صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روح و قلب پاک

۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۹۷۷۲۷
(پروردگارا) و روزی که همه مبعوث می‌شوند، مرا خوار مگردان. روزی که مال و فرزندان برای انسان نفعی ندارند. مگر کسی که با روح و قلب پاک به سوی خدا آید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، در بخشی از قرآن کریم در خصوص روح و قلب پاک آمده است: (پروردگارا)  و روزی که همه مبعوث می‌شوند، مرا خوار مگردان. روزی که مال و فرزندان برای انسان نفعی ندارند. مگر کسی که با روح و قلب پاک به سوی خدا آید.

شعرا/ 87-89

نکته‌:

روح پاک، روحی است که از وابستگی به دنیا و آلودگی به شرک، کفر، نفاق، تکبر و همه امراض قلبی پاک باشد و چون خداوند درباره منافقان می‌فرماید: «فی قلوبهم مرض» پس قلب سلیم، قلب مؤمن است.

در حدیث می‌خوانیم: قلب سلیم، قلبی است که در آن شرک نباشد.

پیامبر اکرم (ص) در نمازش این دعا را می‌خواند: «اللهم لا تخزنی یوم القیامة» پروردگارا! مرا در قیامت خوار و رسوا مکن.

سؤال: در روایات می‌خوانیم: انفاق مال و صدقه جاریه و اولاد صالحی که برای والدین دعا کنند، برای قیامت انسان مفید هستند، پس رابطه آیه «لاینفع مال و لابنون» با این روایات چیست؟

پاسخ: مراد این آیه، مال و فرزندی است که در خط الهی قرار نگیرند.

بنابراین دنیا مانند کلیدی است که با حرکتی درب را قفل و با حرکت دیگری درب را باز می‌کند. مال حلال در دست افراد صالح، سبب قرب و در دست ناهلان سبب گناه می‌شود.

مال را کز بهر دین باشی حَمول                                نعم مال صالح گفت آن رسول

چیست دنیا از خدا غافل شدن                                 نی قُماش و نقره و فرزند و زن

آب در کشتی هلاک کشتی است                              آب در بیرون کشتی، پشتی است

از این آیه می‌آموزیم و درس می‌گیریم که:

1- بندو بست‌های دنیوی در قیامت بی‌اثر است و جز قلب پاک، هیچ چیز کارایی ندارد. «خطیئتی یوم الدّین... قلب سلیم»

2- بیم و امید باید در کنار هم باشند. «اَطمع أن یَغفر لی- لاتُخزنی یوم یبعثون»

3- انسان در هر مرحله‌ای که باشد نباید از قیامت غافل باشد. «لا تُخزنی...»

4- در قیامت، دیگران نیز از عیوب ما آگاه می‌شوند. «لاتُخزنی» زیرا رسوایی در جایی است که دیگران از خصوصیات رفتار و افکار ما آگاه شوند.

5- خواری و رسوایی، از سخت‌ترین حالات در قیامت است. «لاتُخزنی» حضرت ابراهیم (ع) از میان همه مشکلات روز قیامت، رسوا نشدن را مطرح می‌کند.

6- در قیامت، تحقیر و خواری و خزیان، بدتر از عذاب دوزخ است. «لاتُخزنی» در جای دیگر می‌خوانیم: «انّک مَن تُدخل النّار فقد اَخزیتَه»

7- بعضی چیزهایی که در دنیا ارزش است،‌در آخرت بی‌ارزش می‌شود. «لاینفع مال و لابنون» «مال» جله مسائل مادی و «بنون» (فرزندان) جلوه مسائل عاطفی است، یعنی در قیامت مال و فرزند و مقام و شهرت و مدرک و ... نجات‌بخش نیست.

الهی نور برهانم داده‌ای نار وجدانم هم بده.

منبع: کتاب دعا زبان راز و نیاز در قرآن "محمد موحدی نژاد"

 

 


برچسب ها: نفاق شعرا شرک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *