اختصاص اعتبار ویژه به مراکز معاینه فنی در بودجه سال ۹۷/ بهره گیری از سامانههای هوشمند نظارتی برای کنترل تردد خودروها
در بودجه پیشنهادی شهرداری رقم ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده و باید دید آیا این رقم در شورای شهر تهران به تصویب میرسد یا خیر.
یکی از مهمترین سر فصلها در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران، بحث حمل و نقل عمومی است. در بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به گونهای برنامه ریزی شده که در این سال، اقدامات عملیاتی برای توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گیرد.
در این بخش از بودجه، به مواردی که پیش از این به آن توجه نشده بود پرداخته شده است. به گونهای که مقرر شده در بودجه سال ۹۷، اعتبار ویژهای برای توسعه و نگهداری از مراکز معاینه فنی اختصاص پیدا کند.
همچنین قرار است بخشی از بودجه بخش حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تهیه سامانههای هوشمند برای رصد خودروهای شهر تهران اختصاص پیدا کند.
مهمترین سرفصلهای تعیین شده در بخش حمل و نقل در سال ۹۷ به این شرح است:
توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا و پیش بینی ردیف اعتباری جدیدی بابت بهسازی و نگهداری مراکز معاینه فنی در جهت افزایش کارآیی و ارتقای استانداردها
بهره گیری از سامانههای هوشمند نظارتی درتردد خودروهای واجد مجوز تردد (برچسب معاینه فنی) و اجرای طرح LEZ
منظور کردن ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی ایستگاههای سنجش آلودگی هوا و صدا
انجام مطالعات و تهیه طرحهای زیست محیطی در امرکنترل کیفیت هوا
پیش بینی ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و تأمین ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی ریلی
توجه به خرید قطعات یدکی و اورهال و نگهداری و بهسازی خطوط مترو
یکی از اصلیترین برنامههای شهرداری در سال ۹۷، توسعه و اتمام خطوط باقی مانده مترو تهران است.
بر مبنای برنامه پنج ساله دوم شهرداری، تعداد ایستگاههای مترو در پایان سال ۹۷ باید به ۲۲۰ ایستگاه برسد.
در حال حاضر ۱۰۹ ایستگاه مترو تهران در دست بهره برداری است.
همچنین تعداد واگنهای مترو تهران که اکنون هزار و ۳۹۳ واگن است باید به به تعداد قابل توجهی افزایش پیدا کند. در شرایطی که برنامه ریزیها در این بخش، رسیدن سرفاصله قطارها به ۲.۵ دقیقه است، باید تعداد واگنهای حاضر به ۴ هزار و ۱۹۳ واگن افزایش پیدا کند.
محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار گروه جامعه میگوید: توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو از جمله برنامههای اصلی ما در سال ۹۷ خواهد بود البته برنامههای ما این طور نیست که سایر حوزهها نادیده گرفته شوند.
وی میافزاید: به دنبال این هستیم که کاستیهای سالهای قبل شهرداری تهران را در بخش حمل و نقل عمومی جبران کنیم و امیدوار هستیم در این بخش، اعتبارات مورد نیاز تامین شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص وضعیت حال حاضر مترو تهران میگوید: به دنبال این هستیم که با برنامه ریزی همه جانبه نسبت به اتمام خطوط ۶ و ۷ مترو تهران اقدام کنیم و امیدوار هستیم که در این بخش، شورای شهر تهران نیز معاونت حمل و نقل و ترافیک را یاری کند.
پورسید آقایی با اشاره به لزوم برنامه ریزی به توسعه مراکز معاینه فنی میگوید: در شرایطی که تاکید ویژهای به لزوم تهیه معاینه فنی برای خودروها میشود، باید تعداد مراکز نیز به اندازه کافی موجود باشد. نیاز است به طوری برنامه ریزی شود که مراکز به اندازه کافی افزایش یافته و مراکز موجود نیز مورد بازنگری قرار گیرند.
گزارش از مرجان علی بیک