نیاز ۲۰۰ میلیون یورویی برای لایروبی اروندرود/ افشای اطلاعات جعبه سیاه سانچی حداقل ۵ هفته زمانبر است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمدراستاد در نشست خبری صبح امروز در توضیح راهاندازی ماژول تصمیمیار بارگیری و تردد کشتی گفت: این طرح با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان در راستای هوشمندسازی بنادر و امکان افزایش بازرگانی و صادرات غیرنفتی اجرایی خواهد شد.
وی در توضیح مزایای این طرح گفت: این طرح بهعنوان مناطق نامناسب و همچنین مجاز برای تردد در سامانه حاضر متناسب با شرایط محیطی تغییر میکند و همچنین محاسبات دقیق در این نرمافزار از طریق به کار گیری عوامل محیطی مربوط به منطقه شرایط دریایی، شرایط جوی و همچنین عوامل غیرمحیطی مربوط به ویژگیها و ساختار فرم بدنه شناور صورت میگیرد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح نوع خدمات این طرح تصریح کرد: از خدمات اصلی این طرح میتوان به نمایش دادههای محیطی، برنامهریزی بلندمدت سفر و برنامهریزی تردد اشاره کرد.
راستاد در توضیح شرایط لایروبی از اروندرود تأکید کرد: ادامه مذاکرات برای لایروبی اروندرود با موفقیت در حال طی شدن است و در صورت همکاری با طرف عراقی لایروبی اروند به زودی آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر آمادگی لازم برای لایروبی از اروند رود را دارد تصریح کرد: دو تفاهمنامه تجسس و نجات و جلوگیری و مقابله با آلودگی نفتی در مذاکرات قراردادهای بینالمللی قید شده و همه بحثها در این مورد صورت گرفته و در حال حاضر در انتظار نتایج این تصمیمات هستیم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: مغروقهها حوزه اصلی اروند رود هستند و سازمان بنادر در ابتدا بندر خرمشهر را در جهت تردد امادهسازی کرده و در حال حاضر در تلاش هستیم تا این آبخور اروند رود را نیز به ۹ متر برسانیم، زیرا این بندر حدود ۴۰ سال است که لایروبی نشده به همین دلیل شرایط انجام این کار و ایجاد تپه در این رود شرایط لایروبی را سختتر کرده است.
راستاد با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه جهت لایروبی بندر اروند نیاز است گفت: اگر بخواهیم آبخور اروندرود را به ۹ متر برسانیم حدودا ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که در این جهت مذاکراتی با کشور عراق صورت گرفته و به دلیل بودن محدودهای از این بندر در کشور عراق در حال حل مشکلات هستیم.
وی عنوان کرد: یکی از این اقدامات، طراحی نرمافزار پایش عمق آب است که برای تصمیمگیری در خصوص میزان عمق حوضچه اسکله برای پهلوگیری شناورها و تصمیمسازی برای مدیران بنادر طراحی شده است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: قیمت نمونه مشابه خارجی این نرمافزار پنج میلیارد تومان بود که ما با کمک شرکتهای دانشبنیان داخلی این نرم افزار را با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان طراحی و نصب کردیم که به عنوان پایلوت در بندر بوشهر مورد استفاده قرار میگیرد. این نرمافزار کمک میکند تا جزر و مدسنجی و میزان عمق حوضچه و کانال ورودی حوضچه به اسکله تا ۷۲ ساعت آینده را پیشبینی کند.
راستاد با اشاره به افزایش ۵۰ میلیون تنی صادرات کالای غیرنفتی از بنادر کشور ادامه داد: در این یک سال ۵.۶ میلیون تن ترانزیت کالای غیرنفتی از بنادر صورت گرفته که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. همچنین در سال ۹۶، ۱۰ میلیون تن حجم کاپوتاژ و ترانشیپ غیرنفتی و ۴۴ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری فرآوردههای نفتی و فله مایع بوده است.
به گفته وی، در سال جاری ۲.۸ میلیون TEU تخلیه و بارگیری کانتینر انجام شد. همچنین میزان ورود شناورها به بنادر کشور به ۸۷۱۲ فروند کشتی رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تردد دریایی مسافر در سال ۹۶ را ۱۶ میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: در سال جاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر، ۷۴۸۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری انجام شد و مجموع سرمایهگذاریها در زمینه توسعه زیرساختهای بنادر به ۹۸۵۰ میلیارد ریال رسید.
راستاد سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر کشور در سال ۹۶ را در قالب ۱۶ قرارداد به ارزش ۶۲۴۷ میلیارد ریال دانست و افزود: به طور کلی میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در سالهای اخیر در بنادر کشور ۹۲۶۲۶ هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به فاز نخست بندر شهید بهشتی و فازدوم بندر امیرآباد با حضور رئیسجمهور در سال ۹۶ گفت: در این سال اسکله پایانه کانتینری بندر شهید بهشتی به طول ۸۰ متر و ارزش ۵۶ میلیون یورو افتتاح شد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز فعالیت اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی از واگذاری اپراتوری ترمینالهای شماره یک و دو بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: در سال جاری یک دستگاه ایکسری کامیونی برای مقابله با قاچاق کالا در این بندر نصب و بهرهبرداری شد. همچنین یک موجشکن و سه اسکله در بنادر استان خوزستان، ۲۸ موجشکن در بنادر هرمزگان و شبکه ملی پایش وضعیت دریاها در تعدادی از بنادر طراحی و نصب شد.
راستاد درباره لایروبی اروندرود و افزایش فعالیت تجاری بندر خرمشهر گفت: اخیراً معاون امور دریایی سازمان بنادر سفری به عراق داشته و بحث لایروبی این رودخانه را پیگیری کرد که در قالب توافق ۱۹۷۵ با عراق، توانستیم هماهنگیهای لازم برای تسریع در راهاندازی دفتر مشترک همکاریهای دو کشور ایجاد کنیم.
وی از دیگر اقدامات سازمان بنادر در سال جاری را افزایش سهم جابجایی کالا از طریق ریل، افزایش آبخور بنادر بخصوص بندر شهید رجایی و تلاش برای کاهش هزینه جابجایی کالا از طریق ریل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه جابجایی کالا از طریق جاده کمتر از ریل است که به دنبال اجرای اقداماتی برای افزایش مزیت ریل نسبت به جاده هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص آخرین اطلاعات از کشتی نفتکش سانچی گفت: تاکنون دو جلسه فشرده رسیدگی به اطلاعات جعبه سیاه سانچی با حضور ایران، پاناما، هنگکنگ و چین در شانگهای برگزار شده و دو هیأت از ایران اعزام شده است که نتایج این جلسات، ثبت اطلاعات جعبه سیاه، مصاحبه با خدمه کشتی کریستال و بازدید از کشتی چینی در یکی از بنادر این کشور بوده است. گزارش کامل این سانحه تا پنج هفته آینده ارائه خواهد شد.
راستاد با اشاره به تلاش سازمان بنادر برای احداث پایانه کانتینری در بندر امام خمینی (ره) افزود: ۱۸ نفر از صیادان ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالیایی در آبهای کشورمان ربوده شدهاند که تمام تلاش خود را برای نجات آنها انجام دادهایم.