وزیر صنعت: از برندسازی در حوزه صنعت غلفت کرده ایم
وی با بیان اینکه برای حضور در بازارهای جهانی باید برندسازی را عملیاتی و به طور جدی آن را دنبال کنیم، اظهار داشت: در این زمینه هرجا که با مشکل مواجه شدید می توانید با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط برقرار سازید و در این مسیر پشتیبان شما هستیم.
شریعتمداری ادامه داد: برندسازی از جمله سیاست های مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و واحدهای صنعتی و تولیدی برای بقا نیاز دارند که خود را با علم و تکنولوژی روز هماهنگ کنند.
وی همچنین در این مراسم به رشد ۶.۵ درصدی بخش صنعت در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: صنعت معدن و تجارت کشور با وجود تمام مشکلات پس از عبور از دوسال رکود و رشد منفی ۱۰ درصد، بار دیگر در مسیر پیشرفت قدم گذاشت و سال گذشته به ۶.۵ درصد رشد رسید.
شریعتمداری افزود: در سال جاری درخواست برای تاسیس واحدهای صنعتی ۱۹ درصد افزایش یافته است که نشان از رونق فعالیت های صنعتی در کشور دارد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تامین اعتبار ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتباربانکی ۱۸ هزار واحد صنعتی دوباره به چرخه تولید بازگشتند.
شریعتمداری گفت: ۹.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام به ثبت شورای عالی جذب سرمایه گذاری خارجی رسید و حدود ۴۰ درصد آن در نقاط مختلف کشور سرمایه گذاری شده است.
وی با بیان اینکه ۲۴۴ واحد صنعتی با جذب سرمایه مستقیم خارجی در دوره پسا برجام کار خود را آغاز کردند که ۵۰ واحد آن به بهرداری رسیده است، افزود: فعالان صنعتی و تولیدی از کمبود منابع مالی برای گسترش فعالیت خود گلایه دارند و باید شرایط را برای افزایش قدرت بانک ها در جهت تامین منابع مالی واحدهای صنعتی فراهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکارهایی برای تامین منابع مالی واحدهای تولیدی گفت: از دیگر مشکلات نرخ بالای سود بانکی برای تامین منابع نوسازی واحدهای صنعتی است که پیشنهاداتی برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی به مجلس ارائه شده است.
پیش از سخنان شریعتمداری، دبیر کمیته علمی سیزدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران در سخنانی با بیان اینکه هم اکنون حدود 70 درصد واردات داریم، این قضیه بدین سبب است که فعالان اقتصادی کشور به بحث نرم اقتصاد کمتر پرداخته اند.
شهریار شفیعی تصریح کرد: اقتصاد جهانی هم اکنون یک اقتصاد دانش بنیان است و به رانت متکی نیست و جای دارد که اقتصاد ایران نیز وارد حوزه تکنولوژی شود و فعالیت های نرم اقتصادی انجام دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پارادایم ابزار تولید تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: در سال 2017 برند و تکنولوژی حرف اول را در بحث ابزار تولید می زنند چرا که اقتصاد برند، اقتصاد اصلی دنیا به شمار می آید.
شفیعی ادامه داد: اصل قدرت شرکت های برتر اقتصادی دنیا در دارایی های غیرملموس آنها نهفته است هرچند دارایی های ملموس آنها طی چند سال اخیر 10 برابر شده باشد.
این فعال حوزه برندسازی با بیان اینکه حوزه برند یک بازی برد برد است، اظهار داشت: برای ورود به بازارهای جهانی باید ابزار آن را آماده کنیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون در دنیا جنگ در حوزه برند و تکنولوژی است و این یک جنگ مغزها محسوب می شود و بسیار پیچیده و حساب شده صورت می گیرد بنابراین با بریز و به پاش های رانتی نمی توان با آن مقابله کرد.
مصطفی حسنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت دیگر سخنران این جشنواره بود که در این مراسم از طرح پیشنهادی خود در خصوص آری به تولید ملی خبر داد و گفت: برای رشد تولید ملی باید ظرفیت خرید کالاهای داخلی را با ایجاد منافع برای خریداران مهیا سازیم.
وی اضافه کرد: در این طرح سیستم خرید به کالاهای کد دار ایرانی متصل خواهد شد و به خریداران کالاهای داخلی امتیازاتی تعلق می گیرد.
حسنی افزود: تامین منافع برای خریداران داخلی در این سیستم، نتیجه درخشانی خواهد داشت.
در ادامه این مراسم، معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر رابطه بین ورزش و صنعت در دنیای کنونی، گفت: باید از این رابطه به خوبی استفاده کرد و تدابیری برای کمک کردن این دو حوزه به یکدیگر اندیشیده شود.
محمدرضا داورزنی با بیان اینکه ورزش دارای پارامترهایی است که می توان در حوزه های تولید، اشتغال، تولید ناخالص ملی و صنعت از آن استفاده کرد، افزود: هم اکنون بیش از 15 میلیون نفر در حوزه ورزش کشور از تولیدات صنعتی استفاده می کنند ضمن اینکه حوزه قهرمانی ورزش می تواند نقش بسزایی در ایجاد برندینگ صنعت داشته باشد.
وی با اشاره به سیاست های وزارت ورزش در بحث برندینگ صنعت کشور گفت: در این راستا تلاش و تشویق می کنیم و در جایی هم اجبار می کنیم که تمام رشته های ورزشی به برندها و تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند تا در این مسیر بتوانیم نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت کشور داشته باشیم.
معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه از ورزش می توان برای معرفی و شناساندن برند در سطح داخل و خارج استفاده کرد، اظهار داشت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند چرا که به طور قطع این توانمندی در حوزه داخلی وجود دارد.
به گفته داورزنی، رابطه نزدیک صنعت و ورزش می تواند به یکدیگر کمک کنند تا در عرصه های مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم.
همچنین دبیرکل سیزدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران، در این مراسم با تاکید براینکه هم اکنون صنعت کشور در شرایط خوبی نیست، ابراز امیدواری کرد که با تدبیر موثر دولت در حمایت از تولید داخلی و برند ملی، شاهد رشد صنعت در کشور باشیم.
فرشاد به آبادی گفت: رسیدن قیمت دلار به مرز 5 هزار تومان فرصتی را برای ارزآوری در حوزه صادرات برای کشور فراهم کرده که لازم است دولت از برندسازی، برند ملی و تولید داخلی حمایت داشته باشد.
به گفته وی، با تدبیر دولت و بویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهبود وضعیت کسب و کار بویژه در حوزه برند دور از دسترس نیست.
در پایان این مراسم از 36 واحد تولیدی برگزیده کشور با اهدای تندیس و لوح جشنواره قدردانی به عمل آمد.
موسسه نیرو تدبیر ایرانیان، گروه مبلمان برلیان، شرکت صنایع گلدیران، گروه صنعتی عامری، موسسه همشهری، گروه توسعه ملی، شرکت صنعتی بازرگانی صحت، شرکت پتروشیمی شیمی بافت، شرکت مادرتخصصی عمران و مسکن ایران، شرکت صنعتی بهپاک، شرکت لوازم خانگی کن، اجاق گاز صفحه ای و سینک کن، شرکت لوله و ماشین سازی ایران، شرکت لوله گستر خادمی، شرکت نفت ایرانول، بانک رفاه کارگران، شرکت دشت مرغاب، شرکت فرش قرمز شرق، شرکت نفت پارس، شرکت صنعتی و معدنی گروه توسعه ملی، گالری بیست، شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک)، شرکت دورین کاشان، گروه ساختمانی کوروش، شرکت صنایع غذایی جرعه، شرکت تله کابین توچال، شرکت دانش بنیان نسل اندیشه سبز نما (دیرین دیرین)، شرکت راهکارهای هوشمند فناوری اطلاعات کیش، شرکت صنایع غذایی بهروز نیک، شرکت نفت بهران، گروه صنایع غذایی فخار، شرکت خدمات ورزشی کیا افروز، شرکت تولیدی فراز موتور ایران، شرکت توزیع داروپخش، شرکت مهندسی مهر و مجتمع فرآورده های غذایی و صنعتی سیبون از برگزیدگان این دوره از جشنواره قهرمانان صنعت ایران بودند.
همچنین گروه محمدعلی فاطمی مدیرعامل گروه فاتح صنعت کیمیا به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت کشور در سیزدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران انتخاب شد.