صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فروش میوه‌های شمالی به نام محصولات خارجی !

۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴:۱۲
کد خبر: ۳۸۴۴۴۴
برخی از فروشندگان میوه در خطه مازندران، میوه‌های کشت شده در باغات این دیار را تحت عنوان محصولات خارجی به فروش می‌رسانند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، کشت، زراعت و باغداری یکی از حوزه‌های مولد، اشتغالزا و تأثیرگذار در اقتصاد جوامع به شمار می‌رود که به تبع کشور ایران نیز از این قاعده استثنا نیست.

اساسا رونق در حوزه اشتغال و توسعه آن، از ضروریاتی است که هر آنچه در این بخش کشور به توفیقات هر چه بیشتری نائل شود، ضریب و زمینه استقلال اقتصادی و غذایی به نحو شایسته‌تری فراهم خواهد شد.

خطه شمالی کشور از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که از ظرفیت‌های بالقوه و بسیار مطلوبی برخوردار است و حاصلخیزی عرصه طبیعی این بخش از کشور می‌تواند آورده‌های اقتصادی بسیاری را برای کشور در پی داشته باشد.

با چنین استعدادهایی، متأسفانه برخی از گزارشات واصله حاکی از فروش محصولات باغی استان مازندران با برچسب‌ها و نام و نشان‌های خارجی است، البته خریداران این محصولات عمدتا افراد و گروه‌های نا آشنا هستند.

سعید محمود آبادی، یکی از ساکنان خطه شمالی کشور با اشاره به ناآشنایی برخی از خریداران محصولات مذکور، اظهار کرد: ساکنان و فعالان زراعی و باغی در خطه استان مازندران به خصوصیات و ویژگی‌های محصولات این حوزه جغرافیایی آشنایی دارند و از طعم و شکل و شمایل میوه‌ها متوجه می‌شوند که خواستگاه این محصولات مربوط به استان مازندران است یا خیر و با این تعبیر می‌توان گفت: عمده کسانی که فریب محصولات به اصطلاح خارجی، اما به واقع ایرانی و شمالی را می‌خورند مشمول افراد غیر بومی می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه برخی از عرضه کنندگان محصولات باغی با سوءاستفاده از ناآگاهی و بی‌اطلاعی مردم، میوه‌های بومی این استان را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.

محمود آبادی گفت: آنچنان که دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول عنوان کرده‌اند در صورت مشاهده چنین تخلفاتی، برخورد‌های مقتضی با عوامل این سوءاستفاده‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، اما به اعتقاد بنده به موازات نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های مسئول، می‌طلبد متقاضیان خرید از مراکز مجاز به تهیه میوه‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

اطلاق اسامی عجیب و غریب برای گران فروشیِ خارج از قاعده

علی‌اکبر نظریان، یکی از فعالان سابق کشاورزی و زراعت در استان مازندران با اشاره به تنوع محصولات زراعی و باغی در استان مازندران و شهر‌های شمالی کشور، اظهارکرد: از گذشته باب بوده و یکی از درآمد‌های خانوار‌های ساکن در این حوزه جغرافیایی و بویژه طیفی از روستاییان از محل فروش محصولات کشاورزی و باغی تأمین می‌شده است.

وی افزود: محصولات مذکور بعضا در حاشیه جاده‌ها و یا مراکز و مغازه‌هایِ توزیع، عرضه می‌شوند، اما اخیرا مشاهده می‌شود برخی با اطلاق عناوین و اسامی عجیب و غریب اقدام به فروش محصولات باغی به افراد و گروه‌های غیر بومی به چندین برابر قیمت می‌کنند.

نظریان گفت: عموما میوه‌های وحشی جنگلی که از فراوانی کمتری در سطح کشور برخوردارند با این اسامی عرضه می‌شوند و گاهی مطرح می‌شود که بذر فلان محصول به‌صورت خاص خریداری شده و با کاشت و کشت آن در زمین و اراضی باغی به‌صورت محدود به فروش می‌رسد که متأسفانه این ترفندی است که با اتکای به آن برای خریداران نا آشنا و غیر بومی، کیسه دوخته می‌شود.

چیدن بی رویه میوه‌های وحشی و جنگلی و تبعات زیست محیطی آن

چندی پیش، محمدرضا جهان آرا معاون امور جنگل‌های اداره کل منابع طبیعی مازندران با اشاره به وجود ۵۰ گونه درختی و ۷۵ گونه درختچه‌ای همچون ازگیل، کندس، تلکا، زرشک و ... تصریح کرد:محصولات فوق، بر اساس درختچه، محل رویش آن‌ها نیز متفاوت است و به عنوان نمونه ازگیل، ولیک و تلکا تا ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری می‌رویند و درختچه‌ای همچون زرشک، در ارتفاعات بالاتر قابل رویش هستند.

وی افزود: برداشت بی‌رویه از میوه‌های وحشی، باعث تخریب محیط زیست می‌شود و به نوعی چرخه زیستی جنگل‌های شمال را به مخاطره می‌اندازد.

در این میان برخی نیز معتقدند، حیات و بقای حیواناتی مانند خرس و پرندگان وابسته به میوه‌های وحشی همچون گلابی وحشی، زرشک، ازگیل، ولیک، تلکا و ... است و برداشت بی رویه باعث ایجاد اختلال و بروز خطر در حیات گونه‌های جانوری مذکور خواهد شد.


از فرصت‌های گردشگری خطه شمالی استفاده حداکثری شود

مریم دلاوری، کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به لزوم توجه مضاعف به فرصت‌های گردشگری موجود در کشور و بهره‌وری مضاعف از آن در راستای توسعه اقتصادی، گفت: آنچنان که گزارش‌های رسانه‌ها و کارشناسان نشان می‌دهد ماندگاری گردشگران در استان‌هایی همچون مازندران و گیلان دو تا سه روز است.

وی افزود: این در شرایطی است که ظرفیت‌های این استان‌ها از قابلیت ماندگاری حداقل یک هفته‌ای گردشگران برخوردار است و البته این امر صرفا با شعار و اظهار نظر میسر نمی‌شود و حصول آن، مستلزم تأمین زیرساخت‌های لازم و همچنین تلاش برای حفظ ظرفیت‌های زیست محیطی و جلوگیری از اقدامات تخریبی و سودجویانه است.

دلاوری گفت:کشور ایران و بسیاری از عرصه‌های جغرافیایی این مرز و بوم از عقبه گردشگری مطلوب تاریخی، طبیعی و مذهبی قابل توجهی برخوردارند که استان مازندران نیز از آن مستثنی نیست.

کارشناس حوزه گردشگری در پایان یادآور شد: با برنامه‌ریزی مناسب و جلوگیری از برداشت بی‌رویه میوه‌های جنگلی می‌توان از این ظرفیت نیز در راستای افزایش هر چه بیشتر جذب گردشگران بهره گرفت که این مهم با هماهنگی بین دستگاهی و نظارت هر چه بیشتر میسر خواهد شد.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


برچسب ها: محصولات خارجی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *