افزایش صادرات فولاد کشور به ۸ میلیون تن
وی با تشریح برخی آمارهای قابل توجه حوزه معدن، گفت: ظرفیت کنسانتره کشور از ۲۸ میلیون تن در ابتدای ۹۲ به حدود ۵۶ میلیون تن در سال ۹۶ رسید، در این بازه زمانی ظرفیت گندله از ۲۲ میلیون تن به ۴۸ میلیون تن افزایش یافت. ظرفیت فولاد از ۲۲.۵ میلیون تن سال ۹۲ به ۳۱ میلیون تن در سال ۹۶ رسید، ظرفیت مس در این بازه نیز از ۲۵۹ میلیون تن به ۴۵۹ میلیون تن افزایش پیدا کرد.
۱۰ هزار شغل جدید از طریق پروژههای ایمیدرو به وجود آمده است
کرباسیان با اشاره به اینکه ۱۰ هزار شغل جدید از طریق پروژههای ایمیدرو به وجود آمده است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام شده است، صادرات فولاد کشور از مرز ۶.۵ میلیون تن گذشته و به مرز ۸ میلیون تن نزدیک میشود. اما سایهای که نفت و گاز بر درآمد کشور انداخته، ما را از توجه به حوزه معدن و صنایع معدنی مغفول کرده است.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه ذخیره قطعی سنگ آهن در سنگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است که با اکتشافات جدید به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن میرسد، یادآور شد: امسال تولید در همه حوزههای معدنی بهبود یافت، محصولات معدنی به کانادا، اروپا و آسیا صادر شد، البته در حوزه معادن کوچک و متوسط با کمک شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی و تشکلهای تخصصی باید کار بیشتری انجام گیرد.
کرباسیان با اعلام اینکه از باطلههای معدنی پروژه سنگان باید استفاده شود، گفت: استفاده از باطلههای معدنی، فرآوریها و به کارگیری تکنولوژیهای نوین در حوزه معدن ضروری است.
وی توجه بیشتر به حوزه پژوهش و فناوری را بسیار مهم دانست و افزود: تکنولوژیهای جدید کشور را نجات میدهد، بودجه آموزش و پژوهش ایمیدرو در سال ۹۲ حدود ۲ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۱۲ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر مرکز تحقیقات ایمیدرو در کرج اقدامات خوبی داشت.
رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه بودجه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی در سال ۹۴ از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اضافه کرد: توجه به اکتشاف با تشویق بخش غیردولتی و خصوصی باید در دستور کار واقع شود، ۴۵ هزار کیلومتر از ۲۵۰ هزار کیلومتر اکتشاف جدید برای واگذاری آگهی شده است.
پیمانکاران و مشاوران بازوی عملیاتی ایمیدرو هستند
کرباسیان پیمانکاران و مشاوران را بازوی عملیاتی ایمیدرو دانست و تصریح کرد: توجه به آموزش و تأمین تجهیزات و ماشین آلات مدرن در این بخش ضروری است.
وی بر ایمنی و HSE در ایمیدرو تاکید کرد و گفت: تکمیل طرحهای نیمه تمام را در دستور کار داریم، جایی که بخش خصوصی تمایل به همکاری دارد کمک میکنیم.
کرباسیان بزرگترین مشتری راه آهن کشور را معدن و صنایع معدنی دانست و افزود: توسعه فعالیتهای معدنی با تامین زیر ساختها امکان پذیر است، در این حوزه باید اقدامات اساسی شود. به عنوان نمونه راه آهن در بهترین حالت ۸ میلیون تن از بار حدود ۲۵ میلیون تنی سنگان را میتواند جابجا کند، نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در حوزه حمل و نقل ریلی است.
وی یادآور شد: جایزه سالانه بهره وری راه اندازی شده است و دور جدید آن امسال نیز برگزار میشود.
آموزشهای اجباری باید در دستور کار قرار بگیرد
کرباسیان بالاترین سرمایه یک واحد را نیروی انسانی برشمرد و افزود: روی ارتقای سطح دانش نیروی انسانی جدیتر فعالیت شود و آموزشهای اجباری باید در دستور کار قرار بگیرد.
رییس هیأت عامل ایمیدرو در پایان خطاب به مدیران ایمیدرو گفت: مدیران ایمیدرو در مورد مسایل انظباطی در سیستم، HSE و ایمنی تعارف نداشته باشند و پاسخگویی و توجه به حقوق شهروندی که مورد تاکید رییس جمهور است، مدنظر قرار بگیرد.