واکنش نماینده یاسوج به خطرناک بودن فرودگاه و خاموشی مکانیاب هواپیما
وی دراینباره با استناد به امور عمرانی که تاکنون در توسعه فرودگاه یاسوج انجامشده است، افزود: در سال جاری رقمی بالغبر 30 میلیارد تومان عملیات تطویل باند فرود صورت گرفته و طول باند به 3200 متر افزایش یافته است.
نماینده یاسوج در مقایسه تطبیقی این فرودگاه با فرودگاه شیراز، خاطر نشان کرد: طول فرودگاه شیراز 4 کیلومتر است که در آن هواپیماهای پهن پیکر مینشیند. اما فرودگاه یاسوج با این طول باند تاکنون پذیرای هواپیماهای متوسط پیکر و یا هواپیماهای کوچک ATR بوده و مشکل خاصی هم تا امروز در نشستوبرخاست هواپیما وجود ندارد .
وی در تشریح جانمایی و چگونگی ساختار فرودگاه مذکور ابزار داشت: در باند فرودگاه یاسوج تماماً روکش کامل در آن صورت گرفته و عملیات تعریض آنهم انجامشده است. چراغهای باند بهطور کامل در محل نصبشده و فلایت چک( سیستم ناوبری مجهز) شرایط ایمنی و مراقبت از پرواز در مسیر پروازی منتهی به فرودگاه را مورد تأیید قرار داده است.
زارعی با تاکید بر اینکه سانحه هواپیمای ATRدر خارج از آسمان فرودگاه یاسوج و خارج از محدوده جغرافیایی آن متاسفانه رخ داده است، عنوان داشت: ما همچنان دلایلی متقنی از علت بروز این حادثه در دست نداریم. لذا بدون وجود مدارک هم نمیتوان بهطور صحیح اظهارنظر کرد. اما آنچه میتوان بهطورقطع گفت، فرودگاه یاسوج جز فرودگاههای کاملاً(SAFE) و خوب کشور محسوب میشود. ساخت این فرودگاه در اویل دهه 70 به بهره برداری رسید که در آن زمان فرودگاهی کوچکی بود اما همانطور که اشاره شد امروز آن را توسعه دادهایم و تمام موانع پروازی را حذف کردهایم.
وی در بخش دیگری از مصاحبه در خصوص خبر خاموشی دستگاه مکانیاب هواپیمای شرکت آسمان (ELT) هنگام پرواز به دلیل عدم اجرای تعهدات مالی طرف ایرانی به شرکت فرانسوی، گفت: این موضوع در جلسات به استماع رسیده است اما تأیید یا رد این موضوع مستلزم کشف لاشه هواپیما و رؤیت تیمهای امدادی از مشاهدات خود و استخراج اطلاعات هواپیمای سانحه دیده است.
زارعی بابیان اینکه خاموشی مکانیاب هواپیما یک معلول است و ما باید اول به دنبال علت اصلی سقوط باشیم، ادامه داد: خلبان ATR از کاپیتانهای مجرب و اساساً استادخلبان پرواز بوده و خود هواپیما هم در زمره هواپیماهای خوبی کارشناسی شده است. بنابراین بهتر است اول علت و عوامل اصلی بروز سانحه برای ستاد بحران مشخص شود.
وی در پایان در رابطه با آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت، خاطرنشان کرد: البته این موضوع را باید کارشناسان فنی پروازی بهطور رسمی اعلام کنند اما آنچه در جلسات تاکنون مطرحشده، گفته میشود خلبان در ساعت 9 بیستودو دقیقه بامداد روز گذشته از برج مراقبت فرودگاه یاسوج تقاضای کاهش ارتفاع میکند متاسفانه بعد از آن از مدار رادار خارج شد.
وی افزود: خلبان صرفاً کاهش ارتفاع را درخواست کرده و مطلبی دال بر وجود خطر و نقص فنی در مکالمه ذکر نشده است.
منبع: جام جم
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.