صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معرفی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵:۰۱
کد خبر: ۳۹۰۵۹۱
در میان سازه های مختلف شهری اردبیل که سر بر آورده اند، بنایی نادر از معماری اسلامی در قرون وسطی وجود دارد که چشمان بسیاری را به خود خیره می کند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، در میان سازه های مختلف شهری اردبیل که سر بر آورده اند، بنایی نادر از معماری اسلامی در قرون وسطی وجود دارد که چشمان بسیاری را به خود خیره می کند.


در زمان سلطنت پادشاهان صفوی، وجود بقعه با ارزش موسس سلسله صفویه در این مکان سبب شد تا به عنوان یکی از مهمرترین اماکن ملی و سیاسی مطرح شود و با روی کار آمدن اولین پادشاه صفوی، شاه اسماعیل ( وارث شیخ صفی‌الدین و رهبر صوفی مسلک خانقاه )، تشیع را به عنوان دین رسمی کشور اعلام گردد.


بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، یک مجموعه بی نظیر است که علاوه بر فضاهای عبادتی، خانه ی ابدی شیخ صفی الدین اردبیلی و چند تن از بزرگان، مشایخ و سلاطین دوره صفوی همچون شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه)، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) و کشته شدگان جنگ‌های شیروان و چالدران نیز می‌باشد.


این مجموعه در کنار به نمایش گذاشتن معماری ایرانی، جلوه گاه زیباترین و چشم نوازترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس، گچ‌بری، کتیبه‌های زیبا و نفیس اثر خطاطان نامدار دوره صفوی همچون میر عماد، میر قوام الدین و محمد اسماعیل، منبت‌های بی بدیل، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و... نیز می باشد و از شاخص ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می رود.

 

تاریخچه و سازنده بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی وسعت زیادی دارد. بخش هایی از این بنا در دوره خود شیخ صفی الدین و فرزندانش از جمله شیخ صدرالدین موسی و خواجه علی سیاهپوش بنا شده است.


این مجموعه به عنوان منزل و خانقاه شیخ صفی مورد استفاده قرار می گرفتو طبق وصیت این عارف نامدار، پیکر وی نیز پس از مرگ در اتاق مجاور خلوتخانه و باغچه و حوضخانه به خاک سپرده شد و بر قبر وی بنایی احداث گردید.


از زمان شاه طهماسب اول توسعه ساختمان بقعه آغاز گردید. در این ساخت و ساز نشانه هایی از تصوف و عرفان به بنا اضافه شد. برای مسیر دسترسی به بقعه، هفت بخش، به نشانه هفت مرحله عرفان احداث گردید که با هشت دروازه، به نشانه هشت نگرش به صوفیگری از هم جدا می شدند.


قسمت های مختلف بنا


این اثر تاریخی و چشم نواز از مجموعه های وسیع در معماری به شمار می رود و قسمت های متعددی را در خود جای داده است که عبارتند از:


• حرم و دارالحفاظ
• مقبره شاهزادگان در جانب شرقی دارالحفاظ
• ایوان بزرگ دارالحدیث که در دوران شاه اسماعیل اول و رو به قبله احداث شده و در غرب و شرق مقبره‌ های مسقفی از اولاد و مشایخ صوفیه قرار داشته است.
• چله‌خانه ‌های قدیم و جدید که محل جلوس شیخ صفی الدین بوده ‌است.
• مقبره همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب)
• مقصوره ‌(فضای جداشده با پرده یا جداساز، که برای ادای نماز و یا قرار دادن مزار در آن، جدا می گردد) در برابر ایوان دارالحدیث
• محوطه شهیدگاه در شمال گنبد دارالحدیث
• محل جلوس شیخ صدرالدین موسی
• بیش از چهل عدد حجره یا اتاق
• صفه (فضاهای مسقف) مزارهای برخی از امیران و سران خاندان صفوی
• نانوا خانه یا آشپزخانه
• آشپزخانه و دیگ خانه و حجره‌ های متعلق به آن
• آرامگاه مشایخ صوفیه در حجره ای رو به مزار شیخ صفی الدین
• شربت خانه در کنار چشمه آبی مشتمل بر حوض و محل پختن حلواها و شیرینی ‌ها
• خونچه خانه و انبار با حجره‌ های فوقانی و تحتانی
• دفترخانه شامل دهلیز و خانه و محوطه ‌ای میان شربت خانه و خونچه خانه
• نقاره خانه که سقاخانه در زیر سقف آن قرار داشته و در پشت آن حمام و برخی خانه ‌های متعلقه واقع شده بود.
• هیمه خانه و زمینی در اطراف آن
• فضای بیرون درِ آستانه که در مقابل آن کوچه و دکان ها قرار داشت.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *