صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تیر خلاص تیلاپیا به واحدهای پرورش ماهی/ چرا تیلاپیا وارد می‌کنیم؟+جدول

۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰:۰۹
کد خبر: ۳۸۳۱۶۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
آمار‌ها نشان می‌دهد هرساله ارز قابل توجهی برای واردات ماهی تیلاپیا از کشور خارج می‌شود و این درحالی است که در کشور انواع مختلف ماهی با کیفیت مناسب در دسترس مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، واردات ماهی تیلاپیا سال‌های سال است که با وجود تولید انواع مختلف آبزی در داخل کشور همچنان ادامه دارد و سالانه ارز قابل توجهی را در پی واردات نصیب کشور‌های مختلف می‌کند.

در این میان تازه‌ترین آمارمنتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد نشان می‌هد که ایران چهارمین واردکننده بزرگ ماهی تیلاپیا در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ از چین بوده است.

بر این اساس در ماه‌های های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۷ بالغ بر ۶ هزار و ۹۰۰ تن ماهی تیلاپیا از چین وارد ایران شد که این رقم معادل ۳.۶ درصد از کل صادرات ماهی تیلاپیا چینی در دوره ذکر شده بوده است.

همچنین آمار گمرک نشان می‌دهد که در ۸ ماهه نخست سال جاری بیش از ۸ هزار و ۵۸۴ تن ماهی تیلاپیا از کشور‌های امارات متحده عربی، ایتالیا، چین و ترکیه به ایران وارد شده است.

صرف هزینه 29 میلیون دلاری برای واردات تیلاپیا

لازم به ذکر است که براساس واردات این حجم تیلاپیا بالغ بر ۲۹ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۳۲ دلار ارز از کشور خارج شده است که ارزش ریالی آن ۹۸ میلیارد و ۲۸۴ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۵۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

با وجود تولید بالای آبزیان در کشور چه به صورت صید و چه به صورت پرورشی، واردات این نوع ماهی با حجم بالا مشکلاتی را برای تولید کنندگان محصولات آبزی به وجود آورده به طوریکه برخی از تولیدکنندگان قیمت پایین این محصول را عاملی برای کم شدن تقاضا برای محصولات خود می‌دانند.

دراین میان برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که این ماهی کیفیت چندانی ندارد، اما با تبلیغات توانسته جایگاهی در سبدغذایی خانوار پیدا کند ضمن اینکه آماده به مصرف در اختیار افراد قرار می‌گیرد و همین امر نیز محبوبیت آن را دامن زده است.

در همین راستا حسن آقا زاده مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی در گفت و گو با با انتقاد از واردات گستره ماهی تیلاپیا به کشور اظهار کرد: واردات ماهی تیلاپیا تولید کنندگان محصولات آبزی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و این امر باعث شده تا بخش از تولیدات ما در سرد خانه‌ها باقی بماند.

وی افزود: با ورود این محصول به کشور بخشی از محصولات آبزی تولیدکنندگان با کاهش تقاضا روبرو شده است و این امر کاهش قیمت برخی از ماهی‌ها را کاهش داده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی با اشاره به کاهش ۵ تا ۶ هزار تومانی قیمت ماهی قزل آلا در سال‌های اخیر گفت: واردات بی رویه ماهی تیلاپیا عامل این موضوع بوده و تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

آقا زاده در ادامه خاطرنشان کرد: ماهی تیلاپیا به دلیل طبخ راحت، فراوانی و همچنین قیمت پایین از جذابت خاصی در میان مشتری‌ها برخوردار است و مردم بدون اطلاعات کافی از این محصول که ارزش غذایی پایینی دارد استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات آبزی در جهان محسوب می‌شود عنوان کرد: مشخص نیست چرا با وجود مشکلاتی که متوجه این ماهی کم ارزش وجود دارد چرا هنوز هم اجازه واردات در حجم بالا به این محصول داده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی در ادامه به سود بالای فروش این محصول در داخل کشور اشاره کرد و گفت: واردکنندگان این نوع ماهی را با قیمت پایین از کشور‌های مختلف به ویژه چین وارد ایران می‌کنند و با سود‌های بسیار بالا آن را در داخل کشور عرضه می‌کنند.

آقا زاده با انتقاد از فراگیر شدن عرضه این محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاطر نشان کرد: این روز‌ها قفسه فروشگاه‌ها پر از ماهی‌های تیلاپیای وارداتی شده و به دلیل دسترسی راحت مردم استفاده از آن را در برنامه غذایی خود قرار داده اند.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید انواع ماهی داخلی کاهش پیدا کرده و این درحالی است که سرانه مصرف ماهی کاهشی پیدا نکرده و این موضوع نشان دهنده جایگزین شدن ماهی تیلاپیا در سبد غذایی خانوار به جای ماهی‌های تولید شده در داخل کشور است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی با اشاره به اینکه فرآوری محصولات آبزی در داخل کشور کمرنگ است عنوان کرد: با وجود ضعف‌های مختلف در بحث بسته بندی و فرآوری و همچنین قیمت تمام شده بالا این عوامل باعث شده تا ماهی بسته بندی و فیله تیلاپیا در فروشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

آقا زاده یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان را وجود مانعی به نام نظام مهندسی بخش کشاورزی دانست و افزود: نظام مهندسی مانند سدی جلوی پای تولید کننده قرار گرفته است و با اینکه حدود ۵ سال است که برای شناسنامه دار کردن محصولات شیلاتی و ماهی‌های پرورشی انجام شده است، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم.

با این تفاسیر واردات ماهی تیلاپیا مانند تیر خلاصی عمل می کند که واحدهای پرورش ماهی را نشانه رفته است و فراگیر شدن استفاده از این ماهی در داخل کشور تقاضا برای استفاده از ماهیان پرورشی و صید شده را تا حد زیادی کاهش داده است و باعث بحرانی شدن وضعیت فعالان این حوزه طی این سالهای اخیراست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *