صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ماجرای افزایش قیمت بنزین به کجا رسید؟

۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۳
کد خبر: ۳۸۴۱۴۲
ماجرای قیمت بنزین پس از اینکه از خوان‌های لیتری ۱۵۰۰ و لیتری ۱۲۰۰ تومان گذشت با انتشار خبر "استفاده دوباره از کارت سوخت" وارد مراحل جدید احتمال دونرخی شدن و سهمیه بندی شده است.
به گزارش گروه فضای مجازی ،  تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که به افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین اشاره داشت یکی از مواردی بود که بیشترین عکس العمل‌ها و بازخورد‌ها را از سوی مردم و نمایندگان مجلس در پی داشت. در این تبصره آمده است که "با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صد در صد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ (اعم از عوارض و مالیات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران موضوع بند الف. ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کنند. "

آنچه از تبصره مذکور برداشت شد افزایش ۵۰ درصدی و قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین بود. قیمتی که نگرانی را مهمان خانه‌های مردم کرد و در نهایت با مخالفت جدی مجلس نشینان مواجه شد. پس از آن زمزمه‌های قیمت ۱۲۰۰ تومانی به گوش رسید و برخی رسانه‌ها به نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، قیمت ۱۲۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین را قطعی اعلام کردند. البته این خبر از سوی دفتر نوبخت تکذیب و اعلام شد هرگونه خبر درباره میزان و چگونگی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مستقیم و صرفا از سوی سخنگوی دولت و یا دفتر وی اطلاع رسانی می‌شود.

گمانه زنی‌ها درمورد قیمت بنزین ادامه داشت که علی لاریجانی، رییس مجلس، در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد: درباره تعیین نرخ بنزین و سوخت حتما باید شرایط مردم در نظر گرفته شود و به هیچ وجه پرش در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش‌های دیگری همانند دونرخی کردن بنزین ارائه شود؛ به گونه‌ای که به طبقات پایین فشار وارد نشود.

البته دقیقا یک روز بعد از اظهارات لاریجانی نوبخت در نشست خبری درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی کردن یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست.

امیر باقری، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه نیز در مورد بحث‌های مطرح شده در مورد سهمیه‌بندی بنزین، گفت: اکنون بحث دو نرخی بودن و همچنین تک نرخی بودن بنزین در مجلس مطرح است به هرحال هر دو مورد مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنزین دو نرخی در کنار مزیت‌ها می‌تواند موجب ایجاد فساد شود و در مورد تک‌نرخی نیز بحث‌های دیگری مطرح است با این حال هنوز در این باره جمع‌بندی نهایی شکل نگرفته و باید با مجلس توافقاتی انجام شود.

در نهایت آنچه به احتمال دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین رنگ تازه بخشید خبر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت بود.

به گفته زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با توجه به این که قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودرو‌هایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند.

با توجه به اینکه هنوز مهر خبری درمورد قیمت بنزین خشک نشده، مهر تکذیب خبر زده می‌شود، نمی‌توان پیش بینی دقیقی از سرنوشت بنزین داشت و باید گفت: هنوز همه گزینه‌های مطرح شده روی میز دولت و مجلس قرار دارد.

منبع: ایسنا
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *