کشورهای دنیا برای برطرف کردن آلودگی چه میکنند؟
مشکل آلودگی هوا تنها مختص ایران نیست بلکه همه کشورهای دنیا در سراسر جهان با این معضل رو به رو هستند. اتفاقی که برای برطرف کردن آن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته اند.
فرانسه
پاریس را بیشتر با لقب عروس شهرهای دنیا میشناسیم، پایتخت کشور فرانسه و یکی از شهرهای بزرگ اروپا که همین بزرگ بودن آن میتواند دردسرساز باشد و شهروندان آن با آلودگی دست به گریبان باشند؛ اما یکی از تمهیداتی که این شهر در زمان آلودگیهای بزرگ عملی میکند رایگان کردن هزینههای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم شهر است تا جایی که مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق میکنند و حتی در منطقههای مشخصی از شهر برای مدتهای طولانی و ماهانه تردد اتومبیل ممنوع اعلام میشود.
هند
طبق گزارشهای اعلام شده میزان آلودگی در پایتخت هندوستان به اندازه آلودگی در شهر پکن اندازهگیری شده است. معضلی که در نهایت باعث میشود برای کاهش حجم آلودگی در کشور رفت و آمد خودروهای دیزلی و حتی ماشینهای شاسی بلند ممنوع باشد یا عبور و مرور چیزی حدود دهها هزار ماشین به صورت مرحلهای و از طریق شماره پلاک ممنوع شود چیزی شبیه همان زوج و فرد خودمان در ایران.
هلند
اما درهلند یکی از چیزهایی که برای کم کردن آلودگی هوا در نظر گرفتهاند این است که سیاستمداران قصد دارند تا از سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کنند و به جای آن خودروهای برقی و هیدروژنی را جایگزین کنند.
آلمان
در فرایبورگ آلمان چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر برای رفت و آمد دوچرخه، مترو، تراموا و سیستمهای حمل و نقل ارزان ورکارآمد در نظر گرفته شده است. حتی در مناطق حومه شهر نیز مردم اجازه پارک کردن ماشینهایشان را جلوی در خانهها ندارند. تا جایی که حتی پارک کردن در خیابانهای شهر برای مالکان خودرو چیزی حدود ۱۸ هزار یورو هزینه دارد؛ ولی درعوض کسانی که ماشین ندارد از مزایای مختلفی برخوردارند مثل؛ پیشنهاد خانههای ارزانتر، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی یا ارائه فضاهای زیادی برای دوچرخه سواری
نروژ
در اسلو پایتخت نروژ هم قصد دارند که تا سال ۲۰۲۰ انتشار گازهای گلخانهای را به نصف برسانند و یک منطقه بزرگ بدون ماشین را طراحی کنند تا یک مسیر ۴۰ مایلی برای رفت و آمد دوچرخهها بسازند و از طرف دیگر بسیاری از فضاهای دارای پارکینگ را حذف کنند.
فنلاند
در هلسینکی پایتخت این کشور هم مثل سایر کشورها تمام تلاش بر این است که با کاهش دادن بخش زیادی از اتومبیلهای سطح شهر و از طرفی سرمایهگذاری روی استفاده از وسایل حمل نقل عمومی به بهبود وضع آلودگی هوا رسیدگی کنند. چون معتقدند تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، پیادهروی و کیفیت بالای خدمات حمل و نقل عمومی باعث میشود تا سال ۲۰۵۰ کسی نخواهد از خودروی شخصی خودش در این کشور استفاده کند.
دانمارک
کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک است در این شهر استفاده از دوچرخه به استفاده از ماشینها الویت دارند تا جایی که تعداد دوچرخهها از جمعیت شهر هم بیشترند. این شهر محاسبه کرده است که یک مایل تردد با دوچرخه ۰.۴۲ دلار و یک مایل تردد با ماشین ۰.۱۵ دلار برای این کشور هزینه برای جامعه هزینه میبرد. در حال حاض دهه هاست که در بخش بزرگی از پایتخت این کشور رفت و آمد وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده و این شهر برنامه ریزی کرده تا سال ۲۰۲۵
سوییس
زوریخ پرجمعیتترین شهر کشور سوییس به حساب میآید. از جمله راهکارهایی که در این اقلیم اروپایی برای مبارزه با آلودگیهای سطح شهر انجام دادهاند مثل بسیاری از کشورهای پیشرفته محدود کردن فضاهای پارکینگ بوده است این محدودیت به اندازهای است که در زوریخ فقط تعداد محدودی از ماشینها هستند که اجازه دارند در هر ساعتی که خواستند در سطح شهر تردد کنند. همچنین طی این سالها در زوریخ خطوط تراموای بیشتر و خیابانهای زیادی ساخته شده است که در آن ماشینها اجازه عبور و مررو ندارند اتفاقی که در این سالهای باعث شده تا حجم قابل توجهی از ترافیکهای شهری وآلودگی هوا کاهش پیدا کند.
برزیل
یکی از شهرهای جنوبی برزیل، «کوریتیبا» است. شهری که با دو میلیون نفر جمعیت یکی از ارزانترین سیستمهای اتوبوسرانی در دنیا را دارد. همین موضوع هم باعث میشود تا ۷۰ درصد جمعیت مردم برای رفت وآمدهای روزانهشان از این وسیله نقلیه استفاده کنند. اتفاقی که نتیجه آن در این شهر باعث شده تا کوریتیبا هم ترافیک سبکی داشته باشد و هم کمتر با معضلی به نام آلودگی هوا رو به رو باشد.
منبع:مهر
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *