احتمالا ضربهای به هواپیما برای فعال شدن ELT وارد نشده است/ عمر هواپیما تاثیری در سقوط ندارد
معاون اسبق سازمان هواپیمایی افزود: عمر مفید هواپیما می تواند 40 یا 50 سال باشد عمر، تاثیر مستقیم در سقوط ندارد و اگر شرایط فنی را داشته باشد اجازه پرواز خواهد داشت.
وی ادامه داد: سن هواپیما مهم نیست حتی شاهد بودیم چندی پیش هواپیما فرانسوی که یکسال از عمر آن می گذشت نیز سقوط کرده است.
منظری گفت: هواپیما در سال 1993 نو خریداری شده اما، به دلیل اینکه تحریم بودیم و قطعات آن را به دلیل اینکه نمی توانستیم تهیه کنیم هفت سال زمین گیر بوده است و در واقع 25 هزار سایکل کار کرده است و هواپیمایی که این میزان کار کرده مشکلی نداشته است که این دلیل بر سقوط باشد.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی اظهار کرد: ELT سیستمی است که بر روی هواپیما نصب است و با ضربه خوردن هواپیما سیگنال هایی ارسال می کند که ماهواره ها این سیگنال را می گیرند.
منظری درباره اینکه صحبت هایی مطرح شده مبنی بر اینکه هزینه این سیستم از طرف شرکت آسمان پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: حتی اگر حق عضویت را پرداخت نکرده باشد مهم نیست به دلیل اینکه این سیگنال ها ارسال می شود و ماهواره آن را دریافت می کند و می توان اطلاعات را گرفت.
وی با بیان اینکه این هواپیما ELT داشته و زمان پرواز فعال هم بود، گفت: اینکه چرا این سیستم فعال نیست باید هواپیما پیدا شود تا دلیل آن معلوم شود.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی تصریح کرد: یکی از فرضیه ها این است که شاید هواپیما به کوه نخورده باشد و آن ضربه ای که باید به هواپیما وارد می شده تا ELT فعال شود وارد نشده است یا در نقطه ای فعال شده که سیگنال دریافت نمی شود.