همه چیز درباره دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های از خرابی موتور خودرو است.
بطور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را میتوان بر شمرد:
معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر میسوزد و از موتور خارج میشود، این مقدار کاهش حدود mm۳/round ۰ ٫ ۰۶ میباشد؛ که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM۳، ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج میگردد.
در موتورهای احتراق داخلی (شما میتوانید در بخش مقالات کامل از انواع موتورها و سیستمهای آن اطلاع پیدا کیند) به دلیل بالا بودن دمای سیستم، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودروهایی همانند پژو چیست؟ جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب میشود.
به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر میباشد که در بعضی از خودروها به دلیل شرایط کاری سختتر این میزان حتی ممکن است به ۲/۵ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر نیز برسد. به هر شکل میباید این میزان کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود درون کارتر، جبران گردد.
دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو
علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پارهای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش مییابد؛ که باید با دقت به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.
سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.
روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است، روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد. (شما در بخش مقالات یا پیوستها میتوانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.)
دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.
روغن از طریق آب بند های میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت میکند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.
رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگها و پیستونها باید تعمیر یا تعویض شوند.
گاید و ساق سوپاپها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.
آب بندی و سوپاپها در حالت بسته دچار اشکال است. باید سوپاپها و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.
ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است. ولی به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن، هیدروکربورهای کوتاهتر سبکتر و سریعاً تبخیر میشوند و میزان روغنها کاهش مییابد.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *