چرا وزیر کار مسئول «سانحه نفتکش» شد؟/ کاش وزیر زودتر ورود میکرد/ طرح سوال از ربیعی
وی افزود: برداشت بنده این است که به زودی این آتش خاموش خواهد شد. در حال حاضر کشتیهای ژاپنی، کرهای و چینی در محل حادثه حاضر شدهاند و امروز هم از طریقی وارد کشتی ایرانی شدهاند. این موارد نشان میدهد که با هماهنگی تمام، اراده لازم برای خاموش کردن آتش به وجود آمده است.
سخنگوی «کمیسیون انرژی» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی اوقات صحبت از این میشود که خسارتها چه میشود و اینکه تقصیر و مقصرین که بودند؟ این موارد چیزهایی است که بعداً مشخص خواهد شد.
وی اضافه کرد: باید گفت این کشتی و محموله آن بیمه بودهاند، ولی برای ما درحال حاضر جان خدمه کشتی و ایرانیان حاضر در آن مهم است. ای کاش خود وزیر از همان روزهای اول به این حادثه ورود میکرد چرا که مالکیت این شرکت مربوط به سازمانهای بازنشستگی زیر نظر وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» است.
سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: تاخیر وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به حادثه نفتکش ایرانی کاملاً مشهود است.
وی ادامه داد: بنده میخواهم بگویم شرکت مربوط به نفتکش که حالا مربوط به خود همین وزارتخانه - تعاون، کار و رفاه اجتماعی - است از همان روز اول با تمام ظرفیتش برای رفع این حادثه وارد شده است، اما باید دانست که ظرفیت آنها محدود است؛ ظرفیت آنها در حد یک شرکت است و آنها میتواند تنها همترازهای خودشان را متقاعد کنند و فراتر از اینکه حالا نخست وزیر چین، نیروی دریایی چین و سایر ظرفیتها به کار گرفته شود؛ نبوده است. لذا این دیگر نیاز به یکسری افراد همتراز داشت تا ورود پیدا کنند تا با ورود انها مسئولان کشورهای دیگر ببینند که وقتی نیروهای ارشد ایرانی به این موضوع ورود پیدا کردند، سهل انگاری نکنند و آنها هم از همه ظرفیت خود برای کمک رسانی به کشتی آتش گرفته شده استفاده کنند، نه اینکه پس از ۴ روز این کشورها شروع به کمکرسانی از طریق کشتیهای خود کنند. این درحالی است که این کشورها از ۹ کشتی حاضر در منطقه فقط از یک کشتی برای خاموش کردن نفتکش ایرانی استفاده و در ایام شب هم فعالیت اطفای حریق را تعطیل میکردند.
قرهخانی تأکید کرد: اگر چنانچه این جدیت از ناحیه وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» برای خاموش کردن نفتکش ایرانی بود قطع به یقین - البته شاید - موضوع به این جاها کشیده نمیشد با این حال در صورت انجام این اقدام، چین با اراده قوی تری وارد اطفاء حریق کشتی ایرانی میشد، نه اینکه ما یک کشتی ژاپنی را بگیریم و بیاوریم آنجا و بعد آن کشتی به جدیت به این موضوع ورود پیدا کند.
وی تصریح کرد: حتی باعث تعجب است که بگوییم سفیر ایران در چین، روز گذشته از پکن به شانگهای رفت. جای سوال دارد که واقعا این موضوع مهم نبوده تا زودتر برود؟! خب کاردار و سرکنسول یک اندازهای بُرد سیاسی دارند. خود این موضوع نشان داد که خیلیها در روزهای اول آن جدیت لازم را در اطفاء حریق نداشتند و این ایراد وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: ای کاش وزیر در روزهای اول این حادثه به چین سفر و مذاکرتی با مسئولان چینی داشت. با این حال وزیر اگر مذاکرهای هم داشته ما نمایندگان از آن بی خبریم،البته دیروز وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با سفیر چین و ژاپن ملاقات کرد.
قرهخانی تاکید کرد: این ایراد به وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» وارد است که میبایست با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری میکرد نه اینکه بعد از یک هفته یا چهار الی پنج روز بعد از حادثه.
سخنگوی «کمیسیون انرژی» مجلس با اشاره به ورود این کمیسیون به سانحه نفتکش ایرانی گفت: کمیسیون انرژی قطعا ابعاد این موضوع را بررسی خواهد کرد. همچنین از مسئولان ذیربط دعوت خواهد کرد تا با حضور در کمیسیون گزارشی از آتش سوزی نفتکش ایرانی به این نمایندگان ارائه دهند.
وی تاکید کرد: همچنین کمیسیون انرژی جمع بندی از این حادثه خواهد داشت و پس از آن گزارش خود را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد. البته ما در زمان بررسی بودجه هستیم، اما اگر هیئت رئیسه مجلس فرصتی را برای این مسئله ایجاد کنند، ما گزارش خودمان را در صحن علنی قرائت خواهیم کرد.
این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تأخیر مسئولان در این حادثه توجیه پذیر است؟ گفت: ما سوالی در این رابطه انجام میدهیم واین مسئله رامطرح میکنیم لذا آقایان اگر پاسخی در این رابطه داشتند باید بیایند و جوابگو باشند که چرا با این فاصله زمانی این حرکت از ناحیه بالاترین مقام مسئول دستگاه انجام گرفته است تا بدانیم پاسخها براساس واقعیت است یا توجیه.
قرهخانی در پایان گفت: به احتمال زیاد این سوال از وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» انجام خواهد شد که با حضور در کمیسیون پاسخگوی علل و عوامل حادثه نفتکش باشد تا جزئیات لازم را درباره این حادثه به کمیسیون ارائه شود.