احکام مناسبتی ایام فاطمیه
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها، «احکام مناسبتی ایام فاطمیه» را منتشر رد.
مدّاحی زن
س. آیا خواندن زن در مجالس عزاداری با علم او به اینکه مردان نامحرم صدای او را میشوند جایز است؟
ج. اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود.
شرکت در مجالس عزا و ترک واجبات
س. اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود، مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است در این مجالس شرکت نکند؟
ج. بدیهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت (علیهمالسلام) است، و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری بهگونهای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است.
مصیبت خوانی
س. در بعضی از هیأتهای مذهبی مصیبتهایی خوانده میشود که مستند به مقتل معتبری نیست، و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است، و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال میشود، پاسخ میدهند که اهلبیت (علیهمالسلام) اینگونه به ما فهمانده اند، و یا ما را راهنمایی کرده اند، و این وقایع فقط در مقاتل نیست، و منبع آن هم فقط گفتههای علما نمیباشد، بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب از راه الهام و مکاشفه معلوم میشود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟
ج. نقل مطالب بهصورت مزبور بدون اینکه مستند به روایتی باشد، و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد، مگر آن که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد؛ و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است، به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
پخش صدا از بلندگو
س. از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس عزا بسیار بلند پخش میشود، و این امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است، و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟
ج. اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکّد میباشد، ولی لازم است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حدّ امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.
استفاده از آلات موسیقی در عزاداری
س. استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
ج. استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری نیست؛ و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده، برگزار شود.
آسیب رساندن به بدن
س. اگر انسان در زیارتگاههای ائمه (علیهمالسلام) خود را به زمین بیندازد، و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین میمالند تا از آن خون جاری شود، و به همان حالت وارد حرم میشوند، عمل کند، چه حکمی دارد؟
ج. این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه (علیهمالسلام) محسوب نمیشوند، از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
اموال باقیمانده از مجالس
س. باقیمانده اموالی که به عنوان هزینههای مراسم عزاداری جمع آوری میشود، در چه موردی باید خرج شود؟
ج. میتوان اموال باقیمانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آنها، در امور خیریه مصرف کرد؛ و یا آنها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت.
جابجایی نذورات
س. آیا میشود «اضافهخرج» مراسم فاطمیه را در محرّم خرج کرد؟
ج. اگر نذر خاص نشده باشد، که در مراسم فاطمیه مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
موسیقی
س. آیا گوش دادن آهنگهای غمگین در ایام دهه فاطمیه گناه دارد؟
ج. در هر صورت باید شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود.
ازدواج در ایام فاطمیه
س. آیا در ایام فاطمیه میتوان مراسم ازدواج و عروسی گرفت؟
ج. اگر به گونهای باشد که هتک حرمت اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود، جایز نیست.
لباس مشکی
س. آیا پوشیدن لباس مشکی در دهه فاطمیّه مکروه است یا خیر؟
ج. پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتّب ثواب الهی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *