نمیدانیم چرا سیستم ELT هواپیما کار نکرد/ هواپیما ۶ سال زمینگیر بود
به گزارش گروه اقتصاد ، عابدزاده درخصوص سیستم ELT هواپیمای تهران- یاسوج اظهار کرد: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای مذکور هم از آن برخوردار بوده، اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن میشود.
وی افزود: وضعیت بسیار نامناسب جغرافیایی و آب و هوایی منطقه با شیارهای بسیاری که وجود دارد، امکان دسترسی افراد عادی به محل حادثه را نمیدهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه هواپیما چند سال در شیراز زمینگیر بوده است، گفت: در این باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد، ولی آنچه ما میدانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمینگیر بوده است.
همچنین رضاییفر، مدیرکل حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در تکمیل صحبتهای عابدزاده گفت: بالاترین رده ایمنی سیستم سی چک یا چک سنگین است که این هواپیما نیز در آبان ماه از آن برخوردار شده و سه ماه است که مجوز پرواز پیدا کرده است.
رضاییفر ادامه داد: ELT به این صورت است که اگر هواپیما دچار سانحه شد، محل آن را مشخص میکند. این هواپیما یک ELT داشته که ساخت شرکت فرانسوی است. البته تمام ناوگان هواپیمایی از هواپیمای سبک گرفته تا سنگین باید مجهز به این سیستم باشند که این هواپیما نیز از آن برخوردار بوده است.
عابدزاده ادامه داد: دنیا به ELT توجه ویژهای دارد و لازمه هر پرواز داشتن این سیستم به روز است، ولی باید شرایط خاص برای آن تعریف شود. در تمام دنیا ELTهایی طراحی میشود که صد در صد راندمان داشته باشد، ولی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد آنها پاسخگو نیست.