلام شد ۳۲ جسد پیدا شده، اما این موضوع تکذیب شد. با گذشت روزها از این حادثه، قسمتهایی از اجساد قربانیان توسط کوهنوردان و اسکی بازان به پایین کوه منتقل شد.
با وجود وضعیت هوای بد کوه دنا، ساعات و گاهی روزهایی عملیات متوقف و دوباره شروع میشد و تلاش برای یافتن قسمتهای دیگر اجساد ادامه داشت. ۱۳ روز پس از این حادثه درنهایت ماموران امداد و نجات موفق شدند جعبه سیاه هواپیما را پیدا کنند و آن را به پایین کوه انتقال دهند تا بررسیها برای مشخص شدن علت اصلی این حادثه آغاز شود.
البته کارشناسان معتقد بودند شرایط جوی علت اصلی این سانحه بود، علتی که نه تائید و نه تکذیب شد.
مرگ در بهمن
لرستان، اشترانکوه، ساعت ۳:۱۵ بامداد ۱۷ آذر
چهاردهم آذر امسال، ۱۴ کوهنورد همراه راهنمایشان راهی اشترانکوه شدند تا قله را فتح کنند؛ سفری که برای ۹ نفر از آنها بی بازگشت بود.
زمانی که آنها به نوک قله «کول جنون» رسیدند و عکسها و فیلمهای یادگاری شان را انداختند، هیچ کدامشان تصور هم نمیکرد که ۹ نفر از آنها به پایین قله نمیرسند و این آخرین تصویر و فیلمی است که از آن ۹ نفر گرفته میشود. بعد از فتح، کوهنوردان کوله هایشان را بستند و راهی دامنه شدند، اما بخت با آنها یار نبود و در راه بازگشت، هوا با آنها سر ناسازگاری گذاشت. برف و کولاک شروع شد و ۱۲ مرد و دو زن در میان کوه و هوای نامساعد گرفتار شدند.
اما چه شد که ۹ نفر جان باختند و ۶ نفر زنده مانند و آن روز بر کوهنوردان چه گذشت؟ یکی از آنها اینطور گفته بود: پس از بازگشت گرفتار برف و کولاک شدیم، تنها امید ما رسیدن به پناهگاهی بود که ۴ نفر از بچهها به توصیه سرپرست تیم در آنجا مانده بودند، اما در مسیر رسیدن به آن چند آبشار یخی وجود داشت که عبور از آن نیاز به امکانات و ایجاد کارگاه داشت. به همین دلیل ما دو گروه شدیم. من و سه نفر دیگر و یک گروه هشت نفره. وقتی به پناهگاه رسیدیم متوجه شدیم که یکی از ما گمشده است.
با اعلام خبر ناپدید شدن کوهنوردان، بلافاصله گروههای امداد و نجات وارد عمل شدند، هلی کوپترها به پرواز درآمد و مردم محلی راهی کوهستان شدند. اسکی بازها و کوهنوردان خود را به محلی رساندند که درنهایت این عملیات با نجات ۶ نفر و مرگ ۹ کوهنورد پایان یافت.
غرش زمین در دیار مردان
کرمانشاه، سرپل ذهاب، ساعت ۲۱:۴۸ دقیقه ۲۱ آبان امسال
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *