علت حذف هواپیما از رادار به دلیل سانحه نبوده/ زمان دقیق بازیابی اطلاعات جعبه سیاه مشخص نیست
رضاییفر در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص ابهام ایجاد شده در خصوص ارتباط و مکالمه خلبان ای تی آر آسمان پس ازخروج از رادار گفت: این مورد منوط بود به دریافت مکالمات از مرکز کنترل فضای کشور و مراقبت پرواز فرودگاه یاسوج، واحد مراقبت پرواز فرودگاه اصفهان این مطالب را دریافت کردیم.
وی افزود: بر اساس مستندات مکالمات واحدهای مراقبت پرواز، این هواپیما در ساعت 8:5 از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج به پرواز درآمده که به ارتفاع 21 هزار پا نیز رسیده و ارتفاع خروج خود را به سمت شهر یاسوج ادامه داده، پس از آن در ساعت 9:19 اولین تماس را کمک خلبان با برج یاسوج می گیرد که اطلاعات وضعیت هوا را می گیرد.
مسئول کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران به یاسوج اعلام کرد: وضعیت هوایی که برج فرودگاه یاسوج داده و چه هواپیما آسمان داده آن قدر وخیم نیست که مانع پرواز باشد و هیچ ممانعتی برای پرواز نداشته به صورتی که پرواز مسیر خودش را ادامه داده است.
رضایی فر با اشاره به اینکه این هواپیما در ساعت 9:22 مجوز کاهش ارتفاع به 17 هزار پا را می گیرد و در ساعت 9:25 در ارتفاع 18 هزار و 300 پا از صفحه رادار خارج می شود، بیان کرد: علت حذف هواپیما از رادار به دلیل سانحه نبوده، بلکه طبق بررسی های صورت گرفته به دلیل کوهستانی بودن منطقه موج های ارسال کننده برای آنتن های رادار نرسیده به همین خاطر از صفحه رادار خارج شده اما هنوز پرواز ادامه داشته است.
وی اظهار کرد: تا ساعت 9:25:33 خلبان موقعیت 25 مایلی از فرودگاه یاسوج را اعلام می کند پرواز باز ادامه پیدا می کند تا اینکه در ساعت 9:29:10 باز خلبان 14 مایلی فرودگاه را گزارش می کند در ساعت 9:30:10 برج فرودگاه یاسوج آخرین اطلاعات هواشناسی رو به خلبان گزارش میکند و خلبان دریافت گزارشات را اعلام می کند پس ما 9:30 ما هنوز پرواز را داریم در ساعت 9:34 وقتی که کنترل برج فرودگاه یاسوج پرواز را صدا میزند دیگر خلبان صدای برج مراقبت پرواز رو جواب نمیدهد پس زمان سانحه می شود حدودا مابین 9:30 تا 9:34 است که برای تعیین زمان دقیق سانحه باید دستگاه ضبط پرواز مشخص و اعلام کنیم.
مسئول کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران به یاسوج در توضیح زمان بازیابی اطلاعات از جعبه سیاه گفت: زمان دقیقی برای آن مشخص نیست و نمیتوان برای آن پیشبینی را داشت.