صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تسلیم امر خدا شدن محبت را به مودت تبدیل می کند

۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵:۰۲
کد خبر: ۴۰۰۷۹۴
کارشناس علوم قرآنی گفت: مودت بین خداوند و بندگان دو سویه است و محب می تواند با محبت کردن به محبوب و خود را تسلیم اوامر او کردن، به مودت تبدیل کنند.

سعید شمس کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره محبت و مودت گفت: این دو واژه به معنای دوست داشتن است اما مودت یک نوع محبت خاص است که در رفتار و کردار خود آن را نمایش می دهیم.

وی در همین راستا افزود: در محبت ممکن است که خلاف آن اتفاق بیفتد اما در مودت که یک نوع دوستی کردن است چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. برای مثال می توان رفتار حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت را نام برد که نشان از مودت ایشان به ولایت است.

شمس با اشاره به نزول آیه درباره مودت اهل بیت(ع) بیان کرد: خداوند در قرآن کریم به محبت کردن به اهل بیت(ع) سفارش کرده است که تعبیر به مودت شده یعنی اگر محبتی به ائمه (ع) دارید قلبی باشد.

وی با اشاره به محبت خدا به بنده هایش اظهار کرد: محبت خداوند به بنده هایش مسلم است اما نسبت به یک سری از بنده هایش مودت دارد که آن را در خوبی ها و بدی ها نشان می دهد و این مودت دو طرفه است یعنی بندگان هم سعی می کنند با خویشتنداری در گناهان مودت خود را به خداوند نشان دهند.

شمس درباره تبدیل کردن محبت به مودت در ارتباط با خداوند افزود: بندگان اگر محبتی به پروردگار دارند باید آن را تقویت کنند، انتظار محبوب خود را برآورده کنند و در به دست آوردن حب، محبت الهی و تسلیم خداوند شدن تمرین کنند تا با تقوای الهی از محبت به مودت الهی صعود کنند.

وی به وجود غفلت انسان در وظایفش اشاره کرد و توضیح داد: اصل وجودی غفلت برای انسان چیز بدی نیست چون از جهتی کمک می‌کند که در مشکلات غوطه ور نشود به طور مثال اگر ما به کسانی که علاقه داریم و به ما نزدیک هستند دچار غفلت نشویم زمانی که آنان از دنیا می روند سختی‌های زیادی می‌کشیم. غفلت و فراموشی از این بعد باعث می شود افراد راحت زندگی کنند اما مضرات هم دارد که غفلت شخص از خدا، خلقت، وظایفی که باید انجام دهد و هدفش از زندگی یکی از این مضرات است.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه تصریح کرد: گاهی انسان‌ها هدف مقدسی را دنبال می کنند اما اگر به دفعات هدفی که دارند به آنها یادآوری نشود ممکن است راه خود را گم کنند و از آن غافل شوند. اصل غفلت امری طبیعی در وجود انسان‌هاست که در کنار مزایا، مضرات نیز دارد و با یادآوری، تذکر و امر به معروف و نهی از منکر می‌توان غفلت مضر را به سمت غفلت مفید هدایت کرد.

شمس درباره اعمال و اموری که می توان به عنوان خیرات انجام داد خاطرنشان کرد: اصل خیرات به دعا و قرآن و اموری از این دست است اما به این اعمال محدود نمی‌شود. خیرات به گرسنگان، نیازمندان و کسانی که در قید حیات هستند نیز می‌رسد بنابراین کسی که خیرات برای اموات در نظر دارد می تواند هر عمل یا نیتی را به عنوان خیرات به جا آورد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *