صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیات ارقام پیشنهادی برای بهای بلیت مترو در سال ۹۷/ شیب تند افزایش‌ها برای جبران کسری‌های مترو

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷:۰۱
کد خبر: ۴۰۱۰۴۰
پیشنهادات مطرح شده در رابطه با افزایش بهای بلیت مترو در سال ۹۷، نشان دهنده شیب تند افزایش‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در روز‌های پایانی سال، لایحه افزایش بهای بلیت مترو از سوی شهردار تهران به شورای شهر ارسال و پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون تخصصی شورا یعنی کمیسیون عمران و حمل و نقل، موضوع افزایش بهای بلیت مترو در صحن علنی شورای شهر به رای گذاشته می‌شود.

سال گذشته، اعضای حاضر در شورای چهارم شهر تهران مصوب کردند که بهای بلیت‌های تک سفره مترو در سال ۹۶ رقمی معادل ۸۰۰ تومان باشد. قیمت تعیین شده بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده بود.

در مصوبه ساله گذشته شورای شهر تهران، رقم در نظر گرفته شده برای ناحیه یک یعنی تا ۶ کیلومتر تردد با مترو، کسر ۴۰۰ تومان از اعتبار کارت، برای مسافت ۶ تا ۱۲ کیلومتر ۵۰۰ تومان، برای مسافت ۱۲ تا ۱۸ کیلومتر ۶۰۰ تومان و برای مسافت‌های ۱۸ کیلومتر به بالا رقم ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شد.

همچنین برای کسر از بلیت‌های مبلغ دار مسافران حومه تهران یعنی افرادی که از ایستگاه‌های مترو گلشهر، کرج، البرز و گرمدره به تهران می‌آیند ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود. ضمن اینکه رقم تعیین شده برای کسر از بلیت‌های اعتباری مبلغ دار مسافرانی که قصد حضور در ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند را داشتند برای رفت ۶ هزار تومان و برای مسیر رفت و برگشت ۱۰ هزار تومان تعیین شده بود.

به نظر می‌رسد در سال ۹۷، بهای در نظر گرفته شده برای بلیت مترو شیب تندتری به نسبت سال قبل داشته باشد.

مقایسه قیمت‌های مصوب سال ۹۶ با قیمت‌های پیشنهادی سال ۹۷ (داخل شهری)

در پیشنهاد اولیه که هنوز در صحن علنی شورای شهر تهران تهران به رای گذاشته نشده است، برای بلیت تک سفره داخل شهر بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده، بهای هزار تومان در نظر گرفته شده است. برای بلیت‌های تک سفره حومه به تهران و بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده، رقم پیشنهادی هزار و ۵۰۰ تومان و برای بلیت فرودگاه امام خمینی (ره) و بدون محدودیت و طول سفر و زمان، رقمی که اکنون پیشنهاد داده شده، ۶ هزار تومان است.

البته ارقام در نظر گرفته شده برای کارت بلیت‌های مدت دار و مبلغ دار تا حدودی متفاوت است.

تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که قیمت تمام شده بلیت مترو در سال ۹۷، به میزان ۲ هزار و ۲۷۰ تومان البته بدون در نظر گرفتن استهلاک سرمایه و هزینه نگهداشت و تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها و خطوط است. اکنون این طور پیش بینی شده که حدود ۷۵۶ تومان از بهای واقعی یک بلیت مترو را مسافر، حدود ۷۵۶ تومان را شهرداری و ۷۵۶ تومان را دولت پرداخت کند.

مقایسه قیمت‌های مصوب سال ۹۶ با قیمت‌های پیشنهادی سال ۹۷ (فرودگاه امام خمینی)

در پیشنهادات ارائه شده از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، تبصره‌های مختلفی نیز در نظر گرفته شده تا به کمک این تبصره ها، امتیازاتی به گروه‌هایی از مسافران داده شود.

بر این اساس، اعلام شده که شرکت بهره برداری مترو تهران می‌تواند به منظور افزایش جاذبه سفر و تشویق شهروندان به استفاده از مترو، خدمات به استفاده کنندگان از کارت بلیت‌های مبلغ دار در ساعات غیر پیک (تا ساعت ۷ صبح، ساعت ۱۰ تا ۱۶ و از ساعت ۱۹ تا پایان بهره برداری) روز‌های عادی با تخفیف ۱۵ درصدی و در روز‌های تعطیل با تخفیف ۳۰ درصدی نسبت به قیمت مصوب ارائه کند.

همچنین مقرر شده در برخی از مناسبت‌ها از جمله ۲۲ بهمن، ۱۴ خرداد، عید سعید فطر و روز جهانی قدس در محدوده زمانی انجام مراسم، سرویس رایگان به مسافران ارائه شود.

علاوه بر این، پیشنهاد داده شده که به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ دار، شرکت بهره برداری مترو مجاز است تا ۶۶ درصد بهای بلیت تک سفره برای مسافران تخفیف اعمال کند.

بررسی ارقام پیشنهادی مطرح شده، نشان می‌دهد که شیب افزایش بهای بلیت مترو در سال آینده به نسبت سال‌های گذشته تند تر است و این طور به نظر می‌رسد که مسئولان شهر تهران به دنبال جبران کسری اعتبارات مترو با افزایش بهای بلیت هستند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *