تاثیر نوسانات نرخ ارز بر پوشاک شب عید/ خبرهای خوش برندسازی پوشاک در راه است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با نزدیک شدن به هفتههای پایانی سال تلاش مردم برای تهیه پوشاک مورد نیاز بیشتر میشود و به دلیل وارداتی بودن حجم بالای پوشاک در داخل کشور، نوسانات نرخ ارز بر روی پوشاک بی تاثیر نخواهد بود.
در کنار واردات عظیم پوشاک خارجی بحث قاچاق مطرح میشود که بیشترین ضرر را به تولید کنندگانی میزنند که باید هرسال مالیات پرداخت کنند و هزینههای بالای تولید را بپردازند.
با این حال تولیدکنندگان داخلی با وجود مشکلات بسیار در کنار رقبای خارجی و قاچاقچیان پوشاک ایستاده اند تا با وجود هزینههای بالای تولید بتوانند در بازار شب عید فروش خوبی داشته باشند.
در همین راستا مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان در خصوص وضعیت فروش پوشاک داخلی و تاثیر نرخ ارز بروی انواع پوشاک در گفت و گو با اظهار کرد: طبیعتا نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بروی پوشاک ایرانی و خارجی خواهد داشت، اما این تاثیر در سال آینده بیشتر نمایان خواهد شد.
وی افزود: با وجود تغییرات نرخ ارز پیش بینی میشود که پوشاک در سال آینده حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
درودیان در خصوص تاثیر نرخ ارز بروی پوشاک داخلی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان داخلی برای تهیه ملزومات خود باید هزینه بالاتری نسبت به قبل پرداخت کنند به طوریکه کارگاههای تولیدی در سال آینده با ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت محصولات خود را عرضه خواهند کرد.
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بروی قیمت اجناس را اخذ مالیات بالا از تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: هزینه تمام شده بالا برای تولید کنندگان به واسطه گرفتن مالیات بروی قیمت فروش محصولات تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامی برای برندسازی و ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان صورت گرفته خاطرنشان کرد: در چند روز آینده اتاق اصناف از طریق رسانهها خبرهای خوشی در زمینه برندسازی پوشاک داخلی به اطلاع مردم خواهد رساند.
درودیان در خصوص سهم تولید داخل در تامین نیاز پوشاک کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم از پوشاک داخلی استفاده میکنند که بیشتر آنها با مارکهای خارجی به دست مصرف کننده میرسد.
گزارش از سپیده پوردشت