صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیا داستان نفتکش سانچی به پایان رسیده است؟

۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۵۹
کد خبر: ۳۸۸۹۲۲
ازهفته گذشته که غرق شدن کشتی قطعی شده است، فرآیند بررسی علت وقوع حادثه کلید خورده است و به محض رسیدن به نتیجه، دلیل غرق شدن سانچی به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.
به گزارش گروه فضای مجازی ، با اعلام غرق شدن نفت کش سانچی در آب‌های چین به نظر می‌رسد که پرونده بسته شده باشد، اما داستان سانچی هنوز به پایان نرسیده است. دو پیگیری مهم در این زمینه باقی مانده است که یکی مربوط به خارج کردن لاشه کشتی و دیگری مربوط به بررسی علت وقوع سانحه است. براساس کنوانسیون نایروبی، ایران، چین، پاناما و ژاپن باید براساس تفاهمی لاشه کشتی را از دل آب خارج کنند.

هر کدام از این کشور‌ها مجاز به این کار هستند، اما به دلیل اینکه مالکیت کشتی متعلق به ایران بوده، کشور ما در این زمینه در اولویت است. نکته دوم شکل گیری کمیته بررسی علت وقوع سانحه و خواندن VDR است. Voice data recorder کشتی باید خوانده شود و در حضور همه ذی نفعان بررسی و علت وقوع حادثه کشف شود.

ازهفته گذشته که غرق شدن کشتی قطعی شده است، فرایند بررسی علت وقوع حادثه کلید خورده است که البته یک روال حقوقی فنی و طولانی است و به محض رسیدن به نتیجه، دلیل غرق شدن سانچی به اطلاع رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.

کشتی، بار، ماشین آلات و گروه خدمه همه بیمه شده بودند. این کشتی با پرچم پاناما در آب‌ها حرکت می‌کرد و این مسئله مورد توجه قرار گرفته درحالیکه یک رویه عادی تجاری در تمام دنیاست. به طور معمول کشور‌ها کشتی هایشان را در سه کشور پاناما، لیبریا و یونان ثبت می‌کنند.

در حال حاضر تقریبا ۲۰ درصد از کشتی‌ها در دنیا یعنی هشت هزار کشتی در پاناما ثبت شده اند. این یک رویه تجاری و بازرگانی عادی است. برای درک این موضوع یک مثال ساده می‌زنم. بسیاری از اشخاصی که در دیگر شهر‌های ایران ساکن هستند برای خودرویشان پلاک تهران می‌گیرند. این کار برای تردد راحت‌تر در پایتخت انجام می‌شود و کشتی‌ها هم در آب‌های دنیا برای تردد راحت‌تر از پرچم کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند.

هر حادثه تلخی یک دنیا درس است. زمانی که علت سوانح پس از بررسی‌ها کشف می‌شود، در سازمان بنادر و دریانوردی که ۱۹۳ کشور جهان عضو آن هستند، به یک پروتکل یا کنوانسیون تازه می‌رسیم. بدون تردید پس از بررسی و کشف علت وقوع حادثه برای نفت کش سانچی چنین رویه‌ای طی خواهد شد و به یک قانون جدید در دریانوردی خواهیم رسید.
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: نفتکش سانچی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *