صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فیلرگیری چیست؟

۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰:۰۱
کد خبر: ۳۹۸۸۶۱
همه آنچه درباره فیلرگیری باید بدانیم بعد از شروع به کار کردن پیشرانه، چون جنس تمامی قطعات از فلز است، به‌صورت عادی بعد از گرم‌شدن، مقداری منبسط می‌شوند. به‌طورکلی تمامی فلزات این خاصیت را دارند و بسته به جنس و نوع آلیاژ، طول این انبساط متغیر است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، همه آنچه درباره فیلرگیری باید بدانیم بعد از شروع به کار کردن پیشرانه، چون جنس تمامی قطعات از فلز است، به‌صورت عادی بعد از گرم‌شدن، مقداری منبسط می‌شوند. به‌طورکلی تمامی فلزات این خاصیت را دارند و بسته به جنس و نوع آلیاژ، طول این انبساط متغیر است. در پیشرانه‌ها، چون افزایش دما امری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین باید برای تغییر طول ایجادشده راه چاره‌ای اندیشیده می‌شد. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی که تغییر طول در اثر افزایش دما می‌تواند مستقیماً روی آن تأثیر بگذارد، سوپاپ‌ها هستند. برای این منظور، کارخانه تولیدکننده به‌تناسب جنس آلیاژ مورد استفاده در ساخت سیلندر، سرسیلندر و سوپاپ‌ها و با محاسبه طول انبساط استاندارد در دمای بالای پیشرانه، لقی استانداردی را بین سوپاپ و میل‌سوپاپ در نظر می‌گیرد تا زمانی که فلزات منبسط می‌شوند و طولشان زیاد می‌شود، این افزایش طول باعث ساییدگی و خراب شدن سطح استکانی‌ها نشود. این عمل را که با استفاده از یک وسیله فلزی به نام فیلر که سختی آن از سختی فلزات مورد استفاده در استکانی سوپاپ کمتر است انجام می‌شود. نظر به اینکه نوع قرارگیری سوپاپ در پیشرانه‌های مختلف باهم متفاوت است، روش و اندازه فیلرگیری هم در هر پیشرانه با دیگری تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال، در پیشرانه‌هایی که میل‌سوپاپ مستقیماً به سر استکانی ضربه می‌زند، برای فیلر کردن باید فاصله بین بادامک و سر استکانی را درحالی‌که بادامک کاملاً به سمت پایین آمده است اندازه‌گیری کرد، ولی در پیشرانه‌هایی که از اسبک برای باز و بسته کردن سوپاپ استفاده می‌کنند، باید برای فیلرگیری، اسبک را در حالت قیچی (فنر کاملاً فشرده) قرارداد و سپس فاصله اسبک مقابل را با سوپاپ فیلر کرد. در فیلرگیری باید توجه داشت که عدد فیلر سوپاپ هوا همیشه کمتر از سوپاپ دود است.

نکات لازم برای فیلر گیری موتور

۱- شناخت سوپاپ‌ها برای فیلر گیری

۲- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ‌ها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

۳- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است

۴- شناخت احتراق سیلندر‌های مورد نظر برای فیلر گیری از راه‌های مختلف

۵- اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *