صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حذف آزمون تیزهوشان برای مقابله با سودجویی موسسات

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۱۲
کد خبر: ۳۹۴۰۶۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با حذف آزمون های تیزهوشان، از سودجویی موسسات آموزشی جلوگیری شده و اهداف سند تحول بنیادین محقق می شود.

رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص حذف آزمون تیزهوشان از دوره ابتدایی گفت: با توجه به تأکید سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و محوریت جریان تربیت در این مقطع تحصیلی تصمیم بر حذف آزمون‌های تیزهوشان گرفته شد. چرا که برگزاری این گونه آزمون‌ها منجربه افزایش اضطراب و استرس در دانش آموزان شده و فضای آموزشی را از اهداف سند تحول بنیادین دور می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به مجموعه تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه با ممنوعیت برگزاری آزمون‌های تستی در مدارس ابتدایی و استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی شرایط را برای ایجاد محیطی بانشاط و شاداب در مدرسه فراهم کرده و آموزش مهارت‌های زندگی را با عملکرد بهتری رو به خواهد کرد. همچنین فرصتی برای امور پرورشی معلمان نیز فراهم می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به منظور شرکت فرزندان خود در کلاس‌های تیزهوشان ملزم به پرداخت هزینه‌های هنگفت به موسسات متفرقه شده و این امر فضایی رقابتی را برای دانش آموزان ایجاد کرده بود.

حکیم زاده یادآور شد: دریافت هزینه‌های بالا جهت برگزاری اینگونه آزمون‌ها عملکرد موسسات آموزشی را با سودجویی‌هایی نابرابر رو به کرده است. بنابر این به منظورجلوگیری از سوءاستفاده‌های آموزشی وکاهش اضطراب در بین دانش آموزان مطالبات اجتماعی جدی با خانواده‌ها ایجاد شده تا فرصت لذت و شادی ونشاط برای آن‌ها فراهم شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: با حذف آزمون تیزهوشان سطح انتظارات از دانش آموزان در دوره ابتدایی به حالت عادی برگشته و عملکرد مدارس در جهت تعلیم وتربیت دانش آموزان کنترل می‌شود. بنابر این برگزای اینگونه آزمون‌ها به متوسطه دوره دوم ابلاغ شده است.

وی در ادامه گفت: در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی - توصیفی یکی دیگر از وظایف وزارت آموزش و پرورش است که هدف اصلی آن حذف استرس ناشی از رقابت و ایجاد فضای شاد در بین دانش آموزان است. در حالی که برگزاری این آزمون‌ها موسسات اقتصادی را بسیار فعال کرده و نحوه انجام اینگونه ارزشیابی‌ها را تحت الشعاع قرار داده بود.

حکیم زاده در پایان خاطر نشان کرد: در پایه هفتم پذیرش دانش آموزان در پایه هفتم دیگر بر اساس آزمون تیزهوشان در مدارس نیمه دولتی انجام نمی‌شود و همه دانش آموزان در شرایط محیطی یکسان مشغول به تحصیل می‌شوند.



نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
شما که دنبال رونق مدارس غیرانتفاعی بودید چرا بابهانه کاهش استرس دانش آموزان این مدارس رو حذف کردید!؟
کمیل
|
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شادابی و نشاط ارزانی وجود مسئولین آموزش و پرورش که فلسفه ارزشیابی توصیفی را معنی کردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *