چرا ملوانان نفتکش سانچی دکمه اضطرار را نزدند؟
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: بر اساس شواهد به دلیل سرعت بالای حادثه، ملوانان حتی فرصت فشردن دکمه حالت اضطرار را پیدا نکرده اند، اما هرگونه اظهارنظر بهتر است به بعد از باز شدن جعبه سیاه موکول شود.
او افزود: کشتیهای نفتکش دو جدارهای هستند، ضربه کشتی فلهبر دو جداره کشتی نفتکش را درنوردید و ودیواره مخزن را شکافت و این حادثه رخ داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شدت انفجار به قدری بوده که تاثیر اولیه خود را حتی روی آسایشگاه ملوانان که در زمان حادثه در حال استراحت بوده اند گذاشته است، تصریح کرد: یکی از نخستین اقدامات در هنگام حادثه فشردن دکمه حالت اضطراری است؛ بر اساس شواهد این امر اصلا انجام نشده که احتمالا به دلیل سرعت حادثه بوده است، زیرا سیستمهای متنوع هشدار روی این نفتکش نصب بوده، اما این آژیرها به صدا درنیامده اند.
او ادامه داد: جعبه سیاه اطلاعات کشتی را ثبت میکند و یکی از فاکتورهای اصلی برای گروه ثبت سوانح است؛ به طوری که اطلاعات میدانی، صحبت با کارکنان، گروه نجات و کلیه صداها را هم ثبت میکند، اما این فرآیند سه ماه زمان میبرد تا بتوان به یک قضاوت درست دست یافت.
راستاد گفت: جعبه سیاه در چین باقی میماند و این بررسی با حضور همه ذینفعان صورت میگیرد. در مجموع، این کشتی جوان بوده و تمامی تجهیزات ایمنی را دارا بوده است.
او افزود: کنوانسیونی به نام جستجو و نجات دریایی وجود دارد که اکثر کشورها عضو این کنوانسیون هستند، بر این اساس آنها موظفند نجات انسانها را به فوریت انجام دهند؛ در غیر این صورت با پرداخت هزینه این نجات صورت میگیرد.
راستاد گفت: چینیها در تمام این ۸ روز با ۱۰ شناور پیرامون این نفتکش را احاطه کردند، کره و ژاپن هم ناوگان خود را به منطقه حادثه اعزام کرده بودند.
منبع:تسنیم
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *