آموزش و پرورش کسری بودجه دارد/ باید درست هزینه کنیم
الهیار ادامه داد: در شیوههای به کارگیری منابع باید تلاش کنیم. درست است که بودجه آموزش و پرورش کسری دارد، اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد. ممکن است در جاهایی منابع مان را به خوبی مصرف نکرده ایم و این باعث شده که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.
وی درباره بودجه ۹۷ گفت: ستاد بودجه در دولت و سازمان مدیریت تشکیل شده و این ستادها در دستگاهها و سازمانها تشکیل شد و نهایتا این ستادها بودجه ۹۷ را تدوین کردند.
الهیار با اشاره به اینکه، منابع عمومی دولت نسبت به سال ۹۶ شش و نیم درصد رشد داشته است، بیان کرد: در ترکیب هزینههای دولت ۷۲ درصد آن در فصل یک و شش هزینه میشود و این نشان میدهد که ترکیب هزینههای پرسنلی دولت نامتوازن و نامتقارن هست. این موضوع یکی از مسایل و مشکلات دولت هست که بخش عمدهای از هزینههای آن به صورت پرسنلی هست.
وی گفت: در بحث هزینههای متفرقه ما رشد قابل توجهی داشتیم که ناشی از برداشت از صندوق توسعه ملی جهت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ هست.
الهیار با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش درمنابع عمومی کشور از ۹ درصد سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال ۹۷، گفت: اعتقاد داریم که بودجه ما مناسب نیست، اما با بضاعت دولت و تواناییها و مقدورات دولت ما آن را مناسب میدانیم.
وی ادامه داد: اگر انتقاداتی از طرف نمایندگان در مورد بودجه هست، میتوانستند کلیات بودجه را رد کنند و آن را بر اساس نظرات خود که افزایش بودجه آموزش و پرورش هست، تغییر دهند. در حالیکه نمایندگان مجلس کلیات بودجه را تایید کردند.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بودجه ۹۷ جهت گیری ما این بوده که دو شکل مشخص را در بودجه مشخص کنیم. یکی بودجهای که استانها مصرف میکنند که ۱۵ رقم هزینه هست و دیگری هزینههای ملی، که این هزینهها نیز در استانها مصرف میشود مانند شیر مدارس و.
الهیار گفت: سرانه دانش آموزی روزانه که برای تغذیه مدارس شبانه روزی در اختیار ماست در حدود ۱۲۶۰ تومان هست، اما در عمل برای دانش آموزان، این هزینه در حدود ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان است. با این استدلالها و بردن این مصارف در ردیفهای مشخص، توانستیم ۱۲۶۰ تومان را به ۵۰۰۰ تومان برای تغذیه دانش آموزان شبانه روزی برسانیم.
وی گفت: در بخش حمل و نقل دانش آموزان نیز دقیقا همین کار را کردیم و با ایجاد ردیف مشخص برای این سرویسها توانستیم بودجه مناسب تری را برای حمل و نقل دانش آموزان روستایی بگیریم.
الهیار درباره افزایش اعتبار دانشگاه فرهنگیان گفت: اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بین ۱۸۶ دانشگاه کشور از نظر رشد نهمین رتبه را داشته است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی گفت: علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی، عدم تعیین تکلیف آن بوده است. دولت باید رتبه بندی را تصویب کند و، چون هنوز دولت مصوب نکرده ما نمیتوانیم درباره پارامترهای آن را مشخص کنیم و بر اساس آن بودجه رتبه بندی را مشخص کنیم. اما پیش بینی ما این است که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بودجه سال ۹۷ نیاز داریم.
الهیار ادامه داد: در آموزش وپرورش برای سال ۹۷ به ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است وحدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است.
وی ادامه داد: برای اجرای احکام مندرج در برنامه به ۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد در بودجه سال ۹۷ تعیین تکلیف نشده است.
وی بر استفاده از منابع ثانویه تاکید و عنوان کرد: منابع اولیه معین و مشخص شده است بنابراین ما باید بر منابع ثانویه تمرکز کنیم.
الهیار با اشاره به بدهیهای آموزش وپرورش اظهار کرد: مبلغ کامل این بدهیها مشخص نیست بنابراین یکی از کارهایی که در سال ۹۷ باید انجام شود موضوع احصای مطالبات است.
وی از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف سازی بدهیهای آموزش وپرورش با همکاری مجلس خبر داد و افزود: تبصرههایی را به مجلس پیشنهاد داده ایم که اگر در مجلس مصوب شود بسیاری از مشکلات اعتباری آموزش و پرورش رفع میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون کتاب درسی و کمک آموزشی با قیمت میانگین ۵۰ هزار تومان، تولید و در مدارس توزیع میشود بنابراین اگر این موضوع را ساماندهی کنیم میتوانیم درآمد آن را به داخل آموزش وپرورش بیاوریم.