آزمون تیزهوشان موجب استرس و اضطراب دانش آموزان میشود
وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی دانش آموزان باید در یک فضای با نشاط و صمیمی و به دور از استرس و رقابتهای نابجا، مهارتهای زندگی را یاد بگیرند و خلاقیت شان پرورش پیدا کند، باهم زیستن و باهم بودن را یاد بگیرند، همکاری و همدلی را یاد بگیرند و اهداف متعالی تربیت را بر اساس سند تحول بنیادین، در مدارس تحقق ببخشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانوادهها علاقه ویژهای بر برچسب خوردن فرزندانشان به تیزهوشی و خاص بودن داشتند اظهار داشت: از این رو خانوادهها فرزندان خود را به قبولی در آزمون پایه هفتم سوق میدادند و از طرفی موسسات مختلفی که در این زمینه تاسیس شده بودند از این تقاضا استفاده میکردند تا با برگزاری کلاسهای مختلف تست و آماده سازی، دانش آموزان را برای قبولی در آزمون مذکور آماده کنند.
وی ادامه داد: این سبب شده بود تا تمام اهداف تربیتی که سند تحول بنیادین بر آن تاکید میکرد در دوره ابتدایی تحت الشعاع قرار بگیرد و کودکان ما در سنین پایین با فشار بالای انتظارات خانوادهها مواجه شوند که از آنها انتظار داشتند تا در این آزمونها قبول شوند. همین موضوع سبب ایجاد استرس، اضطراب و رقابتهای زیادی در دانش آموزان ابتدایی شده بود.
حکیم زاده با اشاره به اینکه استرس، اضطراب و رقابتهای زیاد سبب شده بود در آزمونهای ورودی تیزهوشان از هر شانزده نفر شرکت کننده فقط یک نفر پذیرفته شود، تصریح کرد: این در حالی است که همه دانش اموزان شرکت کننده جزو دانش آموزان موفق تحصیلی در دوره ابتدایی هستند و حذف آنها موجب استرس و اضطراب میشود.
وی افزود: همچنین در آزمون مدارس نمونه دولتی از هر پنج نفر شرکت کننده فقط یک نفر پذیرفته میشد، بنابراین در یک سن بسیار کم کودکان درگیر یک کنکور بسیار سخت شده بودند که فشار بسیار بالایی را بر آنها وارد کرده بود. در این بین کسانی هم که پذیرفته نمیشدند مهر بی کفایتی بر پیشانی آنها میخورد و باعث شده بود مورد سرزنش قرار بگیرند و از نظر سلامت روحی و روانی در معرض خطر قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه اثر این حجم استرس، اضطراب و رقابتهای نابجا و از طرفی خوردن برچسب بی کفایتی بر دانش آموزان در دوران ابتدایی بسیار فراتر بود، گفت: این موضوع سبب شده بود تا برنامههای تربیتی سند تحول بنیادین تحت الشعاع قرار بگیرد و هرگونه اهداف تعریف شده در سند امکان فعالیت و تحقق یافتن پیدا نکند، از این جهت این مصوبه گامی بسیار اساسی برای احیای تربیت در دوران ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که «با حذف آزمون در مدارس ابتدایی چگونه پاسخ گوی اولیایی باشیم که هزینه کردند و فرزندان خود را در موسسات مختلف ثبت نام کردند» گفت: در مدارس ابتدایی یک برنامه ارزشیابی کیفی_توصیفی تدوین شده است، اصل اجرای برنامه کیفی_توصیفی و حذف نمره از مدارس ابتدایی به این دلیل بوده است که دانش آموزان در یک فضای صمیمی و با نشاط در کنار یکدیگر آموزش ببینند، مشارکت به جای رقابت جایگزین شود و از یادگیری خود لذت ببرند بنابراین مدارس از جهت قانونی حق نداشتند با موسسات قرارداد ببندند چه این قانون مصوب شده بود و چه مصوب نشده بود و این در تناقض آشکار با قوانین بالادستی است.
انتهای پیام/