کاسبی شیک «ودینگ پلنرها» در ایران؛ رواج تجملات و عروسی های پرزرق و برق
همه عروس و دامادهایی که به سمت مراسم لوکس میروند جیب پر پولی ندارند. خیلی از آنها میخواهند برای یک شب هم که شده دهان میهمانها را از جلال و شکوه باز و خاطره آن شب را در ذهن میهمانها ماندگار کنند. حالا مهم نیست این صفرها از کجا تأمین میشود. خیلی از دامادها برای هزینه شب عروسی چک 100 میلیون تومانی میکشند و تا سالهای بعد در حال پاس کردن قرضهای ریز و درشتشان هستند. البته لوکس بودن یا نبودن به انتخاب خودشان است اما این هزینهها میتواند پسانداز شود برای خرجهای مهمتر زندگی. کمکی شود برای کرایه یک خانه و پساندازی برای روزهای سخت زندگی.
بر اساس آمارهای ثبت احوال 5میلیون و 570 هزار مرد در سنین 20تا 34 سالگی و 5 میلیون و 670 هزار زن در سنین 15تا 29 سالگی مجرد هستند. مردان و زنانی که به سن ازدواج رسیدهاند اما هنوز تصمیمی برای شروع زندگی مشترک ندارند.
یکی از دلایلی که باعث تعلل این چند میلیون نفر برای شروع زندگی شده شاید همین هزینههای بالای ازدواج و چشم و همچشمی به وجود آمده در جامعه باشد. مراسمی که خرجش برای بعضیها به اندازه دست و پا کردن یک شغل آبرومند تمام میشود. چنانکه امروز طبق آمارها با 10 میلیون تومان در مشاغل آنلاین و 100 میلیون در سایر مشاغل میتوان کارآفرینی کرد.
«ودینگ پلنرها» چه میکنند؟
اگر 15-10 سالی از تاریخ عقدتان می گذرد احتمالاً با «ودینگ پلنر»های امروزی آشنا نیستید. آنها کسانی هستند که صفر تا صد برگزاری مراسم را برعهده میگیرند و شما را از بسیاری چیزها محروم میکنند. از جمله اینکه لذت انتخاب گل برای میز میهمانان را خودتان بچشید یا ساعت ها موسیقی گوش کنید تا به نوایی برسید که خوش دارید روز عروسی تان پخش شود. ودینگ پلنرها یا برنامه ریزهای عروسی همه کارها را به عهده میگیرند و جشن را با شکل و شمایلی کلیشهای تحویل تان میدهند. از ما میشنوید خودتان دنبال جزئیات بروید و اجازه ندهید بهترین روز زندگی تان با سلیقه دیگران طراحی شود.
مسئولان و مدیران تالار و تشریفات عروسی در تهران و شهرهای بزرگ از برگزاری مراسم عروسی گرانقیمت با هزینههای 100 میلیون تا چند صد میلیون خبر میدهند. تعداد زیادی از این تالارها صفحات مجازی زیادی برای جذب مشتری هم راهاندازی کردهاند که طرفداران پر و پا قرصی دارند. تعداد فالوورهایشان از 200 هزار نفر شروع میشود و حتی به یک میلیون میرسد. آقای «جلالی» صاحب یکی از بزرگترین تشریفات لوکس تهران میگوید اجاره باغ تالار از 4 تا 120 میلیون تومان متغیر است: «قیمتها متفاوت است. باغ از تالار گرانتر است. خیلیها عروسیشان را در عمارت میگیرند. برای کرایه یک عمارت حداقل باید در جیبتان 100 میلیون تومان پول داشته باشید.»
مدیران تالارها میگویند تاریخ عروسی قیمت جشن را بالاتر میبرد. آنقدر بالا که شاید برای برگزاری جشن عروسی در تابستان مجبور شوید 50درصد بیشتر خرج کنید: «قیمت تالار در پاییز، زمستان، بهار و تابستان فرق میکند. در فروردین قیمتها به خاطر کمتر بودن مراسم پایینتر است ولی تابستان قیمتها خیلی بیشتر است. کسی میتواند در عمارتها عروسی بگیرد که پول بیشتری خرج کند.»
مدیران تالارها به غیر از اینکه تصاویر و ویدئوهای لوکس تالارها را در فضای مجازی منتشر میکنند، از آنها دعوت میکنند یک شب میهمان جشن عروسی خانواده دیگری شوند: «آنقدر خدمات و کیفیت و تالار هایمان مجلل است که از آنها دعوت میکنیم تا میهمان مجالس ما شوند.»
این هزینهها البته فقط شامل کرایه یک عمارت و تالار نمیشود. مراسم عروسی خرجهای ریز و درشت دیگری هم دارد. قیمت خواننده پاپ میهمان حدود 3 تا 4 میلیون تومان، کرایه ماشین آخرین سیستم 1 تا 2 میلیون تومان، چیدمان سفره عقد 2 تا 3 میلیون تومان، لباس عروس همراه با کارت دعوت و آرایشگاه 15 تا 20 میلیون تومان است. کیک عروسی، نورپردازی، مجری برنامه، آبمیوه طبیعی و توزیع گل سرخ را هم به این هزینه اضافه کنید. البته قیمتها متغیر است و امکان نرخهای بالاتر از این هم وجود دارد. ودینگ پلنرهایی هم هستند که به شما پیشنهاد میکنند برای هر میهمان 170 تا 200 هزارتومان به آنها بپردازید و دیگر نگران هیچ چیز نباشید البته بجز حساب بانکی تان.
سهم آرایشگاهها از هزینههای ازدواج
آرایشگاهها هم در این میان سهم قابل توجهی در خالی کردن جیب دامادها دارند. مسئول آرایشگاهی که در زعفرانیه برای خودش طرفداران پر و پا قرصی دست و پا کرده است، میگوید از پشت تلفن نمیتواند به مشتریها قیمتی اعلام کند. باید عروس یک روز حضوری به آنجا بیاید تا برای سر و سامان دادن به چهرهاش نرخی تعیین شود. قیمت آرایشگاههای معروف و لوکس از 3 میلیون تومان شروع میشود و به 7 میلیون تومان میرسد. «هر کسی نمیتواند به دست آرایشگرهای معروف آرایش شود، باید حتماً چهرهای جذاب داشته باشد.» این را صاحب آرایشگاه حوالی زعفرانیه میگوید: «بهترین آرایشگر ما وقتش را روی چهرههای جذاب میگذارد. اگر ببیند کسی چهرهاش معمولی است شاید او را نپذیرد.»
تعدادی از بازیگران زن سینما هم برای تبلیغات سالنهای آرایشی پیشقدم شدهاند و در صفحات مجازی خود برای آنها تبلیغ میکنند.
ترس از ازدواج حاصل عروسیهای لوکس است
در این میان کارشناسان اجتماعی معتقدند ترس از ازدواج یکی از نتایج ازدواجهای لوکس و پرهزینه است. به طوری که دکتر امانالله قرایی مقدم-جامعه شناس- با اشاره به افزایش فخرفروشی در جامعه میگوید: فخرفروشی بواسطه اموال و دارایی در جامعه افزایش یافته است. به طوری که عروسی میگیرند و با النگو و ماشین به دیگران فخر میفروشند. این اتفاق زمانی میافتد که در جامعه مادیگرایی و ظاهر مبنا قرار میگیرد.
قرایی مقدم با اشاره به اینکه «شیء سروری» به معنی این است که افراد شخصیتشان را از اشیا میگیرند، بیان میکند: هرچه معنویات و اصالت افراد کمتر باشد بیشتر به سمت مراسم لوکس متمایل میشوند. این اتفاق به خانواده و جامعه صدمه میزند. افراد را از ازدواج میترسانند و باعث کاهش نرخ ازدواج میشوند. بیبند وباری جنسی، تجردگرایی، ضعف در بنیان خانواده و صدمات اقتصادی، فرهنگی و روحی و روانی از دیگر نتایج مادیگرایی است.
قرایی مقدم میگوید: زمانی که مردم به سمت عروسیهای لوکس میروند یعنی جامعه از معنویگرایی به سمت مادیگرایی حرکت کرده است. در این زمان وقتی فرد برای خواستگاری میرود ملاکش مادیات است نه معنویات.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه مادیات و احساسات در جامعه نسبت به معنویات و عقلانیت برتر شده است، بیان میکند: در این شرایط طبیعی است که روابط افراد حالت صوری و ظاهری پیدا میکند و توجهی به اصالت یا باطن افراد نمیشود.
قرایی مقدم میگوید: در شهرهای بزرگ هویت افراد مشخص نیست و مردم هویتشان را از اشیا میگیرند. در صورتی که ممکن است این افراد هیچ هویتی نداشته باشند. جشن طلاق و جشنهای ازدواج لوکس از نتایج مادیگرایی در جامعه است. به همین دلیل عدهای با خرید کالای قسطی یا برای تأمین هزینههای عروسی لوکس تمام عمر خود را میفروشند. بنابراین برخی ممکن است توان برگزاری جشنهای لوکس را نداشته باشند اما حاضرند زیر بار قرض بروند و برای خود آبرو و جلال بخرند.
منبع: روزنامه ایران