دانشجویان در تصمیم سازی حوزه های مختلف دانشگاه کمک کنند
آقاجانی اظهار داشت: اندیشه سیال، روح لطیف و پرجنب و جوش و عدالت طلبی دانشجو برای سیستمهای اداری و تشکیلاتی میتواند محرک خوبی باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر توجه ویژه دانشجویان و بخصوص تشکلها به چهار بعد آموزشی، رفاهی، فرهنگی، و سیاسی اجتماعی تأکید کرد و گفت: مطالبات و انتظارات دانشجویان در این چهار حوزه باید با دقت نظر و جدیت پیگیری شود.
وی افزود: فعالیتهای دانشجویی ۴ منظر دارد؛ یکی توجه ویژه به آموزش و فعالیتهای این حوزه است؛ یعنی کیفیت آموزش همیشه باید دغدغه و مطالبه اصلی دانشجویان باشد.
آقاجانی در خصوص مسائل رفاهی اظهار داشت: دانشجو نیازها و انتظاراتی دارد که به عنوان مطالبه باید پیگیری شود. منظر دیگر، مسائل فرهنگی و همچنین توجه به ورزش است که باید به عنوان بعد دیگر زندگی دانشجو مدنظر قرار گیرد و وجه چهارم فعالیتهای سیاسی اجتماعی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشجویی به معنای واقعی فعال است که به تمامی این مباحث بپردازد و مجموع تشکلها باید بتوانند این چهار وجه را مورد توجه قرار دهند تا به ابعاد دانشگاه و دانشجو به معنای واقعی کلمه پرداخته شود که الحمدلله در دانشگاه ما به نظر میرسد تشکلها در این زمینهها فعالیت مناسبی دارند.
وی ادامه داد: دانشگاهها باید دانشجو را برای زندگی فردا و مسئولیتهای بزرگ علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه آماده کنند. اشخاصی که در زندگی خود به ابعاد مختلف شخصیتی توجه میکنند، انسانهای جذابی برای ارتباط، همنشینی و گفتوگو هستند.
آقاجانی تاکید کرد: به همین دلیل از دانشجویان میخواهم برای افزایش ظرفیتهای وجودی و مختلف شخصیت دانشجو کار کنند، خوب مطالعه و تحقیق کنند و در محضر اساتید، علوم مختلف را کسب کرده و سپس نقد کنند چرا که صحبتهای ما باید در شأن دانشجو و دانشگاه باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه محلی برای عمیق اندیشیدن است، تاکید کرد: دانشجو باید ژرف اندیش باشد. به نظر من یکی از تهدیدات بزرگ امروز دانشگاه ها، سطحی نگری است. دانشگاه جای عوام پسندی و قشری گری نیست، البته دانشجو باید آزاد فکر کند و فرصت آزاداندیشی را برای او فراهم کرد.
وی افزود: اگر این بعد تقویت و به آن تخصصی فکر شود و همچنین از اهل فن نیز در این ارتباط دعوت شود، به ژرف اندیشی کمک میکند. اگر به مسائل یک سویه نگاه کنیم عمق تفکر ما کوچکتر میشود. در حالی که تضارب آرا باعث اندیشیدن بصورت جدی و عمیق میشود.
آقاجانی با بیان اینکه دانشجو باید دردمند باشد و درد جامعه درد او باشد، افزود: محرک دانشجو باید درد مردم باشد. دانشجو، مخصوصا محصل حوزه سلامت، باید فکر کند، استدلال کند، حرف بزند و پیگیری کند. طبیب، پرستار، دندانپزشک، داروساز و دانشجوی پیراپزشکی که قرار است در آینده برای مردم کار کند، باید از الان درد مردم و نیاز جامعه دغدغه اش باشد و سرلوحه افکار خود قرار دهد.
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که درد مردم از رفاه ما واجبتر است، باید درد مردم دغدغه همه ما باشد تا انسان را وادار به مطالعه، پیگیری و دست به قلم کند. اگر دانشگاهیان، دردمند درد مردم باشند، آنوقت دانشگاه به معنای واقعی کارکرد خود را انجام داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت سیستم بهداشت و درمان در سالهای گذشته، بیان کرد: سالها بود که بخش زیادی از جامعه ما به دلیل فقر از خدمات پزشکی محروم بودند که با اجرای طرح تحول سلامت بخش عمدهای از آن مرتفع شد. همین الان هم کاملاً بدون مشکل نیستند، سه دهک جامعه ما تقریبا از اکثر خدمات پزشکی محروم بودند و اکنون نیز سه دهک جامعه ما از اکثر خدمات دندانپزشکی محرومند و اینها است که باید درد دانشجویان گروه پزشکی باشد.
وی با بیان اینکه دانشجو باید تمام دغدغه اش تحت پوشش قرار دادن خدمات پزشکی این سه دهک باشد، گفت: دردمندی و حس مسئولیت و انجام تکلیف در قبال خالق و مردم باید در دانشجویان رشد پیدا کند.
آقاجانی افزود: موضوع دیگر این است که فرصت ایجاد شده در این دولت، فرصت ویژهای برای رشد و تعالی دانشجو و دانشگاه است تا بتوانند آزادانه به بیان نقطه نظراتشان بپردازند. زیرا دیدگاهها فرهنگی و نزدیک به خواستگاههای دانشجویی بوده و دانشجویان باید از این فرصت استفاده کنند.
وی ادامه داد: باید در دانشگاه قانون گرایی را ترویج دهیم. دانشجویان بدانند که احترام به قوانین موجود لازمه پیشرفت درهمه جوامع است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه به نقش جریانات بیرونی در درون دانشگاهها را مورد تأکید قرار داد و گفت: دانشگاه بنگاه و حزب سیاسی نیست و یکی از وجوه شاخص دانشجویان استقلال است. دانشجوی ما نباید در زمین جریانهای بیرونی بازی کند؛ بلکه باید خودش فکر کند، برنامه ریزی و اجرا کند. شنیدن تفکرات مختلف و نقد کردن آنها عیبی ندارد، اما باید ما خودمان در دانشگاه مستقل عمل کنیم، زیرا جنس تشکلهای دانشجویی استقلال است. کانونهای دانشجویی باید خودشان برای خودشان فکر و برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه برنامه جدی در حوزه ورزش دارد و فکر میکنم توفیقات خوبی خواهیم داشت. باید در حوزه ورزش همگانی و فردی سرمایه گذاری کنیم. بضاعت خوبی در حوزه ورزشی داریم و ان شاالله با حضور مربیان حاذق شاهد ارتقای جایگاه دانشگاه در حوزه ورزش دانشجویی خواهیم بود.
آقاجانی حضور دانشجویان در فعالیتهای مختلف را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: بسیاری از کارهای دانشگاه را دانشجویان میتوانند انجام دهند و به نحوی دانشگاه باید به دست خود دانشجویان اداره شود. مدیریت دانشگاه با سازمانهای دیگر متفاوت است؛ زیرا باید پویا و پرجنب و جوش باشد که این خلق و خو فقط مختص دانشجویان است و با حضور خود آنان محقق میشود.
وی افزود: باید در تصمیم سازیهای حوزه آموزش، فرهنگی، ورزشی و رفاهی از دانشجویان کمک گرفت. یعنی ما هرچه میتوانیم باید امور را چه در تصمیم سازیها و چه در اجرا به دانشجویان واگذار کنیم.
نمایندگان تشکلهای دانشجویی حاضر در این نشست نیز در ابتدای این دیدار خواستههای خود را با رئیس دانشگاه مطرح کردند.
در این جلسه نمایندگانی از انجمن عدالت طلب، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸، دبیرکمیته دانشجویی مفدا، نماینده کمیته ناظر بر نشریات، نماینده شورای هماهنگی کانونهای فرهنگی، دبیر شورای صنفی خوابگاه ۱۵، دبیر شورای هماهنگی کانونهای فرهنگی دانشگاه، دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان، نماینده هیات موسس انجمن ورزشی، تشکل دانشجویان متحد، به بیان دیدگاهها و دغدغههای جامعه دانشجویی پرداختند.