صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

داستان نویسی و داستان خوانی جایگزین پیک نوروزی شد/ پاسخ به چرایی حذف مدارس تیزهوشان

۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۳۷
کد خبر: ۳۹۶۴۲۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون ابتدایی وزارت اموزش و پرورش گفت: داستان نویسی و داستان خوانی جایگزین پیک نوروزی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رضوان حکیم زاده  روز دوشنبه در اولین نشست خبری  در خصوص پیک نوروزی سال ٩٧ گفت:فرصت کودکی، فرصت آشتی دادن کودکان با داستان خوانی و داستان گویی است امسال ٧/٥ میلیون دانش آموز پیک نوروزی ندارند و داستان نویسی جایگزین پیک می شود.  امسال پیک نوروزی به طور کامل حذف می‌شود و  هیچ استثنایی برای مدارس نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کودکان و تعطیلات طولانی مدت عید نوروز منجر به فاصله از دوران اموزش می‌شود و این فرصتی است که شرایط برای تقویت مهارت دانش اموزان فراهم شود.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال‌های گذشته پیک نوروزی وجود داشت اما  از شکل کشوری به استانی و منطقه‌ای اعمال می‌شد. پیک‌ها تبدیل به یک کلیشه شده و انگیزه دانش اموزان را سلب و تربیت و خلاقیت را سرکوب کرده است. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر سودجویی و فعالیت‌هایی خلاف بحث اموزشی داشته است.

به گفته وی براساس سند تحول،مسول رشد دانش اموزان هستیم و به دنبال رقابت نیستیم و باید فرهنگ و دوران سنی کودکان را به اصل بر گردانیم، ما دست یاری به سمت رسانه‌ها و وزارت ارشاد و سازمان‌ها اموزشی دراز می‌کنیم.

حکیم زاده  ادامه داد: مجموعه بررسی‌ها نشان داد که پیک نوروزی در  دوران ابتدایی تثبیت دانش اموزان نقش نداشته و به یک چالش و درگیری برای خانواده‌ها تبدیل شده بود.بچه‌ها از اول ایام نوروز تا روز 13 فروردین استراحت کرده و در روز آخر می خواهند تکالیفشان را انجام دهند. در سال 79 دستور العمل حذف پیک نوروزی و جایگزینی داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی ابلاغ می شود. 

وی با اعلام اینکه استان‌ها باید از تولید پیک نوروزی متمرکز به مدارس خودداری کنند، افزود: این تصمیم در دو سال گذشته گرفته شده است تا اموزش در خصوص تقویت فعالیت‌های یادگیری و مهارت‌ها انجام شود.چون همه مدارس و معلمان توانایی طراحی پیک با توجه به استعداد‌های دانش اموزان را نداشتند، بنابراین مجبور شدند از پلی کپی و رونویسی استفاده کنند.

حکیم زاده افزود: قصه در قران هم برای بیان حقایق هستی به فرزندان تاکید شده و از طرفی کودکان به علت درگیری که با فعالیت‌های الکترونیکی و فضای مجازی دارند فرصت کافی برای داستان خوانی ندارند و کمتر از تلویزیون این امر انتقال پیدا می کند.  فضای مجازی نه تنها کودکان بلکه خانواده ها را درگیر کرده و نیازمند رسیدگی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از جایگزینی داستان خوانی متناسب کردن فعالیت‌ها عید توروز، ترویج داستان خوانی، تقویت مهارت گفتاری و شنیداری، تقویت قوه تخیل است، افزود:  از ویژگی‌های این برنامه می توان  به شکل هدفمند پیگیری و متناسب با جنبه‌های رشد و عقلانی و عاطفی، ابتکار و مهارت در انجام این تکلیف، توجه به فرهنگ‌های محلی، متناسب با عید فرصت فعالیت‌های دیگر و دیددر باز دیری و لذت از سن و کودکی خود اشاره کرد.  دانش اموز پس از خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه،باید یک داستان بگوید و یا روایت کند و یا داستانی را بنویسد. حتما نام داستان ونویسنده و انتشارات به منظور تقویت کارهای پژوهشی است.

وی افزود: دانشس اموزان بایدگزارش دید و بازدید را با مشخصات زمان و مکان و ... را بیان کنند، یا داستان‌های خانواده را نقل کنند. ضبط صدا و فیلم نیز می تواند در انجام این فعالیت انجام شود.برای انجام این دستور نیازمند راهنمای نوبتی مدیران و معلمان هستیم و با به شکل واضح قابلیت اجرایی داشته باشد.

به گفته حکیم زاده حق انتخاب با دانش اموزان است که روایتگر یا نویسنده داستان باشند. معلمان و خانواده‌ها برای انتخاب کتاب متناسب با سن کودکان باید همکاری کنند و این در دستورالعمل به مدارس ذکر شده است. در این امر شرایط تحصیلی نیز در نظر گرفته می شود.ما اماده استقبال از خیرین تربیتی-فرهنگی هستیم که در ارسال کتاب‌ها متناسب با سن برای مناطق محروم هستیم و از این فعالیت دانش اموزی جا نماند.

وی ادامه داد: هدف ما از انجام این فعالیت مشارکت همه دانش اموزان است و به دنبال ایجاد رقابت نیستیم.کتاب‌ها به انتخاب دانش آموزان است و به انتشارات کتب و مجموعه کتب ارزشمند در حوزه کودکان و نوجوانان احترام می گذاریم که امیدواریم بتوانیم در این زمینه فعالیت مناسبی داشته باشیم که باهمکاری معلمان انجام می شود.ویژگی‌های کتاب‌های مناسب در این دستوالعمل اعمال می شود و ویژگی‌های یک کتاب خوب مطرح می‌شود.

وی به نقشه رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه نقش مهمی در آگاه سازی خانواده‌ها دارند و از نظر تربیتی به این طرح نزدیک هستند و داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی جایی برای تمسخر و بازخورد نامناسب ندارد و قطعا عملکرد خوبی تربیتی خواهد داشت. پژوهش‌های متعدد نشان می دهد این روش مهارت‌های گفتاری، شنیداری، قوه تخیل و خودکفایی را در دانش آموزان تقویت می کند. عملکرد این طرح در سطح کشوری به منظور بررسی نتایج جمع آوری می‌شود و جلسات توجیهی برای خانواده‌ها و مدیران و معلمان برگزار می شود. مدارس در فراهم آوری کتاب‌ها قطعا تاثیر دارند و نمایشگا‌ه  این فعالیت‌ها جهت حمایت از دانش اموزان برگزار می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما نقش دانش اموزان را محوریت انجام این فعالیت می‌دانیم که با دقت و نظر این طرح ساده و ابتدایی و در عین حال لذت بخش انجام شود.

وی در پاسخ به جبران ساعات آموزشی در تعطیلات زمستانی گفت:معلمان هدایت جریان یادگیری را بر عهده دارند و با توجه به تعطیلی مدارس،باید اموزش‌ها در طول ساعات مدارس انجام شده و خلا‌ها جبران شود. بنابراین جبران ساعات تعطیلات زمستانی در عید عملکرد مناسبی نخواهد بود.

حکیم زاده در پاسخ به سوال حذف ازمون‌ها در پایه هفتم و نگرانی خانواده‌ها نسبت به هدایت به سمت مدارس غیرانتفاعی، گفت: این دستورالعمل برای همه مدارس است و خانواده‌ها می‌پذیرند که پرورش و رشد تربیتی و اموزشی کودکانشان مهم است. اساسا برگزاری یک آزمون ریاضی و علوم برای تعیین تیزهوشی یک امری غیر اصولی است و جنبه علمی نداشت. با توجه به رسد بی رویه مدارس تیزهوشان و سودجویی‌های زیاد، این تصمیم گرفته شد و به طور مشخص در دستورالعمل شرایط ابلاغ می شود و ضوابطی برای فعالیت مدارس غیر انتقاعی نیز تعریف شده است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، تاکید کرد: ظرفیت پذیرش دانش اموزان به مدارس تیزهوش ١٤ هزار نفر بوده و اموزش و پرورش قصد ندارد دانش اموزان را به مدارس غیر انتفاعی هدایت کند.نخبه‌های گذشته هم در شرایط این چنین ازمون‌های تیزهوشی نبوده و تحقق سند تحول، کودکی کردن و متناسب با سن دانش اموزان تربیت و اموزش را ازائه کردن از اهداف این طرح است.ما نگرانی سر خوردگی فرزندان را در این ازمون‌ها شنیده ایم و استعداد یک امر خدادادی است و طرح شهاب پیگیری می‌شود و از ظرفیت و توانایی‌های دانش اموزان استفاده می‌شود. نظام اموزشی ما استعداد‌ها را سرمایه علمی میداند ولی همه این‌ها سن خاصی دارد و باید دو سن مناسب استعداد‌ها شناسایی و با طر ح. شهاب این استعداد‌ها در سطوح مختلف بررسی کرده و تقویت میکند

وی در مورد موضوع ضرب و شتم دانش اموزان، گفت:اتفاقات موردی در ضرب و شتم دانش آموزان و تعمیم آن به همه مدارس بی انصافی است. اکثریت معلمان ما کارشان را خوب انجام می‌دهند و نمی توان کل سازمان را به زیر سوال برد. در همه مشاغل افرادی انگشت شمار ضوابط را به زیر سوال می‌برند.


حکیم زاده در مورد فعالیت کلای هاس های آمادگی ازمون تیزهوشان، گفت: در دوره ابتدایی ازرشیابی کیفی و توصیفی باید به بررسی آموزش در یک فضای برابر و بی استرس بپردازد. سودجویی کلاس‌های تیز هوشان و تبلیغات آن‌ها منجر به تحقیر دانش اموزان و خانواده‌ها شده و عدم قبولی در ازمون‌ها افسردگی و سرکوب‌های روحی را به همراه دارد. اساس این ازمون‌ها اشتباه است. لذت بخش بودن خاطرات کودکی را به یک رقابت نفس گیر و استرس کشانده است.

وی در پاسخ به عملکرد خام طرح شهاب در اموزش و پرورش گفت: آیا شواهدی منجر به عدم موفقیت این طر ح وجود دارد؟ معلمان اموزش داده شده و طرح در حال انجام است. مبنای طرح کاملا علمی است و همه تمهیدات سنجیده شده و گام به گام بررسی و بازخورد‌ها کسب شده و به پختگی رسیده است و چالش‌ها رفع می‌شود.

 



نظرات بینندگان
آیدا
|
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
من داستان نویسی ثبت نام کردم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *