صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته تحصیل می کنند

۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۰۰۲۰۷
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با تحقیق در آموزش عالی کشور در ۳۰ سال اخیر در می یابیم که حدود ۸۰ درصد دانشجویان در حدود ۲۰ رشته تجمع یافته‌اند.

به گزارش گروه جامعه ، ابراهیم صالحی عمران در نشست «آموزش عالی به کجا می‌رود» گفت: آموزش عالی برای ایجاد اوضاع و احوال آموزش (نظام آموزشی و نظام آموزش عالی) از جهات مختلفی مورد انتقاد است توسعه آموزش و کیفیت کار آن با نیاز‌های اقتصادی و تقاضا‌های اجتماعی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: گسترش کمی آموزش، کمتر رابطه‌ای با نیاز‌ها و امکانات اقتصادی و آموزشی داشته و جامعه را در معرض مشکلات فراوانی قرار داده که می‌توان بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی را از مهم‌ترین آن‌ها قلمداد کرد.

رئیس انجمن آموزش عالی ایران افزود: آموزش عالی به‌عنوان بالاترین سطح آموزشی، نقش اساسی در رشد و توسعه همه جانبه در ابعاد فناوری، علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ایفا می‌کند و حاصل تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های نظام آموزش عالی در ابعاد ذکر شده منعکس می‌شود.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته توجه به آموزش عالی برای تربیت نیروی متخصص و تأمین سرمایه انسانی کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته، ولی متاسفانه امروز اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی مهم‌ترین چالش پیش روی آموزش عالی کشور است، زیرا بیشترین بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این نشانگر اشکالاتی در زمینه کیفیت آموزش و عدم تناسب آموزش‌های نظری با نیاز بازار کار است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه در دنیا شاخص‌های سرمایه انسانی از ثبت نام در دانشگاه تا مشارکت در صنعت و بازار کار رصد می‌شود گفت: سرمایه انسانی یکی از با ارزش‌ترین ذخایر اقتصادی کشورهاست. در این رابطه «مجمع جهانی اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه سرمایه انسانی خود، رتبه‌بندی «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷» را منتشر کرد.

وی ادامه داد: این رتبه‌بندی برای ۱۳۰ کشور در چهار زیر شاخص «ظرفیت»، «به‌کارگیری»، «توسعه» و «دانش فنی» ارائه شده است و با استاندارد‌های فوق تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی دیگر از انتقاد‌هایی که به بدنه آموزش عالی در کشور مطرح است نبود بهره وری و نقش مؤثر دانشجویان در جامعه است. با نگاهی به کشور‌های در حال توسعه در می‌یابیم که سرمایه انسانی تحصیل کرده فاقد دانش و مهارت لازم برای جذب در بازار کار و اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های موجود در آموزش عالی چند درصد از حرفه و مشاغل بازار کار را تحت پوشش قرار می‌دهد اظهار داشت: با تحقیق در آموزش عالی کشور در ۳۰ سال اخیر در می‌یابیم حدود ۸۰ درصد دانشجویان در حدود ۲۰ رشته تجمع یافته‌اند.

صالحی عمران تصریح کرد: سرمایه گذاری و سیاست گذاری آموزش عالی زمانی هدفمند خواهد بود که در جهت آموزش‌های مهارتی باشد.

رییس انجمن آموزش عالی، قدرت هر کشور را در توانمند سازی جوانان دانست و گفت: امروزه قدرت و توسعه هر کشور به نیرو‌های توانمند با پشتوانه مهارت آموزی بستگی دارد.

صالحی تصریح کرد: عامل مهم ارتقاء کیفیت در آموزش عالی، آموزش بر مبنای نیاز جامعه و تناسب استاد به دانشجو است.

وی افزود: بایستی نظام آموزشی عالی کشور به سوی توسعه آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای معطوف شود تا به اشتغال زایی و کارآفرینی در سطح ملی کمک کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *