صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نجات کشتی آمریکایی و دستگیری شاه‌دزد دریایی شاهکار نیروی دریایی ارتش

۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴:۱۴
کد خبر: ۴۰
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
خبرگزاری میزان: پدیده‌ دزدی دریایی که گمان می‌رفت انقراض یافته و در دنیای امروزی دیگر جایگاهی نداشته باشد، درسال‌های اخیر از سواحل سومالی و خلیج عدن حیاتی دوباره و حضوری با تاثیر در مراودات دریایی آغاز کرده است...

: پدیده‌ دزدی دریایی که گمان می‌رفت انقراض یافته و در دنیای امروزی دیگر جایگاهی نداشته باشد، درسال‌های اخیر از سواحل سومالی و خلیج عدن حیاتی دوباره و حضوری با تاثیر در مراودات دریایی آغاز کرده است. دولت‌های غیر مقتدر و ضعیف که دارای سرزمین های دریایی در محدوده جغرافیایی کشورشان هستند را می توان از عوامل تاثیر گذار این پدیده کهن و شوم دانست. برخورد ضعیف دولت سومالی در مقابله با دزدان دریایی آن کشور را به بهشتی امن برای دزدان دریایی مبدل ساخته است. حمله دزدان دریایی سومالیایی به ناوگان دریایی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر باعث شد تا نیروی دریایی ارتش طی ماموریت هایی تا مدار 10درجه اقیانوس هند و خلیج عدن به حراست از کشتی های تجاری جمهوری اسلامی و سایر کشورها بپردازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، گزارش سازمان ملل متحد و چندی از منابع خبری نشان دهنده این واقعیت است که ماهی‌گیری غیر قانونی در بخش‌هایی از سواحل سومالی در وقوع این پدیده مؤثر بوده‌است. براساس گزارش مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان و کمیته خدمات نیروهای مسلح آمریکا دفع زباله‌های سمی و اتمی در آب‌های سومالی به وسیله کشتی‌های خارجی توانایی ماهی‌گیران سومالیایی را برای گرداندن زندگی با محدودیت جدی مواجه کرده و ماهی‌گیران بدون امکانات این منطقه را دست خالی گذاشته‌است. در نتیجه این امر، آن‌ها مجبور شده‌اند به جای ماهی‌گیری به دزدی دریایی رو بیاورند. به گفته دیگر مقالات، ۷۰ درصد از مردم سومالی این نوع دزدی دریایی را نوع دفاع ملی از آب‌های سرزمینی خود تلقی می‌کنند. چرا که آنها معتقدند به علت تردد تعداد زیاد کشتی‌ها در این منطقه، امکان ایجاد گارد نظامی برای تک‌تک آن‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه مشکل اصلی در بوجودآمدن مشکل دزدی دریایی، نبودن دولت مرکزی قدرتمند در کشور سومالی است.

دزدی دریایی شغلی خطرناک که احتمال کشته شدن در آن بسیار زیاد است. با این حال بسیاری از جوانان سومالیایی، دزدی دریایی را به عنوان شغل خود بر می‏گزینند. در واقع باید گفت که پشت این انتخاب، انگیزه قوی اقتصادی وجود دارد. چراکه یک دزد دریایی سومالیایی در طول دوران فعالیت خود به عنوان دزد دریایی، که به طور متوسط 5 سال است، درآمدی بین 168 تا 394 هزار دلار کسب می‏کند. این در حالی است که درآمد سالیانه مشاغل دیگر در این منطقه مانند ماهیگیری یا گله داری، تنها 500 دلار است.

البته اهمیت این منطقه از آنجاست که حجم زیادی از تجارت جهانی برای داد و ستد کالاهای مهم بین المللی مجبور به عبور از آن هستند و از طرف دیگر به دلیل بی‌ثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، دزدان دریایی می توانند به راحتی با حمله به کشتی‌های تجاری و نفتکش، آنها را ربوده و به سومالی منتقل کنند تا از این طریق مبالغ هنگفتی از کشورهای صاحب کالا دریافت کنند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی کابوس دزدان دریایی

دزدی دریایی از سال 1387 وارد فاز جدیدی از حملات خود شد.بطوریکه در سه ماهه اول همان سال اعلام شد که میزان خسارت دزدی های صورت گرفته توسط دزدان دریایی بالغ بر صدها میلیون دلار بوده است.

البته طبق تحقیقات صورت گرفته توسط گروه "وان ارث فیوچر فوندیشن"، دزدان دریایی سومالی حدود 6.9 میلیارد دلار در سال گذشته به صنعت کشتیرانی و دولت‌های جهان خسارت وارد کردند.

در گزارشی دیگر که حاکی از خسارات تحمیلی به صنعت حمل و نقل دریایی دنیا ناشی از دزدی دریایی است، نیز اعلام شد: کشتی‌ها به دلیل جلوگیری از دچار شدن به دزدی دریایی، مبلغ 2.7 میلیارد دلار اضافی برای تامین سوخت هزینه کرده اند تا به هنگام عبور از سواحل سومالی سرعت‌شان را افزایش دهند؛ زیرا تاکنون هیچ کشتی با سرعت 18 گره دریایی یا سریع‌تر تصرف نشده است.

دستور فرمانده کل قوا برای حضور نیروی دریایی در آب‌های بین المللی

در کشور ما نیز بنا بر اهمیت این موضوع و نیز تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آبهای آزاد و بین المللی، این نیرو از شش سال گذشته تا کنون ماموریت یافته است تا امنیت کشتی های تجاری و حامل انرژی ایران را در محدوده وسیعی تا مدار 10 درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند.

نیرو دریایی به استعداد اعزام 30 ناوگروه در طول 6 سال گذشته، حضوری مستمر در آبهای آزاد داشته و این حضور با اقتدار مردان دریایی ارتش جمهوری اسلامی موجب شد که هیچ کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی از آن زمان به بعد ربوده نشود و از چنگ غارتگری های دزدان دریایی در امان بماند.

البته بنا بر آمار رسمی طی شش سال گذشته بالغ به 60 مورد اقدام به دزدی دریایی بر علیه ناوگان دریایی کشورمان صورت پذیرفته است که با وجود حضور ناو گروه های نیروی دریایی در این مناطق تمامی این حملات ناکام مانده است.

در همین راستا فرمانده ارتش خطاب به همکاران خو در نیروی دریایی گفته بود: با کمال شگفتی و به لطف خدا همه دریافتند که شما در دورترین نقاط و تنگه‌ها رفتید و این پدیده را در نطفه سرکوب کردید.

نیروی دریایی کشورمان چنان در برقراری امنیت آب‌های منطقه به صورت جدی و فعال نقش‌آفرینی کرده است که حتی رسانه‌های خارجی کشورهای دوست و دشمن نیز به این امر اذعان کرده‌اند، وتعدادی از کشورهای منطقه نیز در مقابل پرداخت مبالغی بالا در خواست تامین امنیت ناوگان دریایی خود را از ایران داشته اند.

شاه دزد دریایی در تور نیروی دریایی

در فروردین ماه سال 91 بود که رسانه های خبری غربی با اشاره به نبرد نیروی دریایی ایران با دزدان دریایی سومالی، از بازداشت یکی از خطرناک ترین آنها ملقب به پادشاه دزدان دریایی خبر دادند.
سی ان ان در این رابطه نوشت: نیروی دریایی ایران در نبرد خود با دزدان دریایی برای آزاد کردن یک کشتی چینی، موفق به دستگیری "محمد گاراد"ملقب به پادشاه دزدان دریایی شد.

نجات کشتی های سایر کشورها از چنگ دزدان دریایی

از زمان حضور نیروی دریایی ارتش در مناطق نا امن و پر خطر دریایی و اقیانوس‌ها کشتی های ایرانی با امنیت کامل به مراودات خود در آب های آزاد می پردازند.

البته ناگفته نماند که این حضور مقتدرانه ارتش باعث ایجاد امنیت برای سایر کشتی ها در محدوده حضور نیروی دریایی شده است، بطوریکه یک فروند کشتی پانامایی با نام "CRUISER HEILAN" با حضور به موقع نیروی دریایی ارتش، از چنگ دزدان دریایی نجات یافت و یا همچنین کشتی تجاری فیلیپینی ROSITA توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش از چنگ دزدان دریایی نجات یافت.

شاید یکی از مهم ترین اقدامات نیروی دریایی ارتش درباره سایر کشتی های غیر ایرانی کمک به نجات کشتی آمریکایی از چنگ دزدان دریایی بوده است. در خرداد ماه سال91 یک فروند کشتی تجاری با ملیت آمریکایی به نام MAERSK TEXAS در محدوده دریایی عمان مورد حمله چندین فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفت که به دنبال درخواست کمک کشتی آمریکایی، ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال انجام ماموریت و گشتزنی در منطقه بود به سمت کشتی آمریکایی عزیمت و ضمن برقراری تماس، جهت کمک رسانی به این کشتی اعلام آمادگی کرد.

در پی این اقدام ناوگروه ایرانی حاضر در دریای عمان، قایق های مهاجم از محدوده متواری شده و کشتی آمریکایی ضمن تشکر از اقدام به موقع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سلامت کامل به سوی مقصد مورد نظر حرکت کرد.

آخرین اقدام نیروی دریایی ارتش کشورمان در مقابله با دزدان دریایی در ابتدای هفته جاری صورت گرفت. جایی که 8 فروند قایق مسلح دزدان دریایی، یک فروند نفتکش کشورمان را در دریای سرخ مورد هجوم قرار دادند که با حضور به موقع ناوگروه سی ام نیروی دریایی ارتش مواجه شده و ناکام ماندند.
ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش و تکاوران این نیرو با اجرای آتش پرحجم مانع از تعرض دزدان دریایی به نفتکش ایرانی شده و دزدان دریایی را متواری کردند.

تامین امنیت انرژی دنیا توسط ایران

در حال حاضر انتقال حدود 12 میلیون بشکه نفت خام کشورهای اوپک و غیر اوپک از مسیر تنگه باب ‌المندب و سواحل کشور سومالی به طرف قاره اروپا و امریکا، تردد بیش از 40 درصد صادرات گاز مایع (LNG) قاره آسیا در منطقه نا امن تنگه باب المندب انجام می گیرد.

البته به رغم تحریم های کشورهای غربی بر علیه ایرن بویژه در زمینه صادرات محصولات نفتی، بیش از 93 درصد تجارت جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا صورت می گیرد که با اقدامات به جا و مقتدرانه دریادلان نیروی دریایی ارتش از وارد آمدن کوچکترین ضربه به اقتصاد کشورمان که ناشی از دزدی دریایی باشد جلوگیری به عمل آمده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *