آیا گرم کردن خودرو بصورت درجا مفید است؟/ ثانیه شماری برای پرتاب بزرگترین موشک تاریخ
خنثی کردن مقاومت آنتیبیوتیکی با یک پچ پوستی
گیزمگ نوشت: محققان دانشگاه "کوئینز بلفاست" بریتانیا برای از بین بردن مقاومت آنتیبیوتیکی در بدن، نوعی پچ پوستی ابداع کردهاند که رشد باکتری مقاوم را کند میسازد.
در چند سال گذشته، پچهای پوستی مجهز به سوزنهای بسیار کوچک را دیدهایم که برای اهداف مختلفی از انواع واکسنهای بدون درد تا رساندن انسولین برای چربیسوزی هدفمند طراحی شدهاند.
اکنون، دانشمندان "دانشگاه کوئینز بلفاست" (Queen’s University Belfast) در حال توسعه یک پچ هستند که به باور آنها احتمال دارد رشد باکتری عامل مقاومت آنتیبیوتیکی را کند سازد.
پروفسور "رایان دانلی" (Ryan Donnelly)، دانشمند سرپرست گروه تحقیقاتی، با در نظر گرفتن آنتیبیوتیکها میگوید: یکی از بزرگترین مشکلات این است که بخش زیادی از داروها به صورت خوراکی مصرف میشوند. در مصرف خوراکی دارو، اغلب، مقدار کمی از این ترکیب راه خود را به سوی روده بزرگ پیدا میکند و زمینه پرورش بینقصی را برای باکتریهای مقاوم در برابر دارو فراهم میآورد.
با این که این مشکل با تزریق داروها از بین میرود، بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از آمپول یا رفتن به درمانگاه برای تزریق روزانه ندارند. در اینجا، نیاز به پچهای پوستی احساس میشود.
قسمت زیرین این پچ از مجموعهای از سوزنهای بسیار کوچک حاوی دارو تشکیل شده است که هنگام استفاده، بدون درد به لایه بالایی پوست نفوذ میکنند. سپس، این سوزنها بدون هیچ ضرری در پوست حل میشوند و محتویات خود را مستقیما در جریان خون پخش میکنند.
این پچ تاکنون به شکل پلاسیبو (روش درمانی تلقینی) روی 10 داوطلب آزمایش شده است. آزمایش بعدی این پچ برای مطمئن شدن از توانایی آن در رساندن دوز صحیح آنتیبیوتیک خواهد بود.
دانلی افزود: ما امیدواریم بتوانیم نشان دهیم که این پچ آنتیبیوتیک منحصربهفرد از گسترش مقاومت آنتیبیوتیکی جلوگیری میکند. اگر موفق شویم، این رویکرد به طور قابل توجهی طول عمر آنتیبیوتیکهای موجود را افزایش خواهد داد.
وی افزود: این کار ممکن است زندگی افراد بسیاری را نجات دهد.
ابداع نانوپارچهای منحصربهفرد برای ساخت پوششهای جنگی
خبرآنلاین نوشت: دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (امآیتی) نانوفیبرهای پلیاتیلنی جدید، قوی و محکمی را تولید کردهاند میتوانند در برنامههای کاربردی مانند ساخت زره استفاده شوند.
نانوفیبرهای پلیاتیلنی جدیدی ویژگیهای نرمی و استحکام و سبکی را باهم دارد. از این ماده میتوان در ساخت زره و پوششهای جنگی با هدف کاهش حجم و افزایش بهرهوری این گونه لباسها استفاده کرد.
این ابداع یک رقیب برای کولار (Kevlar) محسوب میشود. کولار نام تجاری الیاف ساختهشده از پاراآرامید قوی و سبک است که با دیگر آرامیدها مثل نومکس و تکنورا ارتباط دارد و بهطورمعمول به شکل نخ یا پارچههای بافتهشده یا به عنوان یک بخش از مواد کامپوزیتی استفاده میشود.
در حال حاضر کولار استفادههای زیادی دارد؛ اعم از تایر دوچرخه، بادبانهای مسابقه و محافظ بدن (جلیقه ضدگلوله). نسبت استحکام به وزن آن زیاد است و با وزن یکسان، پنج برابر فولاد استحکام دارد.
محققان MIT به رهبری دکتر «گرگوری راتلج»، فیبرها را با استفاده از تکنیک موجود و شناختهشده به عنوان چرخش ژل ایجاد کردند. در روش چرخش ژل، یک ژل پلیمری از طریق یک سرنگ گرم تزریق میشود و به صورت مکانیکی به رشتههای پارچه متصل شده و در هم تنیده میشوند.
با این حال، در این مورد، ژل نه به وسیله ابزار مکانیکی، بلکه از طریق یک میدان الکتریکی با رشتهها متصل شد. نانوفیبرهای جدید تنها چند صد نانومتر (یکمیلیاردیم متر) ضخامت دارند و به دلایلی که هنوز کاملا درک نشدهاند، دارای قدرت و استحکام بالایی هستند.
«راتلج » میگوید: معمولا هنگامیکه شما استحکام زیادی در پارچه بخواهید، باید قید نرمی را بزنید؛ مواد شکنندهتر میشوند و بنابراین مکانیسم جذب انرژی را ندارند. بسیار مهم است که پارچهای داشته باشید که قدرت بسیار بالا و استحکام بالا را همراه با نرمی و لطافت داشته باشد.
در مقایسه با الیاف کربنی و سرامیکی، نانوفیبرهای جدید در قدرت مشابه هستند، اما بهطور قابلتوجهی محکمترند.
الیاف کربنی و سرامیکی همچنین تراکم کمتری دارند، این بدان معنی است که مقاومت آنها در برابر کشش خیلی خوب نیست، اما سهلالوصولتر هستند و به همین دلیل تولید آنها ارزان است.
شمارش معکوس برای پرتاب بزرگترین موشک تاریخ
ایسنا نوشت: شرکت اسپیسایکس پس از پرتاب ماهواره "زوما" که پس از 5 ژانویه سوار بر فالکون9 صورت میگیرد، قصد دارد بزرگترین موشک تاریخ را به فضا بفرستد.
اسپیسایکس آماده راهاندازی ماموریت مخفی "زوما"(Zuma) در 5 ژانویه همراه با فالکون9 است، اما این پرتاب در مقایسه با پرتاب موشک فوق سنگین فالکون که در تا چند هفته دیگر انجام خواهد شد، کوچک است.
دو روز دیگر موشک فالکون9 یک ماهواره موسوم به "زوما" را به فضا خواهد برد. هیچ جزئیاتی راجع به این ماهواره فاش نشده است و هیچ یک از سازمانهای دولتی آمریکا مالکیت آن را به عهده نگرفتهاند. پیشبینی میشود این ماهواره یک ماهواره جاسوسی باشد.
تصاویر منتشر شده توسط صفحه رسمی شرکت اسپیسایکس، موشک Falcon Heavy را قرار گرفته روی ایستگاه پرتاب و در حال انجام آزمایشات اولیه پرتاب نشان میدهد.
پرتاب بزرگترین موشک تاریخ احتمالا در ماه ژانویه همراه با یک دستگاه خودروی "تسلا رودستر" انجام خواهد شد.
مسئولان اسپیسایکس به منظور ایجاد هیجان یک ویدیو که توسط پهپاد تصویربرداری شده را منتشر کردند که پیشرانهای سه گانه را نشان میدهد.
اندازه فالکون سنگین چشمگیر است. با بیش از 2200 تن وزن هنگام پرتاب، برابر با حدود 18 هواپیمای 747 با قدرت کامل، فالکون سنگین در واقع قدرتمندترین موشک عملیاتی در جهان خواهد بود.
جزئیات ماموریت هنوز مشخص نیست، اما "الون ماسک" گفته است که این موشک به همراه یک خودروی تسلا رودستر آلبالویی به مدار بیضوی یک میلیارد ساله مریخ خواهد رفت.
الون ماسک ماه گذشته نوشت: پروازهای آزمایشی موشکهای جدید تسلا معمولا حاوی شبیهسازهای جرمی در قالب بلوکهای بتنی یا فولادی هستند که به نظر بسیار خسته کننده است.
ماسک فاش کرد که محموله داخل موشک خودروی آلبالویی رنگ خود او که یک "Tesla Roadster" است، خواهد بود و این پرتاب در حالی انجام خواهد شد که آهنگ اودیسه فضایی از "دیوید بوئی" در حال پخش خواهد بود.
ماسک میگوید: مقصد برنامهریزی شده مریخ است و همه چیز خوب پیش میرود.
وی افزود: وسیله نقلیه شخصی من برای "یک میلیارد سال" در مدار این سیاره خواهد بود.
با این حال، قبل از این که این اتفاق بیافتد، اسپیسایکس باید برای اولین بار تمام 27 موتور احتراق Falcon Heavyرا بررسی کند. پرتاب تنها در صورتی انجام خواهد شد که این مرحله به طور کامل انجام و تایید شود.
"ماسک میگوید: حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، هنوز هم احتمال انفجار فالکون و خودروی رودستر قبل از خروج از جو زمین وجود دارد.
گرم کردن در جا خودرو واقعا درست است؟
خبر آنلاین نوشت: بعضیها میگویند بوگاتی هم داشته باشند در روزهای سرد نیمساعت در جا میگذارند ماشین گرم شود. به صورت یک سنت قدیمی خیلیها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقهای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟
در این تفکر قدیمی تصور میشود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث میشود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی میتواند به موتور صدمه برساند.
در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.
استفان سیاتی،مهندس مکانیک که ۲۶ سال است درباره موتورهای احتراقی کار میکند میگوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث میشود که روغن از روی سیلندر و پیستونها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخترسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لولههای سوخت رسانی و ریل سوخت وارد میشود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب میشوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده میشود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست میآید.
در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمیشود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمیشود. همین مسئله باعث میشود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شدهاند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه میکند. در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث میشود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیوارههای سیلندر برسد و روغن موجود در پیستونها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.
راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در میآید و باعث میشود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.