نجات از ظلم و ظالم
تحریم/ 11
نکته:
هنگامی که آسیه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسی (ع) را دید،به او ایمان آورد و فرعون، به کیفر این کار، دست و پایش را به زمین میخکوب کرد و او را زیر آفتاب سوزان قرار داد. هنگامی که آسیه آخرین لحظههای عمر خود را میگذرانید، دعایش این بود. «ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجنّة»
* سیمای همسر فرعون
1- محیطزده نبود و جامعه شخصیت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمی فاسد ایستاد.
2- زرق و برق زده نبدو و به تمام مظاهر دنیوی پشت کرد و از کاخ و رفاه و مادیات گذشت.
3- فضای سکوت و خفقان را شکست.
4- صبور بود و زیر شکنجه جان داد و به شهادت رسید، ولی از راه و مکتبش دست بر نداشت.
5- حامی رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسی (ع) بود.
6- بلندهمت بود، او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.
7- شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او اثر نگذاشت.
8- رضای خالق را بر رضای خلق مقدم داشت.
9- منطق و عقل و وحی را بر مسائل خانوادگی ترجیح میداد.
10- با نهی از منکر خود که به فرعون گفت: «لاتقتلوه» این طفل را نکش، ما او را به فرزندی قبول میکنیم، موسی را در کودکی از مرگ نجات داد.
همسر فرعون ثابت کرد بسیاری از شعارهایی که در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده،غلط است و باید آن را عوض کرد.
میگویند: یک دست صدا ندارد، اما او ثابت کرد که یک نفر نیز میتواند موج ایجاد کند.
میگویند: زن شخصیت مستقل ندارد،اما او ثابت کرد زن در انتخاب راه مستقل است.
میگویند: با مشت نمیشود به جنگ درفش رفت، اما او ثابت کرد حق ماندنی است و اگر مشت روی آهن اثر ندارد، روی افکار عمومی در تاریخ اثر دارد.
میگویند با یک گل بهار نمیشود، اما او ثابت کرد اگر بخواهد با یک گل بهار میشود.
میگویند: فلانی نمک خورد و نمکگیر شد،همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد، ولی از عقیده او متنفر بود و میگفت «نجّنی من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده.
* انواع خانوادهها در قرآن
1- زن و شوهریی که همفکر و همگام در کار خیر هستند (همچون حضرت علی و حضرت زهرا(ع)) «یطمعون الطعام»
2- زن و شوهری که در خباث همفکر و همگان هستند. (ابولهب و همسرش) «تبت یدا ابی لهب... و امرأته حمّالة الحطب»
3- خانوادهای که مرد خوب، اما زن بد است (زن لوط و نوح) «کانتا تحت عبدین ... فخانتاهما»
4- خانوادهای که مرد بد، اما همسر خوب است (زن فرعون) «مثلاً للذین آمنوا امرأة فرعون»
از این آیه میآموزیم و درس میگیریم که:
1- زن میتواند الگوی مردان تاریخ شود. «ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأة فرعون»
2- مقایسه الگوها، از روشهای تربیت است. «مثلاًللذین کفروا ... مثلاًللذین آمنوا»
3- فشار محیط و جامعه، وابستگی اقتصادی، زن بودن، تقاضای همسر و ترس از آوارگی، هیچ کدام دلیل بیدینی نمیشود. «ضرب الله مثلاً للّذین آمنوا امرائه فرعون...»
4- برای اتمام حجت، یک نمونه هم کافی است. «ضرب الله مثلاً ... امرائة فرعون»
5- حرف اول را اراده انسان میزند، نه چیز دیگر. «ضرب الله مثلاً ... امرائة فرعون»
6- مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتی ندارد. «ربّ ... نجّنی من فرعون»
7- نجات از طاغوت، پشتوانه معنوی لازم دارد. «ربّ... نجّنی من فرعون»
8- مهمتر از بهشت، قرب معنوی به خداست. «ربّ ابن لی عندک»
9- ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. (زن فرعون به خاطر ایمانی که داشت از تمام رفتارهای فرعونی متنفر بود.) «نجّنی من فرعون و عمله»
10- اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلکه گاهی باید موضع بگیرد. «نجّنی من فرعون»
11- روابط خانوادگی مرز دارد و همین که به انحراف و کفر سید باید تغییر کند. «نجّنی من فرعون»
12- تبری از کفر، شرط ایمان است. «نجّنی من فرعون و عمله»
13- ابراز تنفر و انزجار از دیگران، باید ملاک و معیار عقلی و شرعی داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمین»