صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هزینه امدادرسانی به نفتکش سانچی بر عهده کیست؟

۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰:۱۱
کد خبر: ۳۸۷۳۹۴
علی ربیعی به برخی ابهامات در خصوص حادثه نفتکش سانچی پاسخ داد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، علی ربیعی در گفتگوی ویژه خبری افزود: حضور من برای رسیدگی و کنترل ابعاد حادثه نفتکش، اقدامی نامتعارف و به دور از قوانین بین الملل بود، اما این کار را وظیفه خود دانستم. در پی این حضور با فرماندهان چینی ملاقات‌هایی برای دریافت گزارش حادثه داشتیم.

او ادامه داد: از آنجا که انتقال پیکر سرنشینان برای ما مهم بود به دنبال کنترل آتش بودیم تا بتوانیم به محل وقوع حادثه نزدیک شویم.

ربیعی گفت: عده‌ای منتقد هستند که اگر می‌دانستید که سرنشینان نفتکش در ساعات اولیه انفجار کشته شده اند چرا برای کمک به محل حادثه رفتید؟ پاسخ این است که اگر حتی یک اِپسیلون هم امکان زنده ماندن آن‌ها وجود داشت حضور ما وظیفه انسانی و دینی ما بود.

ربیعی افزود: بی شک حجم آتش در ساعات اولیه، هر کسی را که در سطح نفتکش بوده را از بین برده است همچنین وجود گاز‌های سمی امکان زنده ماندن هموطنانمان را نمی‌داده است، ضمن اینکه کسانی هم که در موتورخانه پناه گرفته بودند از هوای سالمی تنفس نمی‌کردند و به مرور زمان حتماً دچار خفگی شده اند.

او تصریح کرد: شایعاتی که از وجود موشک و برخورد آن با کشتی سخن می‌گوید حاصلی غیر از افزودن غم و ماتم برای خانواده شهدای حادثه به همراه ندارد.

ربیعی افزود: در ساعات اولیه حضور در محل حادثه و بررسی‌های اولیه، دیدگاه ما کاملاً منفی بود، اما وقتی با رسیدگی‌ها و اقدامات درست و به موقع چینی‌ها و ژاپنی‌ها مواجه شدیم نظرمان عوض شد، اقدامات صورت گرفته برای اطفای حریق به قدری بود که در منطقه دیگر فومی برای استفاده باقی نمانده بود و ما مجبور به خرید فوم از دیگر کشور‌ها شدیم، روی هم رفته اقدامات کشور‌های چین و ژاپن در حد قابل قبول بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حادثه نفتکش سانچی در طول حوادث دریایی بی سابقه می‌باشد، زیرا اولین بار است که نفتکش با این حجم محموله نفتی دچار حادثه می‌شود.

ربیعی گفت: هزینه‌های امدادرسانی به این حادثه به عهده چینی‌ها و بخشی هم به عهده ما و برخی شرکت‌های طرف قرارداد نفتی ما است.

او از دارا بودن استاندارد‌های به روز جهانی نفتکش مورد حادثه گفت و افزود: علت وجود پرچم پاناما بر فراز آن هم هزینه‌های بالای حمل و نقل دریایی بوده است.

ربیعی از پلمپ بودن جعبه سیاه نفتکش خبر داد و گفت: اطلاعات این جعبه با حضور نمایندگان پانامایی، ایرانی و چینی مطالعه خواهد شد.

او تصریح کرد: شایعات انتشار یافته در خصوص این حادثه توسط رسانه‌ها و نشریات غیر حرفه‌ای و غیرتخصصی است و اگر در رسانه‌های خارجی و رسمی هم شایعه‌ای درج شود بی شک کارکرد سیاسی دارد.

ربیعی یکی از ابهامات موجود را این پرسش دانست که چرا این نفتکش علامتی به کشتی چینی نداد.

او تاکید کرد: در بررسی‌ها و مطالعه جعبه سیاه باید به این نکته توجه کنیم.
 
منبع:تسنیم
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *