صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین روز جشنواره موسیقی فجر فرا رسید/از درخشش همنوازان دلگشا تا کنسرت عاشقانه امید نعمتی+عکس

۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۵۵
کد خبر: ۳۸۸۶۹۱
سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شب پایانی کنسرت های خود با اجرای گروه همنوازان دلگشا و امید نعمتی ساعات خاطره انگیزی برای مخاطبان رقم زد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شب پایانی کنسرت های خود با اجرای گروه همنوازان دلگشا و امید نعمتی ساعات خاطره انگیزی برای مخاطبان رقم زد.

شب گذشته آخرین اجرای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با کنسرت امید نعمتی و گروهش در سالن ایرانیان برگزار شد.

 در کنسرت شب گذشته بیشتر قطعات آلبوم "حرمان" اجرا شد.


ابتدای کنسرت دکلمه‌ای در ستایش پروردگار پخش شد. بعد از آن پیانو و تصویر ستارگان و کهکشان ها روی ال سی دی آمد تا حس آرامش را به حضار منتقل کند. همه متحیر به روی استیج خیره شده بودند.

قطعه "فراموشی" پایان موزیک بی کلام و آغازگر اجرای نعمتی بود. این اجرای شنیدنی همه را برای یک کنسرت جذاب و متفاوت آماده کرد.

سپس تصاویری قدیمی و اجرای شعری قدیمی، دوباره فضای کنسرت را آرام کرد. آهنگ بعدی با ریتمی احساسی آغاز شد و آرام آرام ریتم غمگین به خود گرفت. این قطعه "حرمان" نام داشت و برای آلبوم "حرمان" بود که به تازگی منتشر شده است.

پس از آن نعمتی از گروه پالت تشکر کرد، از سختی های آماده کردن آلبومش گفت و مدعی شد که سختی زیادی برای حضور روی استیج کشیده است. همچنین نعمتی از گروه "چارتار" به دلیل حضورشان در این کنسرت تشکر کرد.


"دوردست ترین" دومین قطعه ای بود که از آلبوم "حرمان" اجرا شد.

قطعه سوم با ریتمی مشابه قطعه های قبلی اجرا شد. این آهنگ که با هم آوایی سه بانو اجرا شد، "می سپارمت به باد" نام داشت.

"به دیدارم بیا هر شب"(یاد مهتابی) دیگر قطعه ای بود که با ترکیب ساز های سنتی و مدرن، ترکیبی ترین قطعه کنسرت نعمتی را تشکیل داد. گیتار الکتریک، گیتار بیس و ویولن بیشترین نقش را در همراهی نعمتی برای اجرای این قطعه داشتند.

"پریشانی" قطعه دیگری بود که با صدای بی نظیر نعمتی و نوازندگی نیما رمضانی در گیتار الکتریک به خوبی اجرا شد.

در دو قطعه بعدی باز هم، همنوایی بانوان در کنار نعمتی "مجنون خیابانی" و "بازگشت" را به گوش حضار رساند.

پس از اجرای این دو موزیک، نعمتی داستان آرش کمانگیر را بازگو کرد و اعلام کرد که قطعه بعدی را شخص دیگری اجرا می کند.

سپس یک نوازنده با لباس محلی سیستانی به روی استیج آمد و شروع به سه تار نوازی کرد.


پس از چند دقیقه مرد سیستانی، اشعاری با زبان بلوچی خواند. بعد از اجرای طولانی بلوچی، نعمتی روی صحنه آمد و قطعه "آرش" را اجرا کرد. قطعه ای که سلحشوری آرش کمانگیر را بیان می کرد.

سپس نعمتی از تک تک نوازندگانش تشکر کرد و قطعه "حرمان" را برای دومین بار اجرا کرد. در پایان همه نوازندگان همراه با نعمتی از حضار تشکر کردند.

به این ترتیب آخرین میزبانی سالن ایرانیان از مخاطبان موسیقی هم انجام شد و کنسرت امید نعمتی با 10 قطعه به پایان رسید.

 
همنوازان دلگشا

گروه همنوازان دلگشا به سرپرستی سیامک جهانگیری و خوانندگی حسین علیشاپور در آخرین روز از اجراهای جشنواره موسیقی فجر روی صحنه آمد.

گروه همنوازان دلگشا که از فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی است در این کنسرت در دو بخش برنامه‌ خود را اجرا کرد. در بخش اول، گروه به اجرای قطعات سازی در دستگاه همایون پرداخت.

در ابتدا مقدمه‌ای در دستگاه همایون به صورت گروهی اجرا شد و پس از پایانِ مقدمه نوبت به تک‌نوازی هر یک از اعضای گروه رسید. ابتدا نوازنده‌ سنتور در فضای درآمد کوتاه جملاتی را به صورت بداهه نواخت و نی در این فضا به تفصیل بداهه‌پردازی کرد.

در ادامه عود و سپس تار در محدوده‌ درآمد به اجرا پرداختند و با پایان تک‌نوازیِ اعضا نوبت به اجرای قطعه‌ ضربی تندی رسید که به زیبایی تمام توسط گروه اجرا شد و با اجرای این قطعه‌ ضربی بخش اول اجرا پایان یافت. این بخش در حقیقت بخش سازیِ آلبوم "ترنمی برای صبح" با آهنگ‌سازی سیامک جهانگیری بود که از سوی مؤسسه‌ ساز آواز با صدای امیر مردانه منتشر شده است.

در بخش دوم، حسین علیشاپور به گروه پیوست تا در آواز ابوعطا و در ادامه آواز دشتی به اجرای برنامه بپردازند. ابتدا پیش‌درآمدی در آواز ابوعطا به صورت گروهی نواخته شد و پس از آن نوازنده نی به زیبایی درآمدی در آواز ابوعطا اجرا کرد و ساز و آوازی در این بخش ارائه شد.

سپس قطعه‌ ضربیِ زیبایی توسط گروه نواخته شد. در ادامه نوازنده‌ تار به تک‌نوازی پرداخت و به گوشه‌ حجاز رفت تا گروه برای اجرای یک قطعه‌ ضربی دیگر در فضای گوشه‌ حجاز آماده شود. ضربی حجاز پس از لحظاتی پایه‌ای برای اجرای ساز و آواز در این مُد شد. نوازنده‌ عود نیز در این بخش آواز را به زیبایی همراهی کرد.

 پس از خاتمه‌ قطعه‌ ضربی و آواز، نوازنده‌ سنتور در حجاز بداهه‌نوازی کرد و در ادامه به آواز دشتی و کرد بیات رفت و ساز و آواز در این مُد ادامه پیدا کرد. گروه پس از خاتمه‌ ساز و آواز، تصنیف زیبا و آرامی در این بخش نواخت. تکنوازی عود، اجرای چهارمضراب به‌صورت گروهی، بداهه‌نوازی کمانچه و اجرای ساز و آواز در گوشه خسرو و شیرین و فرود به درآمد، و نیز اجرای تصنیف به صورت گروهی از دیگر بخش‌های این برنامه بود که به زیبایی تمام توسط گروه ارائه شد. این بخش نیز در حقیقت اجرای آلبوم "تنها" با آهنگسازی سیامک جهانگیری بود که با صدای حسین علیشاپور منتشر شده است.

اعضای گروه در این اجرا عبارت بودند از: سیامک جهانگیری "سرپرست و نی"، حسین علیشاپور "آواز"، سامر حبیبی "کمانچه"، حمید خوانساری "عود"، علی‌اصغر عربشاهی "تار"، پویان عطایی "سنتور"، وحید فتایی "تمبک".


در این اجرا در جمع حاضرین حمیدرضا نوربخش، فرزاد طالبی، علی بوستان، امیر مردانه، امیر شریفی، مهدی امامی، رضا مازندرانی، سعید نایب‌محمدی، پوریا اخواص، و...حضور داشتند و به تماشای برنامه نشستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *