صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انرژی خورشیدی چه تاثیری بر میزان مصرف سوخت در ایران دارد؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۰۴۵۰۳
استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های نو راهکاری برای کاهش آلودگی هواست، گفت: در کشور ما استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی گرمای زمین، چشمه های آب گرم، انرژی حرکت آب در رودخانه، انرژی صوت، انرژی امواج دریا، انرژی برق آبی، توربین های بادی و انرژی خورشیدی جایگاه خود را پیدا نکرده اند.
به گزارش گروزه فضای مجازی ، یعقوب دین پژوه افزود: متاسفانه استفاده از پنل‌های خورشیدی در پشت بام منازل، ادارات و موسسات آموزشی، خدماتی و درمانی به صورت جدی در ایران رواج نیافته است. در حالی که کشور ما از نظر استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد. مقدار انرژی تابشی رسیده به زمین، به خصوص در نواحی کویری و مرکزی ایران قابل توجه است، شاید تنها با استفاده از پنج درصد انرژی خورشیدی رسیده به زمین، نیاز به مصرف سوخت در ایران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

وی با بیان این‌که امروزه مشکلات اعصاب و روان در بین مردم نسبت به گذشته افزایش یافته است، گفت: اکنون مهم‌ترین عامل آلودگی هوا منشا ترافیکی در شهر‌ها و استنشاق هوای آلوده به ویژه دود گازوئیل است که تاثیرات مخربی بر روی سیستم اعصاب بدن می‌گذارد و درمان آن به آسانی میسر نیست، درمان این نوع بیماری‌ها ممکن است ده‌ها سال طول بکشد و شخص برای درمان آن مجبور به پرداخت هزینه سنگین و تهیه دارو‌های گران قیمت شود، مصرف این نوع دارو‌ها مانند هر داروی دیگر سایر اندام‌های داخلی فرد از جمله کلیه‌ها را دچار اختلال می‌کند.

وی با بیان این‌که هوای سالم یکی از نیاز‌های ضروری انسان و سایر موجودات زنده محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهر‌های بزرگ، مسائل و مشکلات جدی مانند آلودگی هوا را به وجود آورده به طوری که آلودگی هوا در سال‌های اخیر نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته است، امروزه ساختمان‌ها مطبق بوده و انرژی مصرفی برای گرمایش در سطح شهر نیز افزایش یافته که این عامل موجب انتقال دود زیادی به اتمسفر می‌شود.

دین پژوه افزود: با افزایش جمعیت میزان وسایل نقلیه عمومی، شخصی و دولتی و تعداد مراکز خدماتی، تجاری، درمانی، آموزشی، فرهنگی و ... نیز افزایش یافته است که تمامی این اماکن جهت تامین گرمایش مورد نیاز خود در زمستان از سوخت‌های فسیلی و برای تامین سرمایش در تابستان از کولر‌های برقی استفاده می‌کنند که میزان استفاده‌ی بالا از برق را به دنبال دارد، در نتیجه موجب افزایش تقاضا برای تولید برق شده که این انرژی نیز از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، از آنجایی که سوخت نیروگاه‌ها اغلب مازوت یا نفت کوره و گازوئیل است، سوختن آن‌ها موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود.

وی با بیان این‌که برای جلوگیری از آلودگی هوا باید از افزایش بی رویه خودرو‌ها در سطح شهر جلوگیری کرد، گفت: از رده خارج کردن خودرو‌هایی که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است، می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از آلودگی هوا شود. به عنوان مثال می‌توان از ارائه خدمات بیمه شخص ثالث به این نوع خودرو‌ها و از خرید و فروش و انتقال خودرو‌های اسقاطی در دفترخانه‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به این‌که اجرای طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده در شهر‌های بزرگ نباید متوقف شود، بیان کرد: شرکت‌های خودروساز داخلی، باید تا چندین سال متوالی خودرو‌های جدید را کمتر از خودرو‌های فرسوده و از رده خارج شده به مردم عرضه کنند تا تناسبی بین تعداد خودرو‌های موجود با ظرفیت خیابان‌های شهر برقرار شود، خودرو‌های تولیدی در داخل کشور باید استاندارد‌های زیست محیطی را رعایت کرده و از بنزین مصرفی با کیفیت بالا و استاندارد‌های زیست محیطی بین المللی برخوردار باشد.

وی ترویج استفاده از دوچرخه پایی و خرید و تحویل دوچرخه توسط ادارات، دانشگاه‌ها و تحویل آن‌ها به ابواب جمعی در کاهش آلودگی شهر‌ها را بسیار موثر دانست و افزود: شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه امکان استفاده آسان و رایگان از دوچرخه را برای شهروندان فراهم کنند. جلوگیری از حرکت اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا در سطح شهر نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد که این اقدام می‌تواند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و طرفداران داوطلب محیط زیست پاک (موسسات مردم نهاد) اجرایی شود.

دانشیار دانشگاه تبریز در رشته‎ مهندسی منابع آب با تاکید بر این‌که ارائه گواهی معاینه فنی خودرو برای تمدید بیمه شخص ثالث خودرو‌ها باید اجباری شود، گفت: معاینه فنی ماشین‌های شهری اعم از خصوصی یا دولتی باید به صورت جدی انجام شود. معتقدم در این راستا ایحاد جرایم برای مالکان خودرو‌های دودزا و عدم اجازه تردد به کامیون‌های گازوئیلی در شهرها، برقراری جرایم سنگین برای افرادی که به عمد موجب آتش سوزی مانند سوزاندن ناقص چوب درختان برای تولید زغال، لاستیک اتومبیل و ضایعات کارخانجات می‌شوند، ضروری است.

وی ادامه داد: گسترش وسایط نقلیه عمومی مانند قطار شهری و اتوبوس‌های تندرو گازسوز، ترویج پیاده روی و فرهنگ استفاده از دوچرخه می‌تواند در حل مشکل آلودگی هوا موثر واقع شود. نهاد‌های فرهنگی مانند رسانه ها، فضای مجازی، علما، روحانیت و آموزش و پرورش در این راستا می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند به عنوان مثال مطرح کردن مسئله آلودگی هوا در کتب درسی می‌تواند دانش آموزان را با این معضل آشنا کرده و آن‌ها را در حل تدریجی مسئله ترغیب کند.

وی با بیان این‌که اخذ جریمه، مالیات زیاد از صاحبان کارخانجات دودزا می‌تواند نقش نیروی بازدارنده را اعمال کند، افزود: وادار کردن صاحبان کارخانجات دودزا به تغییر و نوسازی سیستم سوخت از گازوئیل به گاز و نصب فیلتر‌های موثر بر کاهش میزان دود از اقدامات مهمی است که باید جهت کاهش آلودگی هوا انجام شود. ایجاد "پلیس هوای پاک" در شهر‌های بزرگ، تاسیس و راه اندازی اکیپ‌های مجهز و آماده به وسایل اطفای حریق و جلوگیری از آلودگی‌های موضعی هوا مانند سوزاندن لاستیک اتومبیل و ضایعات خطرناک کارخانجات از مهم‌ترین نیاز‌های جامعه شهری برای جلوگیری از آلودگی هوا است.

دین پژوه مدیریت صحیح پسماند و زباله‌های شهری را لازمه استفاده از مدیران آموزش دیده عنوان کرد و گفت: افراد خاطی نباید به راحتی و بدون هزینه به سوزاندن ضایعات خطرناک کارخانه یا حتی لاستیک ماشین اقدام کنند بی شک سهم قشر مرفه در سرانه تولید زباله خیلی بیشتراز طبقه فقیر است.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و شورای شهر در کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: شهرداری باید از ساخت آپارتمان‌های مرتفع در شهر بدون رعایت استاندارد‌های شهری جلوگیری کند.

وی افزود: با توجه به این‌که درختان شریان تولید اکسیژن برای تنفس مردم در شهر‌ها هستند معتقدم هر شخصی که درختان مسن و قطور را قطع می‌کند باید خسارت آن را بپردازد، همچنین رعایت استاندارد ایجاد فضای سبز در شهر‌ها حائز اهمیت است بنابراین سرانه فضای سبز باید در شهر از میزان استاندارد کمتر نباشد.

وی با تاکید بر این‌که آلودگی هوا موجب تولید مواد سمی خطرناک مانند سرب و فلزات سنگین و موجب بروز مشکلات تنفسی، قلبی، عصبی و سرطانی برای مردم می‌شود، افزود: افراد مبتلا به این بیماری‌ها علاوه بر مشکلات رنج بیماری برای تهیه دارو متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند. با پیشگیری‌هایی مانند سالم سازی محیط زیست از جمله هوا، آب و خاک می‌توان تا حد زیادی از ابتلای مردم به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی در بخش دیگر سخنان با بیان این‌که خاموش کردن آتش و دود وظیفه انسانی هر شهروند است، افزود: هر شهروندی در حین مشاهده‌ی آتش سوزی با اطلاع رسانی سریع به اداره مراجع ذی ربط مانند آتش نشانی، اداره محیط زیست، فرمانداری وشهرداری شهر محل سکونت به وظیفه‌ی انسانی خود عمل کند در غیر این صورت در پیشگاه خدا مسئول است.

وی ادامه داد: اگر مدیری نسبت به دود غلیظی را که از زمین به فضا متصاعد شده بی تفاوت باشد باید بلافاصله عزل شود. هر مدیر یا شهروند باید در استفاده بهینه از انرژی محل کار موسسه ذی ربط تلاش کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند، چرا که علاوه بر تحمیل هزینه تامین انرژی به جامعه در آلوده کردن هوای شهر و در نتیجه بیمار کردن مردم نیز سهیم می‌شود.

منبع:ایسنا
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *